اظهارات برخی صاحب‌نظران صهیونیست بعد از ترور شهید یحیی عیاش

عیاش سمبل مبارزه است

«باید خودمان را از توهم آسایش به دور کنیم و اعتقاد پیدا کنیم که با کشته‌شدن عیاش زیان‌هاى بزرگ‌ترى خواهیم دید. قتل عیاش سبب واردشدن ضربه جدى به روند اجراى عملیات صلح خاورمیانه شده است. چطور مى‏‌شود که عقاب وحشى صلح با مبارزان ازجان‌گذشته چون عیاش با هم کنار بیایند؟»
امنون الون
 نویسنده یهودى

 

«اگر چیزى خطرناک‌تر از مهندس یحیى وجود داشته باشد، جنازه اوست؛ چراکه کشته‌شدگان در راه هدف، خطرناک‌ترین سلاح در دست هر ملت در حال جنگ هستند. درک این حقیقت که ترور عیاش موجب فوران شور و هیجان جوانان فلسطینى است و این شخص به یک سمبل مبارزه تبدیل شده است، احتیاج به تفکر زیادى ندارد، آن‌گونه که دیدیم هزاران نفر در تشییع‌جنازه او شرکت کردند. پس چقدر تعداد مهندسین جدیدى که در این مراسم، عزم خود را براى تداوم راهش جزم کردند و دیر یا زود خود را فداى هدفشان خواهند کرد، زیاد بود؟!»
  اورى فنیرى
 نویسنده صهیونیست

 

«دلیلى که سبب پیگیرى شدید صهیونیست‏‌ها براى ترور عیاش شد، فقط انتقام‌جویى از خون کشته و زخمى‏‌هاى اسرائیلى‏‌ها نبود و اولین و مهم‌ترین دلیل آنها قبل از همه این بود که عیاش، بنیانگذار نوع جدیدى از مبارزه یعنى انجام عملیات انتحارى در مراتب مختلف بود.»
زئیف شیف
کارشناس بخش عربى مجله‌هاآرتص

 

«موزه تاریخى فلسطینى‏‌ها از مبارزان شهیدشده زیادى همچون یحیى عیاش محافظت مى‏‌کند. پرونده این شخصیت‌‌ها از عزالدین قسام شروع مى‏‌شود که در دهه30 توسط انگلیسى‏‌ها ترور شد و حالا شخصیت نمونه و الگوى مبارزان حماسه‌آفرین آنها یعنى مهندس یحیى عیاش را در خود جای داد.»
یوسى نوربشتاین
نویسنده صهیونیست

 

«از ابتداى شروع جنگ بین ما و فلسطینیان، هیچ شخصى مانند یحیى عیاش دستش را آغشته به خون صهیونیست‏ها نشان نداد.»
ایهودى یهارى
تحلیلگر سیاسى تلویزیون رژیم صهیونیستى

 

«از اینکه دیگر عیاش در دنیا نیست، جداً احساس شادمانى مى‏کنم.»
افرایم سینه
وزیر کابینه رژیم اشغالگر قدس

 

«و امروز با ترور او، روز عید و شادى ماست؛ هرچند که در این شادى باوجود همرزمان و شاگردانش نباید افراط کرد.»
 ایلى دایان
جانشین وزیر خارجه کابینه
 رژیم اشغالگر قدس

 

«دیدن صحنه‏هاى تشییع‌جنازه عیاش که ده‏هاهزار فلسطینى در آن شرکت داشتند، بشارت‌دهنده خیرى نیستند براى افرادى که اعتقاد دارند کینه صدساله فلسطینیان مسلمان نسبت به صهیونیست‏‌ها با ترور این مبارز از بین خواهد رفت و ما وارد مرحله تازه‏‌اى از صلح و ثبات خواهیم شد؛ چراکه عیاش، قهرمان ملتى است که میزان شجاعت و برترى قهرمانانش را با تعداد قبرهایى اندازه مى‌‏گیرند که از دشمنانشان ایجاد کرده‌اند. هرچند در نظر ما عیاش دشمن خون‌ریزى بود که استحقاق اعدام را داشت و عملیات ترورش درجهت اجراى این نظر بود؛ اما این شخص در نظر ملتش نه‌تنها قهرمانى مردمى در دنیا، بلکه شهیدى بلندمرتبه در آخرت است! در تشییع‌جنازه او فقط همرزمانش در حماس حضور نیافتند، بلکه همه اقشار مختلف مردم فلسطین شعار «انتقام انتقام» سر دادند و مردم غزه در تاریخ معاصر خود تاکنون جنازه‏‌اى را از نظر کثرت شرکت همه گروه‏‌ها و بروز احساسات چنین عمیق بر دوش کشور خود ندیدند.»
 شموئیل شینتسرل
نویسنده و ایدئولوگ صهیونیست

 

 «در بخشی از جهان که عقربه زمان، روی صفحه‌ای از خون می‌چرخد، یحیی عیاش را باید شخصیتی بزرگ در آوردگاه تروریسم دانست. این مهندس که از اهالی کرانه باختری بود و در ساخت مواد منفجره نبوغی چشمگیر داشت، 150اسرائیلی را هلاک کرد و 500 نفر دیگر را مجروح ساخت. خلاقیت‌های وی در عرصه تولید بمب، زندگی‌های بسیاری را به هم ریخت و منجر به شکل‌گیری یک اراده سیاسی شد.
وی توانست اثبات کند، دستگاه امنیتی اسرائیل که در نبردهای پیشین خود شکست‌ناپذیر می‌نمود، قابل‌شکست‌دادن است. یک افسر پلیس که وظیفه داشت وی را پای میز محاکمه بکشاند، از وی چنین یاد می‌کرد: «نمادی از خطر که در یک بمب ساعتی پنهان شده است.»
عیاش، هوشی سرشار داشت، پنهانکاری عالی و زیرکی و خونسردی عجیبی داشت. وی ساده اما مطمئن عمل می‌کرد. در خانه‌های امن پنهان می‌شد و استاد تغییرچهره و تربیت شاگردانی شجاع بود. او را باید اسطوره فلسطین و نماد طرز فکر فلسطینی دانست.
روزی که شروع به نگارش این کتاب کردم، تلاش اسرائیل را برای دستگیری یحیی عیاش، مبارزه نیکی بر ضد بدی می‌پنداشتم؛ اما واقعیت آن است که یحیی عیاش کسی نیست که بتوان وی را کاملاً سفید یا کاملاً سیاه نگریست. پس از دو سال تحقیق و مصاحبه‌های متعدد متوجه شدم ناگفته‌هایی که درباره عیاش وجود دارند، از واقعیات روشن به‌مراتب بیشترند. دوران جنگاوری یحیی عیاش را باید یکی از دوره‌های دراماتیک، غیرقابل‌پیش‌بینی و غیرقابل‌تصور در تاریخ دولت یهود دانست!

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی