شهادتی که دانشگاهیان عرب را به خیابان‌ها آورد

در سوگ «شهید نخبه»

در جریان ترور شهید دکتر الرنتیسی عضو نخبه جنبش حماس، پایتخت‌های عربی شاهد چندین تظاهرات خشم‌آلود در پاسخ به این شهادت رهبر جنبش حماس در غزه، به دست رژیم‌صهیونیستی بود که در ادامه روایتی از این خیزش مردمی را به رشته نوشتار درآورده‌ایم.

قیام البقاع در اردن
هزاران نفر از آوارگان فلسطینی و ساکنان اردوگاه بقاع اردن با شنیدن خبر ترور دکتر رنتیسی به خیابان‌ها آمدند. تظاهرکنندگان خواستار واکنش جناح‌های مقاومت به ترور این چهره شاخص شدند. آنها واقعیت کنونی عربی و بی‌تفاوتی دولت‌های عرب منطقه نسبت به تحرکات ضد بشری صهیونیسم را محکوم کردند و خواستار اقدام واقعی این دولت‌ها برای حمایت از مردم فلسطین شدند.
 
فریاد آوارگان از «برج البراجنه»
در اردوگاه‌های مختلف آوارگان فلسطینی در لبنان، صدها نفر در اعتراض به ترور رنتیسی اعتراض کردند. از برجسته‌ترین این تظاهرات‌ها، تظاهرات‌هایی بود که از اردوگاه برج‌ البراجنه در حومه‌ جنوبی بیروت آغاز شد. در این رویداد، مردم خشمگین از مرزهای اردوگاه عبور کرده و در خیابان‌های اطراف راهپیمایی کردند.
تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهای ضدصهیونیستی و اقامه نماز برای روح شهید رنتیسی و یارانش، طلب بخشش کردند. همچنین بیش از پنجاه نفر از هواداران گروه اسلامی نیز در جاده منتهی به سفارت امریکا در آوکار شرق بیروت تحصن کردند.
دانشجویان یمنی سنگ‌تمام گذاشتند
در یمن دانشگاه‌های دولتی و خصوصی شهرهای صنعا، عدن و حدیده شاهد تجمع هزاران دانشجو بودند که در محوطه دانشگاه تجمع کرده و خواستار حمایت از مقاومت فلسطین با پول و سلاح شدند و حاکمان عرب را به شکست متهم کردند و خواهان باز شدن درهای جهاد و آغاز نبرد علیه صهیونیسم شدند.
 
فریاد دانشجویان مصر
در قاهره اما دانشگاه الازهر شاهد تجمع هزاران دانشجوی خود بود که در شهر دانشگاهی گرد آمدند تا ترور شهید رنتیسی را محکوم کنند و خواستار دعوت به جهاد و اخراج سفرای اسرائیل و ایالات‌متحده امریکا شدند.
 آنان از حاکمان عرب و مسلمان خواستند در برابر آنچه استکبار اسرائیل مورد حمایت ایالات‌متحده امریکا توصیف می‌کنند، مواضع قاطعی اتخاذ کنند و دانشجویان در حمایت از مقاومت فلسطین شعارهای ضد اسرائیلی و ضد امریکایی
 سر دادند.
تظاهرکنندگان، حاکمان عرب را به تسلیم شدن در برابر فشارهای امریکا متهم کردند. آنها همچنین خواستار باز کردن درهای جهاد به روی ملت‌های عرب برای آزادی فلسطین شدند. ملت مصر بشدت این ترور را محکوم کرد و برخی از شهروندانی که با رسانه‌هایی ارتباط داشتند خواستار متحد کردن صفوف عرب برای مقابله با اشغالگری اسرائیل
بودند.
 
مردم مراکش به صورت خودجوش تظاهرات کردند
و در رباط پایتخت مراکش، صدها نفر به صورت خودجوش در اعتراض به ترور ‌شهید الرنتیسی دست به تظاهرات زدند و تظاهرکنندگان مقابل مقر نمایندگی سازمان ملل در رباط تجمع کردند. رهبران حزب عدالت و توسعه اسلامی، انجمن مراکش برای حقوق بشر و سازمان‌های جامعه مدنی در این تظاهرات شرکت کردند.
تظاهرکنندگان خشم و محکومیت خود را از سیاست اسرائیل در مورد هدف قرار دادن رهبران و نمادهای فلسطینی ابراز کردند. تظاهرکنندگان تصاویر شیخ احمد یاسین و دکتر الرنتیسی را بالا بردند.
جستجو
آرشیو تاریخی