یادنامه همسر شهید الرنتیسی؛ بانوی جنگاور

در مسیر عشق

«ام عبدالله» مشهور به جمیله الشنطی در خانواده‌ای متولد شد که ریشه‌‌شان به روستای الجیه برمی‌گردد، روستایی که پس از روز نکبت در سال 1948 ویران شد و توسط شهرک‌نشینان یهودی در نزدیکی شهر (عسقلان فعلی) تصرف شد. استاد فقید فلسطینی جمیله الشنطی به دلیل نقش بزرگ و مشارکت‌های فراوانش در دفتر سیاسی جنبش، بویژه در کارهای مربوط به بانوان جنبش، یکی از برجسته‌ترین چهره‌های زن در جنبش مقاومت اسلامی حماس است. جمیله الشنطی کیست؟ او چه خطری برای ارتش اشغالگر اسرائیل داشت که او را ترور کرد؟

تولد و تربیت جمیله الشنطی
در 15 مارس 1957، جمیله عبدالله طه الشنطی در اردوگاه جبالیا واقع در بین شهرهای غزه و بیت لاهیا در شمال نوار غزه به دنیا آمد.
دکتر جمیله الشنطی در خانواده‌ای محافظه‌کار و متواضع بزرگ شد و به دلیل دینداری و علاقه به علم، فرهنگ و ادبیات عرب و خارجی شهرت داشت. خانواده‌اش او را تشویق کردند تا تحصیلات دانشگاهی‌اش را به پایان برساند تا نقش مؤثری در آینده و روند آزادی فلسطین ایفا کند، همان‌طور که زنان فلسطینی در طول تاریخ در مبارزات فلسطینی‌ها علیه اشغالگری اسرائیل تأثیرگذار بوده‌اند.
 
تعلیم و تربیت جمیله الشنطی
ام عبدالله در سه مقطع ابتدایی، مقدماتی (متوسط) و دوره متوسطه عمومی (لیسانس) تا اخذ گواهینامه متوسطه در یکی از مدارس متوسطه وابسته به آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی تحصیل کرد.
پس از آن تصمیم گرفت برای تکمیل تحصیلات دانشگاهی خود از نوار غزه خارج شود و دانشگاه عین شمس در قاهره را برای تحصیل انتخاب کرد و در آنجا تحصیل کرد و مدرک لیسانس زبان انگلیسی خود را از این دانشگاه گرفت.
سپس او پس از 10 سال معلمی در عربستان سعودی، دوباره به زادگاهش در نوار غزه بازگشت. وی پس از آن به دانشکده تعلیم و تربیت در دانشگاه اسلامی شهر غزه پیوست و در سال 1998 مدرک کارشناسی ارشد را در رشته مبانی تعلیم و تربیت گرفت.
استاد جمیله الشنطی به دلیل حضور در لیست ترورهای تعیین شده توسط مقامات اشغالگر اسرائیل به دلیل وابستگی به جنبش مقاومت اسلامی حماس، نتوانست به دانشگاه دبی در امارات متحده عربی بپیوندد و به آموزش از راه دور بسنده کرد تا اینکه در سال 2013، دکترای مدیریت آموزش را از کالج فرحه‌العلوم للاسره وابسته به همین دانشگاه در امارات گرفت.
مسیر سیاسی جمیله الشنطی
جمیله الشنطی با اعتقاد به نقش بزرگ و مؤثری که زنان فلسطینی می‌توانند در مبارزات مردم فلسطین علیه اشغالگران اسرائیل ایفا کنند، تصمیم گرفت تا با هدف به گوش رساندن صدای فلسطین وارد عرصه سیاست و مبارزه شود که البته چنین نشد. وی در خلال سال‌های 1977 تا 1980 در دانشگاه عین شمس در قاهره، پایتخت مصر، به اخوان‌المسلمین مصر پیوست.
جمیله الشنطی همچنین در تأسیس جنبش مقاومت اسلامی حماس به عنوان یکی از اولین نسل بنیانگذاران جنبش در سال 1987 شرکت کرد. سپس پس از  یک دهه تدریس در عربستان به غزه برگشت. وی در زمینه تدریس و آموزش، خود را وقف مبارزه سیاسی در نوار غزه کرد، بنابراین او در سال 1990 به کار سازمانی در جنبش حماس پیوست.
جمیله الشنطی با رهبری و سازماندهی راهپیمایی زنان به سمت مسجد ام النصر در شهر بیت حانون در شمال نوار غزه، موفق به شکستن محاصره شد. پس از حمله نظامیان صهیونیست به شهرک بیت حانون در منتهی الیه شمال نوار محاصره شده، موفق شد محاصره تحمیل شده بر تعدادی از نیروهای مقاومت فلسطین را که به مسجد مذکور پناه برده و به آن پناه بردند، بشکند.
عملیات شکستن محاصره منجر به ظهور نام او در محافل سیاسی و مردمی فلسطین شد و شهرت او را بیشتر کرد و محبوبیتش را افزایش داد. نام او همچنین در میان مقامات اشغالگر اسرائیل برجسته شد، زیرا او در فهرست یکپارچه ترورها قرار گرفت.
وی برای سال‌ها وظیفه رهبری کار زنان در جنبش را برعهده گرفت. جمیله الشنطی همچنین بر پرونده دانشگاه‌ها، کتب قرآنی و دروس آموزشی برای زنان در مساجد نوار غزه در جنبش حماس نظارت داشت. علاوه بر این، وی بیش از یک بار برای دو جلسه متوالی ریاست مجلس شورای زنان وابسته به جنبش را برعهده داشت. به موازات آن، جمیله الشنطی به عنوان سرپرست متخصص در جنبه آموزشی در جامعه اسلامی در شهر غزه، یکی از بزرگ‌ترین انجمن‌های خیریه در نوارغزه که به تربیت و آموزش جوانان و آموزش قرآن کریم بود.
علاوه بر سال‌های طولانی که جمیله الشنطی در دانشکده معارف وابسته به دانشگاه اسلامی نوار غزه، یعنی دانشگاهی که مدرک کارشناسی ارشد خود را در همان تخصص از آن اخذ کرد، در سال 1998 به تدریس و سخنرانی پرداخت.
در سال 2006، دکتر جمیله الشنطی در انتخابات پارلمانی فلسطین که در 25 ژانویه همان سال برگزار شد، نامزد انتخابات شد. او توانست مقام عضویت در شورای قانونگذاری فلسطین، وابسته به تشکیلات خودگردان ملی فلسطین، نماینده حزب تغییر و اصلاح، وابسته به جنبش مقاومت اسلامی حماس بشود.
جمیله الشنطی از اوایل سال 2006 به مدت 12 سال به کار خود در شورای قانونگذاری فلسطین ادامه داد تا اینکه این شورا در 23 دسامبر 2018 منحل شد.
سپس در سال 2013، جمیله الشنطی به عنوان وزیر امور زنان در دولت حماس منصوب شد که کنترل نوار غزه را در دست داشت و همچنان به کنترل خود ادامه می‌دهد. او قبل از انتخاب شدن به دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در سال 2021، زنی شد که موفق به عضویت در دفتر سیاسی درون جنبش شد.
تلاش برای ترور جمیله الشنطی
جمیله الشنطی بارها مورد سوء قصد و ترور ارتش اشغالگر و اطلاعات اسرائیل قرار گرفت، اما همه آنها ناکام ماندند. مقامات اشغالگر اسرائیل او را از سال 2006 در لیست ترور قرار داده بودند.
بارزترین تلاش‌های نافرجام صهیونیست‌ها در 6 نوامبر 2006 بود که هواپیماهای نیروی هوایی اسرائیل خانه وی را در مرکز اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه هدف قرار دادند، اما او جان سالم به در برد و آسیبی ندید زیرا در خانه نبود. در زمان عملیات خواهر شوهرش نحله الشنطی و دو نفر دیگر که در نزدیکی خانه بودند، به شهادت رسیدند.
 
شهادت همسر شهید
(19 اکتبر 2023) بود که شورای قانونگذار از شهادت جمیله الشنطی نماینده فلسطینی، پس از هدف قرار گرفتن منزل وی در اردوگاه جبالیا توسط هواپیماهای نیروی هوایی اسرائیل خبر داد.
این شورا در سوگ شهید جمیله الشنطی تأکید کرد که نمایندگان شورا «راه او و راه همه شهدای صالح مردم ما را تا شکست اشغال سرزمین فلسطین ادامه خواهند داد. تمامی جنایات علیه بشریت شاهدی بر تروریسم اشغالگری فاشیستی خواهد بود که کودکان و زنان را به شهادت می‌رساند.»
شهید جمیله الشنطی، سومین عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس است که پس از دو رهبر شهید جواد ابوشمله و زکریا ابومعمر از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی به شهادت رسیده است.
جستجو
آرشیو تاریخی