پاسخ‌های محکم شیخ احمد یاسین به خبرنگاران

مقاومت راه رهایی

شهید شیخ احمد یاسین با وجود بیماری‌ها و معلولیت‌های گوناگون، در تأثیرگذاری و تغییر و اصلاح، گوی سبقت را از بسیاری رهبران و فرماندهان معاصر خود ربود. در ذیل به پاره‌ای از آرا و سخنان این شهید بزرگوار در مصاحبه با برخی روزنامه‌ها و مجله‌ها اشاره و تلاش می‌کنیم تا از طریق آن مفاهیم والای عزت و کرامت مردی را فراگیریم که در کنار جنبش محبوبش، در خط مقدم مقاومت در برابر اشغالگران قرار داشت؛ مردی که بسان دژی مستحکم در برابر نیت‌های پلید دشمنان اسلام ایستادگی کرد و مانع از پیشبرد اهداف شوم آنها شد. باشد که همه ما از چشمه زلال شخصیت بی‌همتای او بهره‌ای گیریم و به وسیله آن ابزار رشد و ترقی خود را فراهم کنیم. در ابتدای این نوشتار به پاسخ ایشان به سؤال خبرنگار مجله الغربا چاپ لندن اشاره می‌کنیم که متن آن در ذیل آمده است.

برای کسانی که در اقصی نقاط جهان اسلام شما را دوست دارند، چه پیام یا نصیحتی دارید؟
پیام من به همه کسانی که شهادتین را بر زبان آورده‌اند و کلیه کسانی که جویا و نگران احوال امت خود هستند، این است که ما مردم را به سوی خداوند فرامی‌خوانیم و راه دعوتگران به خداوند آکنده از موانع و مشکلات خطرآفرین است؛ با وجود این، به این نکته کاملاً ایمان داریم که آینده فلسطین و همه نقاط جهان، از آن اسلام است. همچنین یاد‌آوری می‌کنم که دین اسلام دینی نظری نیست بلکه دین ایمان و عمل است و بر همین اساس عده‌ای مسلمان زیر یوغ اشغال و از نظر اقتصادی و اجتماعی در تنگنا قرار دارند، مسلمانان جهان می‌بایست با این عده احساس همدردی کنند و به آنان یاری رسانند. خدا بیامرزد مهاجرین و انصار را. امروز برادران شما در فلسطین نیز همان مهاجرین هستند که به زور از خانه و کاشانه‌شان رانده شده‌اند. توکل آنان تنها بر خداست پس به برادران دینی خود یاری رسانید و از این طریق ایمان خود را تقویت کنید. برادران خود را دوست بدارید و به هر روش که می‌توانید به آنان کمک کنید. در نیکوکاری به روی همگان باز است. از آنچه که خدا به شما داده است انفاق کنید.
اگر نمی‌توانید انفاق کنید لااقل بگویید: «ربنا اغفرلنا و لاخواننا الذین سبقونا بالایمان» من خطاب به آن دسته از مسلمانانی که دچار یأس و نومیدی شده‌اند و در سراب نشست‌ها و میزگرد مذاکره، به دنبال راه‌حل‌های سازشکارانه هستند، می‌گویم: قوم بنی نضیر را که دارای قلعه‌های محکم و تجهیزات نظامی پیشرفته‌ای بودند به یاد آورید، ضعف و ناتوانی پیامبر(ص) و صحابه او را پس از جنگ احد به یاد آورید. به یاد آورید که چگونه مسلمانان با اندیشه مادی‌گرانه خود گمان می‌کردند که توان پیروزی بر این قوم (بنی نضیر) را ندارند، اما طولی نکشید که عنایت خداوندی شامل حال آنان شد و به پیروزی رسیدند. خداوند در سوره حشر آیه 2 در این باره می‌فرماید: «هوالذی اخرج الذین کفروا من اهل الکتاب من دیارهم لاول الحشر ما ظننتم ان یخرجوا و ظنوا انهم مانعتهم حصونهم من‌الله فاتاهم‌الله من حیث لم یحتسبوا وقذف فی قلوبهم الرعب یخربون بیوتهم بایدیهم و ایدی المؤمنین فاعتبروا یا اولی الابصار»
مجله الغربا 1989/3/1

رسانه‌های گروهی فلسطین به طور خاص و رسانه‌های گروهی عربی و جهانی به طور عام تلاش می‌کنند تا از حضور فعال جنبش حماس در صحنه فلسطین سخنی به میان نیاورند و آن را نادیده بگیرند. نظر شما در این باره چیست؟
مسأله بسیار آشکار و بدیهی است. جنبش مقاومت اسلامی حماس از خط مشی اسلام پیروی می‌کند و از منظر این جنبش، اسلام تنها راه‌حل می‌باشد و این طبیعی است که اغلب دستگاه‌های اطلاع‌رسانی با مشی اسلام و اندیشه‌های اسلامی مخالفت کنند. این دستگاه‌ها هرگز نمی‌خواهند که نقش هیچ یک از عناصر یا شخصیت‌های اسلامی را در قالب خبرهای خود بگنجانند یا اینکه چهره درخشانی از اسلام را به جهانیان معرفی کنند. از همین رو، از آوردن نام جنبش حماس سرباز می‌زنند و تلاش می‌کنند تا حضور و فعالیت‌های این جنبش را به هر نحو ممکن نادیده بگیرند و آن را از بین ببرند.
روزنامه البشیر فوریه 1988

آینده نبرد با رژیم صهیونیستی چگونه خواهد بود؟
یهودیان، درمانده و ناتوان، تحت حکم فرعون بودند، با وجود این می‌توانستند بدون استفاده از هواپیما یا گذرنامه از مصر خارج شوند. این امر، تنها با یاری خداوند تحقق یافت. ما مسلمان هستیم و به خدا ایمان داریم و بر این باوریم که خداوند تبارک و تعالی در آینده‌ای نزدیک به ما آنچنان نیرو و توانی خواهد داد که به وسیله آن از دست اشغالگران صهیونیست رهایی خواهیم یافت. زمان به نفع مسلمانان و به نفع کسانی که زندگی خود را تنها برای خداوند خالص کرده‌اند و راه او را می‌پیمایند در حرکت است.
کریستین سایس مانیتور، نوامبر 1987

راه جهاد و مقاومت بهتر است
شیخ در گفت‌و‌گو با روزنامه القبس چاپ کویت در سپتامبر سال 1988فرمودند: میان کسانی که برای دنیا و کسانی که برای آخرت و ایمان خود تلاش می‌کنند فرق زیادی وجود دارد. آنانی که برای دنیا فعالیت می‌کنند، هنگامی که اموال و بخشش‌ها از آنان قطع شود، از تلاش و کوشش باز می‌ایستند، اما کسانی که به ندای قلبی و اعتقادات‌شان گوش می‌دهند، همان‌هایی هستند که به راه جهاد و مقاومت ادامه می‌دهند.
روزنامه القبس، چاپ کویت در سپتامبر سال 1988
راهبرد حماس برای مقابله با توطئه‌های رژیم صهیونیستی چیست؟
ما معتقدیم که یهودیان خواهان صلح و آرامش نیستند. همچنین معتقدیم که نمی‌توان سرزمین و حق خود را از طریق انجام مذاکرات و شرکت در اجلاس‌های مختلف باز پس گیریم، بنابراین تنها یک روش برای غلبه بر اشغالگران وجود دارد و آن جهاد و مقاومت است. بر همین اساس، راهبرد حماس برای مقابله با توطئه‌های رژیم صهیونیستی در سه نکته خلاصه می‌شود:
1ـ ادامه مبارزه مسلحانه و مقاومت بر ضد اشغالگران و توسعه کمی و کیفی ابزارهای آن.
2ـ حمایت از مقاومت ملت فلسطین در اراضی اشغالی که تنها با حمایت کشورهای اسلامی و عربی تحقق خواهد یافت.
3ـ ارتباط مستمر با کشورهای عربی و اسلامی به منظور تشریح مسأله فلسطین و جلب حمایت آنها از مواضع حماس در مبارزه و جهاد علیه اشغالگران.
این سه نکته در واقع اصول جنبش حماس در طرح‌ها و برنامه‌های جهادی خود در فلسطین است.

آیا حماس آمادگی همزیستی با رژیم صهیونیستی را دارد؟ شروط این همزیستی چیست و چرا سازمان‌های فلسطینی در نظامی واحد ادغام نمی‌شوند؟
همزیستی با رژیم صهیونیستی از پایه و اساس امری مرفوض و ناپذیرفتنی است، چرا که قبول چنین کاری به معنای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و سیطره این رژیم بر اراضی غصب شده است. حال با این توضیح چگونه می‌شود با رژیم صهیونیستی همزیستی کرد؟! یکی از شروط همزیستی این است که مسلمانان، مسیحیان و یهودیان در کنار هم به راحتی و آسایش زندگی کنند نه اینکه تنها یک رژیم نژادپرست بر سرزمین ما حاکم باشد. از دیگر شروط همزیستی این است که آوارگان فلسطینی به میهن خود بازگردند و دولتی مستقل تشکیل دهند. در آینده همه سعی و تلاش ما این خواهد بود تا حکومتی اسلامی و نه لائیک را تشکیل دهیم.
و اما در خصوص ادغام شدن سازمان‌ها و گروه‌های فلسطینی در سازمانی واحد، بنده اعتقاد دارم که این مسأله در هیچ کشوری اتفاق نخواهد افتاد، زیرا دامنه تلاش‌ها و مجاهدت‌ها در جریان آزاد‌سازی میهن و مقاومت افزایش می‌یابد و در این میان هر گروهی تلاش می‌کند تا حضور خود را برای رسیدن به هدفی مشترک تثبیت نماید. همان‌طوری که تکثر‌گرایی از ویژگی‌های رقابت در کارهای نیک است، همچنین عامل تفرقه و اختلاف نیز به شمار می‌آید، با وجود این، رقابت هنگام آزاد‌سازی میهن، امری پسندیده و نیکو به حساب می‌آید. اگر همه گروه‌ها در سازمانی واحد گرد هم بیایند، اصل رقابت از بین می‌رود. حقیقت مطلب این است که وجود اختلاف در خط مشی و ایدئولوژی سازمان‌ها و گروه‌های مختلف، مانع از این ادغام خواهد شد، با همه این احوال، جنبش حماس تلاش می‌کند تا تلاش‌ها و مجاهدت‌ها را یکپارچه و به یکدیگر نزدیک کند.

مصاحبه با پایگاه اینترنتی اسلام اون لاین
آقای شیخ یاسین شما بنیانگذار جنبش حماس و از رهبران فلسطینی هستید و من تقریباً اغلب کتب فلسطینی را مطالعه می‌کنم. سؤال من این است که تاکنون جزوه یا کتابی از شما ندیده‌ام کما اینکه تاکنون فتوایی از زبان شما صادر نشده است. با عرض پوزش علت این امر چیست؟!
من در آغاز، بابت سؤالی که مطرح کردید، سپاسگزارم. باید بگویم که من زندگی خود را وقف عمل کرده‌ام و نه کتابت. سراسر زندگی‌ام صرف انجام آنچه خوانده‌ام یا فراگرفته ام، شده است. من به آنچه که فرامی‌گیرم، عمل می‌کنم. اگر آیه یا حدیثی را آموختم آن را به مردم آموزش می‌دهم.
سال‌ها معلم بودم سپس بازنشست شدم و جز صفحاتی اندک تلاش بیشتری برای تألیف و کتابت نکردم. برای نمونه، هنگامی که عادت شراب‌خواری به نام آبجو در اراضی اشغالی منتشر گردید، کتابچه‌ای با عنوان «آبجو در میزان» را تألیف کردم و به غیر از آن کتاب دیگری ننوشتم. همچنین اندک صفحاتی درباره نماز نوشته‌ام که هنوز به چاپ نرسیده است، چرا که زندگی خود را همان‌طور که قبلاً نیز گفتم، تنها صرف کار و کوشش کردم نه تألیف و کتابت و این یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند است که به من عطا فرموده‌اند. عیب نیست که انسان نویسنده نباشد، بلکه مهم آن است که از زندگی درس و عبرت بگیرد. همه مردم نمی‌توانند نویسنده باشند و همه نیز نمی‌توانند در میدان نبرد جهاد کنند. هر کس ویژگی‌های خاص خود را دارد. امیدوارم که خداوند به ما توفیق دهد که لااقل بتوانیم از آنچه که در زندگی، زندان، بازداشتگاه و سفرهای خارجی خود تجربه کرده‌ایم، درس عبرت بگیریم؛ چرا که من برای نوشتن اصلاً وقت ندارم و تمام وقتم، برای دیدار با مردم و رسیدگی به امور آنها صرف می‌شود. از خداوند منان می‌خواهم که ما را به راه راست هدایت کند و در آنچه آموختیم یاری دهد.

راز جدیت و قاطعیت شما در چیست؟
شهید امام احمد یاسین با لبخند مأنوس و همیشگی خود گفت: راز این قاطعیت، در اراده و ایمان انسان به آن مبدأ و اصلی است که بر اساس آن حرکت می‌کند. انسان مادیاتی می‌گوید که اگر دنیا از دست وی برود، همه چیز را از دست داده است، اما انسان مؤمن که به بهشت ایمان دارد، دوست دارد که از طریق دنیای فانی، به آسایش و راحتی در جوار خداوند برسد. مؤمن در انتظار فرارسیدن چنین روزی است و برای رسیدن به آن، جانفشانی و جهاد می‌کند و تا آخرین قطره خون خود می‌جنگد.

جستجو
آرشیو تاریخی