سیره رفتاری «ابوشنب» از زبان همسر و فرزندانش

سفیر وحدت

خانواده شهید اسماعیل ابوشنب، هنوز زندگینامه او را به یاد دارند که در آن، باوجود مشغله فکری، تجلیات خرد، لطافت و صمیمیت با همسر و فرزندانش مشهود بود. کار سیاسی و ملی غیبت ابوشنب تنها به خانواده‌اش محدود نشد، بلکه وی درحالی از دنیا رفت که نیروهای سیاسی و اجتماعی هنوز تصمیم او را برای وحدت ملی و اشتیاق او به وحدت کلمه به یاد دارند.

ابوشنب به وحدت ملی اعتقاد داشت
مهندس ابوشنب به گفته همسرش عایشه یکی از چهره‌های معتقد به گزینه اتحاد گروه‌ها در برابر دشمن صهیونیستی است و می‌گوید: فلسطین آزاد نمی‌شود، مگر با اتحاد گروه‌های اجتماعی. در‌این‌ رابطه موقعیت‌هایی وجود دارد که همسر رهبر ملی، ابوشنب، به یاد می‌آورد که برجسته‌ترین آنها در بحبوحه اختلافات بین جنبش‌های حماس و فتح در سال2003 بود؛ زمانی که او به‌سرعت خانه خود را به‌ سمت خانه شیخ‌احمد یاسین ترک کرد تا برای دستیابی به توافق و پایان‌دادن به مظاهر تنش در خیابان فلسطین، با جناح‌های مقاومت فلسطین دیدار کند.

خانواده، دغدغه همیشگی «شهید»
«ام‌الحسن» توصیه شوهر مهندسش را برای حفظ خانه بعد از خود، مراقبت از فرزندان و یادآوری ارزش‌ها و اصولی که ابوشنب از آن پیروی می‌کرد، فراموش نکرد و این امر درواقع با اصرار آنها به آنها تجسم یافت. مطالعه و دعوت از آنها برای رفتن به مساجد، اتاق‌های فکر و مشارکت در مسائل اجتماعی خواسته‌های شهید ابوشنب بود.

جایزه «مادر ایده‌آل»
و قبل از آن «ام‌الحسن» در رقابتی که توسط فدراسیون عربی کهنه‌سربازان برگزار شد، جایزه «مادر ایده‌آل» را در سطح جهان عرب در میان هفده نامزد دریافت کرد. حمزه، فرزند ارشد شهید مهندس که خداوند متعال سه پسر به نام‌های اسماعیل، حسن و محمد به او عنایت فرمود، اسماعیل را به نام پدر شهیدش نامگذاری کرد.

روایتی از فرزندان «رهبر ملی»
در تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه در سال2008، جنگ الفرقان، حسن، برادر بزرگ حمزه که با او رابطه نزدیکی داشت، به شهادت رسید و حمزه آرزو داشت فرزندی داشته باشد که نامش را حسن بگذارد و البته آنچه او آرزو داشت، اتفاق افتاده است. امروز، حمزه به رهبر افکارعمومی در جامعه فلسطین تبدیل شده است؛ زیرا او امروز مقالات سیاسی می‌نویسد و در کانال‌های فلسطینی و بین‌المللی مشارکت دارد. درمورد پسر کوچک‌ترش محمد، راهی را که پدرش طی کرد، رویکرد راهبردی می‌داند که همان انتخاب مقاومت است و محمد تأیید می‌کند که شهادت پدرش لحظه مهم و تعیین‌کننده‌ای در زندگی او بوده و از اعماق وجودش معتقد است که راه مقاومت، راه روشن است.
محمد می‌گوید: «شرایط سیاسی که در آن بزرگ شدم و مشارکت فعال پدرم در انتفاضه اول و دوم، توجه من را به خود جلب کرد.» به نظر می‌رسد صحبت‌های مکرر پدر شهیدش درباره حق مردمش بر سرزمینش، او را بر آن داشت تا به اهمیت ادامه راه پدرش یعنی پیروزی یا شهادت آبرومندانه تأکید کند.
گفتنی است، ترور رهبر ابوشنب با واکنش‌هایی روبه‌رو شد که پس از آن به آتش‌بس بین مقاومت فلسطین و رژیم اشغالگر صهیونیستی پایان داد که به‌عنوان نشان‌دهنده عبور از خطوط قرمز است.

جستجو
آرشیو تاریخی