چرا شبکه ماهواره‌ای من و تو تعطیل شد

بن‌بست؟!

«شبکه منوتو تعطیل شد». این تیتر، چند روزی است بازار گمانه‌زنی درباره دلایل تعطیلی این شبکه را داغ کرده است. از کارشناسان سیاسی گرفته تا روزنامه‌نگاران و فعالان شبکه‌های اجتماعی، واکنش‌های مختلفی نسبت به این مسأله نشان داده‌ و هر رسانه و فرد صاحب‌رسانه‌ای برای روشن‌تر شدن پشت پرده این اتفاق دست به قلم شده‌ است. از اکتبر 2010 که شبکه بهایی صهیونیستی منوتو با رویکرد سبک زندگی و سرگرمی در لندن پا به عرصه گذاشت، تا امروز که خبر تعطیلی آن توسط مدیرانش منتشر شده، حدود 14 سال می‌گذرد. این شبکه دراین سال‌ها با تولید محتوای دیکته شده، به اشاعه روابط آزاد و ترویج خیانت و هم­جنس‌بازی، تطهیر حکومت پهلوی، سیاه‌نمایی از وضعیت کنونی با چاشنی جنگ و تجزیه‌طلبی پرداخت.

معصومه خداوردیان
   روزنامه‌­نگار

مشکلات مالی؛ پوشش یا واقعیت
بنابراطلاعیه منتشر شده توسط «مرجان» و «کیوان عباسی»، مالکان یهودی ـ بهایی منوتو، این شبکه قرار است از ابتدای ژانویه ۲۰۲۴ به دلایلی که آنها مشکلات مالی عنوان کردند، به تاریخ بپیوندد. دلیلی که هر چند برخی‌ها بر آن صحه گذاشته‌­اند اما برای بسیاری، از جمله دوستان و همفکران این شبکه نیز عجیب و غیرقابل باور بود.
برخی‌ها مشکلات مالی ادعا شده توسط مالکان منوتو را به‌عنوان دلیل تعطیلی این شبکه، به بالا رفتن هزینه رژیم صهیونیستی به‌عنوان حامی و اسپانسر اصلی این شبکه به دلیل وقوع جنگ غزه مربوط دانسته‌اند.
محمد لسانی کارشناس رسانه، در گفت‌و‌گویی با برجسته شمردن اهمیت بودجه و سرمایه‌‎گذار در رسانه، چالش اصلی امروز شبکه منوتو را موضوع تأمین سرمایه دانسته و گفته است: «سرمایه‌گذار قبلی، دیگر حاضر به تأمین سرمایه این شبکه نیست.» وی با اشاره به همراهی تمام و کمال شبکه منوتو در جنگ غزه، با شبکه ایران اینترنشنال، می‌افزاید: «این نشان می‌دهد که کاملاً سیاست این شبکه، همسان و همپا با رژیم صهیونیستی بوده و قطعاً جنگ اخیر و هزینه‌های آن در ماجرای کم آوردن پول برای تأمین مالی بی‌‎تأثیر نیست.«
اما بنیانگذاران و همکاران سابق این شبکه بهایی ـ سلطنت‌طلب، نظر دیگری دارند و با افشای پشت پرده‌های مالی تلاش کردند تا این ادعا را عملیات فریب مالکان آن تلقی کنند. شهرام همایون دراین باره گفته است: «در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، سالانه ۳۰ میلیون دلار بودجه تلویزیون «منوتو» بوده؛ ۱۵ سال، سالی ۳۰ میلیون دلار از کجا آمده است؟» امین فردین نیز بیان کرده است که «علت تعطیلی این شبکه، شرایط نامساعد مالی نیست؛ این شبکه، شکست خورده سیاسی است و نتوانسته آن اهدافی را که روی آن سرمایه‌گذاری کرده بودند، محقق کند.»
ادعای این افراد درخصوص بی‌ربط بودن تعطیلی شبکه منوتو به مسائل مالی، از تأمین دولتی بودجه این شبکه نشأت می‌گیرد؛ حسن اعتمادی، یکی از قدیمی‌ها و بنیانگذاران شبکه منوتو در سال 2016 در مصاحبه‌ای درباره بودجه این شبکه گفته است: «بودجه تلویزیون منوتو، بودجه دولتی و مال پنتاگونه!»

مالکان منوتو با برند جدید می‌آیند؟
اما در کنار شائبه‌های مالی، گمانه‌زنی دیگری نیز درخصوص سیاست جدید مالکان منوتو مطرح بوده که ادعای سفر رضا پهلوی به سرزمین‌های اشغالی را مورد توجه قرار داده و دلیل تعطیلی شبکه بهایی ـ سلطنت‌طلب منوتو را تأسیس یک شبکه جدید برای تبلیغ نوه رضاپالان دانسته است.
محمد منظرپور با اشاره به اینکه تصمیم به تعطیلی شبکه منوتو، بعد از سفر رضا پهلوی به اسرائیل گرفته شد، گفته است که «براساس اطلاعاتی که دارد، عباسی، مدیر منوتو درصدد خواهد بود بعد از پایان کار شبکه، یک شرکت رسانه‌ای را در لس‌آنجلس راه‌اندازی کند که این شرکت رسانه‌ای، رسانه «شاهزاده پهلوی» خواهد بود.» ادعایی که محمد لسانی آن را به این صورت مطرح کرد: «شبکه منوتو یک رسانه لایت و سبک زندگی بوده و برای اینکه بتواند رویکردهای تیزتر داشته باشد و بتواند به سفارش کارفرمایان خود نزدیک شود و به رویکرد سیاه­‌نمایی شدیدتری دست بزند، به نظر می‌رسد منوتو برای این کار نیاز به تغییر برند دارد و نمی‌­تواند در برند سابق خود این دست فعالیت‌‎ها را انجام دهد.»
از سوی دیگر، پیدا کردن اسپانسر جدید نیز نکته‌ای است که روزنامه خراسان آن را برجسته کرده و دراین خصوص نوشته است: کارفرمایی شبکه‌های ضدایرانی که تا دیروز عربستانی‌ها بودند، پس از توافق ایران و عربستان یا تغییر کرده یا در دست تغییر است.
درباره اینکه کدام گمانه‌زنی‌ در مورد تعطیلی شبکه منوتو درست خواهد بود، باید منتظر ماند و دید که لابی انگلیسی ـ امریکایی ـ صهیونیستی در مسیر مبارزه با آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران و البته خط مقاومت چه طرح جدیدی در خواهد انداخت.
درانتها، نگاهی به تحلیل سایت مشرق خالی از لطف نیست که بیداری وجدان‌ها در انگلیس و راهپیمایی‌های ضدصهیونیستی که از مرز هزاران نفر گذشته را موجب غافلگیری مقامات انگلیسی در برابر شبکه توانمندی دانست که این راهپیمایی‌ها را سامان داده است. نباید فراموش کرد که راهپیمایی‌های اخیر، ایجاد ترازهای ارزیابی تازه در زمینه قدرت، بسیج‌گری سیاسی و رسانه‌ای است و طبیعتاً رسانه‌های فارسی زبان ضدایرانی، مانند BBC، VOA، اینترنشنال و منوتو را زیر سؤال جدی می‌برد. این نشان می‌دهد که «بسیج لندن» کارش را درست انجام داده است!  

 

جستجو
آرشیو تاریخی