آراء و اندیشه‌های شهید نخبه عبدالعزیز الرنتیسی

در خدمت وحدت و جهاد

شهید الرنتیسی رحمه‌الله تنها یک رهبر عادی نهضت نبود، او همه ویژگی‌های یک رهبر ملی الهام‌بخش را درهم آمیخت، او شخصیت نظامی، سیاسی و مذهبی را درهم آمیخت، او نویسنده و شاعر بود. روشنفکر و سخنور خوش‌بیان، شخصیتی کاریزماتیک داشت که در دل کسانی که او را می‌دیدند اعتباری به او می‌بخشید، او یکی از چهره‌های شناخته شده در میان مردم فلسطین بود. در نوشتار این فرصت را خواهیم داشت تا بخشی از ایده و دیدگاهی را که او در دیدگاه خود نسبت به وحدت ملی فلسطین اتخاذ کرد، به‌عنوان یک رهبر ملی صادق فلسطینی که برای آزادی میهن خود، آزادی مردمش و دفاع از غیرقابل انکار آنها تلاش کرد، ارائه کنیم.

 وحدت ملی در اندیشه شهید
الرنتیسی اندیشه و نگاهی روشن داشت، متعهد به فلسطین، مقاومت و آزادی، نفی اشغال و به رسمیت شناختن آن و آگاهی از اهمیت وحدت ملی فلسطین در داخل و خارج برای مقابله با اشغالگری بود. او همیشه تأکید می‌کرد که وحدت ملی محکم است و نمی‌توان با نزاع‌هایی که توسط عوامل و کسانی که منافع شخصی دارند و در کشور و مردم خود از خدا نمی‌ترسند، متزلزل شود.

روایت اولین سخنرانی بعد از شیخ شهید
تمام اظهارات دکتر‌الرنتیسی قبل از شهادت بر وحدت ملی و جهاد متمرکز بود. الرنتیسی (رحمةالله) یکی از علاقه‌مندان به تعمیق وحدت ملی بود و در اولین سخنرانی خود پس از تصدی رهبری جنبش حماس به جانشینی شهید شیخ احمد یاسین گفت: کاری که او انجام می‌داد این بود که به سمت همه نیروهای ملی و اسلامی برود و دستش را به سوی همه برادران در جناح‌های فلسطینی دراز کند. الرنتیسی برای دیدار با آنها و متحد شدن در آن زمان تأیید کرد که شیخ یاسین نماد وحدت ملی به‌شمار می‌رفت و حماس همواره مشتاق تقویت این وحدت بوده است و پس از شهادت حماس نیز به این کار ادامه خواهد داد.

مقالات الرنتیسی آیینه تفکرات او
الرنتیسی در مقدمه یکی از مقالات خود باعنوان «آری به وحدتی که مبتنی بر حقوق مشروع نیست» که در مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین منتشر شد، نوشت: «همه از وحدت ملی صحبت می‌کنند و این چیز خوبی است که ما آن را تشویق می‌کنیم. وبرکت، اما خطر این است که موضوع به گفتار بدون عمل محدود شود و خطرناک‌تر از این است، زیرا صحبت از وحدت صرفاً تاکتیکی برای دستیابی به دستاوردهای حزبی است و از آنجایی‌که همه ما در فلسطین در یک کشتی هستیم. ما باید دور یک هدف روشن که همه بر آن اتفاق نظر دارند دور از افراط و تفریط صف‌آرایی کنیم و برای هیچ کس جایز نیست با ادعاهایی که گرسنگی را سیراب نمی‌کند یا گرسنگی را رفع نمی‌کند در تعیین ویژگی‌های آینده فلسطین تنها باشد و همه چیز را نادیده بگیرد. آرا و آرزوهای انسان‌های وفادار که به وطن حسادت می‌کنند.»


توجه به وحدت، به دور از منفعت شخصی
الرنتیسی در همین مقاله بیان کرد: «دیدگاه روشن نهضت اسلامی مبتنی بر درک عمیق واقعیت بین‌المللی، منطقه‌ای و محلی از طریق بینشی آگاهانه ناشی از عمق درک آن از این دین، بینشی است. به دور از منفعت شخصی، بینشی که منافع ملت را بر هر مصلحتی مقدم می‌دارد، و جای تعجب نیست که این به خاطر آن است که جان خود را فدا کرده و برای وطن فدا کرده است و اوست که خود را وقف جهاد با جان و پول خود کرد تا سرزمین و مردم فلسطین را آزاد کند.

پیش به سوی آینده روشن
شهید الرنتیسی درپایان مقاله خود را با دعوتی خطاب به همه فلسطینی‌ها بدون استثناء، گفت: «بیایید تا بنای وحدت ملی را که مبتنی بر حقوق مشروع نباشد ایجاد کنیم که حقوق ملت را نقض نمی‌کند و در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری منحصر به منافع برخی افراد نیست. به سوی آینده‌ای امیدوارکننده گام بردارید بیایید به خاطر وطن خود را آماده کنیم. بیایید با هم از روح ایمان خود که تحمل خطا را ندارد حرکت کنیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی