آموزش تهیه یک میان وعده جذاب

گـــرانـــولا بــار یک میان وعده جادویی و انرژی‌بخش

گرانولا بار(Granola Bar) یک خوراکی سالم و خوشمزه، بدون شکر و آرد سفید است که معمولاً به عنوان یک جایگزین سبک و جذاب برای صبحانه یا میان وعده شناخته می‌شود. این خوراکی شامل ترکیباتی چون جو پرک، انواع مغزها و دانه‌ها، عسل و میوه خشک شده است. گرانولا بارها سرشار از انرژی، فیبر غذایی، آهن، منگنز و فسفر هستند که به سلامتی و انرژی لازم برای آغاز روز کمک می‌کنند. این خوراکی را می‌توان در خانه تهیه کرد و با اضافه کردن مواد دلخواه تنوع طعم آن را افزایش داد.همچنین، گرانولا بار می‌تواند به کاهش مصرف شکرهای اضافی در رژیم غذایی شما کمک کند. اما قبل از شروع آموزش لازم است در مورد دو واژه گرانولا و گرانولا بار و تفاوت آنها توضیح بدهم.

فائزه صدیقی
 نویسنده

تفاوت گرانولا و گرانولا بار
گرانولا: برای تهیه گرانولا، مخلوط جو پرک، مغز آجیل خرد شده، تکه‌های میوه خشک، نوعی شیرین کننده و نوعی چربی سالم (روغن نارگیل، هسته انگور و...) را با هم مخلوط می‌کنند و بعد آنها را روی سینی فر پخش کرده، در فر به مدت گفته شده در دستور تُست می‌کنند. بعد از تُست کردن، محصولی ترد به دست می‌آید که محبوب‌ترین استفاده از آن با شیر به عنوان صبحانه یا به صورت خالی به عنوان میان وعده یا با ماست است. گرانولا بار: گرانولا بار میان وعده‌ای خوشمزه است که امروز قصد داریم آموزش آن را در کنار هم ببینیم. این ترکیب از مواد اولیه گرانولا یعنی جو پرک، تکه‌های میوه خشک، مغزها و دانه‌ها تشکیل شده است با این تفاوت که میزان قابل توجهی مواد چسبنده مثل عسل، کره بادام زمینی، شیره افرا، خرما، انگور و... به مواد اضافه می‌شود که باعث می‌شود دانه‌ها و مغزها به هم بچسبند. این مواد در قالبی فشرده و بصورت بلوکی در می‌آیند و بعد از پخت به شکل‌های مختلف که معروف‌ترین آن نوارهای مستطیلی شکل است برش می‌خورند. پس از خواندن این توضیحات جذاب با من همراه باشید تا در کنار هم طرز تهیه گرانولا بار، این میان وعده جادویی، انرژی‌بخش، خوشمزه و سالم را آموزش ببینیم.
چند نکته در خصوص مواد اولیه
 در این دستور می‌توانید به جای بادام از همین مقدار بادام زمینی، بادام هندی، فندق یا پسته استفاده کنید. دقت کنید که از هر مغز خشکباری که استفاده می‌کنید باید خام و بدون نمک باشد.  برای تهیه گرانولا جو پرک درشت یا خرد شده مد نظر است و از جو پرک فوری یا صبحانه نمی‌توانید استفاده کنید.  در صورت تمایل می‌توانید به جای مغز تخمه آفتابگردان از همین میزان مغز تخمه کدو استفاده کنید.
 عسل موجود در دستور با همین مقدار شیره انگور یا شیره خرما قابل جایگزینی است و در این صورت محصول وگان هم خواهد بود. دقت کنید که اگر عسل یا شیره شما سفت است، برای راحتی کار آن را پنج دقیقه روی بخار آب قرار بدهید تا کمی روان شود و سپس استفاده کنید.  اگر به بادام زمینی حساسیت دارید یا طعم آن را نمی‌پسندید، می‌توانید از کره بادام درختی یا بادام هندی استفاده کنید. نحوه تهیه این کره‌ها دقیقاً به شکل کره بادام زمینی است.
 از آن جایی که خرما پوره می‌شود، نوع خاصی از آن مد نظر نیست و می‌توانید از هر مدل خرمایی که می‌پسندید و در دسترس دارید استفاده کنید.
 منظور از برگه یکی از برگه‌های آلو، زردآلو یا هلو است. اگرهیچ کدام برای شما قابل تهیه نیست، از قیسی استفاده کنید. برگه دلخواه را نگینی خرد کنید.
گرانولا بار دستور سلامتی است و استفاده از هرگونه شکر سفید یا قهوه‌ای در آن ممنوع است، پس با این توضیحات ما به کره بادام زمینی شیرین نشده نیاز داریم.

طرز تهیه گرانولابار
فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد در فر گازی یا ۱۶۰ درجه در فرهای برقی،  معادل ۳۵۰ درجه فارنهایت یا درجه ۴ فر روشن کنید تا گرم شود. کف سینی شیرینی‌پزی را کاغذ روغنی یا ورق نسوز بیندازید و آن را آماده بگذارید.
بادام را به اندازه دلخواه خرد کنید و در سینی بریزید، جو پرک و مغز تخمه را هم اضافه کرده و مواد را به خوبی کف سینی پخش کنید. سینی را به مدت 10 دقیقه در فر بگذارید تا مغزها یک درجه تغییر رنگ بدهند. حتماً بعد از پنج دقیقه در فر را باز کنید و یک دور مواد را هم بزنید. بعد از اتمام تُست کردن، سینی را از فر خارج کرده و روی توری خنک کننده قرار بدهید تا به دمای محیط برسد.
10 عدد خرما را هسته بگیرید(نیازی به کندن پوست خرما نیست). اگر خرما از نوع سفت مثل پیارم است، آب ولرم را روی خرما بریزید و اجازه بدهید نیم ساعت خیس بخورد و بعد آن را در غذاساز یا آسیاب پوره کنید. اما اگر خرما از نوع نرم آن است، به محض هسته گرفتن با آب ولرم پوره کنید.
فر را مجدد روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد در فر گازی یا ۱۶۰ درجه در فرهای برقی، معادل ۳۵۰ درجه فارنهایت یا درجه ۴ فر روشن کنید تا گرم شود. قالب مربع ۲۲ تا ۲۴ سانتیمتر را کمی چرب کرده و کف آن کاغذ روغنی بیندازید. چرب کردن صرفاً برای چسبیدن کاغذ به کف قالب است و نیازی به چرب کردن روی کاغذ نیست. بهتر است کاغذ را کمی بلندتر ببرید تا موقع خارج کردن گرانولا بار از قالب، به کمک این دسته‌های کاغذ کار برایتان راحت‎تر باشد.
در کاسه بزرگی مواد خشک شامل بادام خُرد شده، مغز تخمه آفتابگردان، جو پرک، سبوس گندم، برگه خرد شده و آلبالو خشکه هسته گرفته را مخلوط کنید. در کاسه دیگر مواد تر شامل عسل، خرما پوره شده، کره بادام زمینی و دارچین را با هم مخلوط کنید. مواد تر را به مواد خشک اضافه کنید و با لیسک سفت یا قاشق چوبی هم بزنید تا کل مواد با هم آغشته شوند. سپس مواد را در قالب آماده شده بریزید. از آن جایی که مواد چسبناک است، برای پخش کردن نیاز به کمک یک تکه کاغذ روغنی دارید. روی مواد را صاف و تا جای ممکن با فشار کف دست به هم فشرده و پِرِس کنید.
قالب را به مدت یک ربع در فر گرم شده قرار بدهید. اگر دوست دارید گرانولا تُرد و کرانچی داشته باشید، بعد از اتمامِ پخت، 10 دقیقه هم قالب را در فر خاموش با در بسته بگذارید بماند.
اما تنها نکته این دستور ساده نحوه برش زدن آن است. برای خوب برش خوردن گرانولا بار، دو مرحله خنک کردن را باید رعایت کنید.
ابتدا قالب را یک ساعت روی توری خنک کننده قرار بدهید و بعد یک ساعت آن را در یخچال بگذارید. بعد از این دو مرحله، به کمک کاغذ روغنی کف سینی، گرانولا بار را از قالب خارج کنید و سپس آن را به کمک یک چاقو تیز به ابعاد دلخواه برش بزنید. اگر این میان وعده را برای بچه‌ها درست کردید، می‌توانید کمی شکلات آب شده روی هر برش از گرانولا بار بریزید تا برایشان جذاب‌تر شود.

نحوه نگهداری
گرانولا بار باید در ظرف در بسته و در یخچال نگهداری شود و با این شرایط معمولاً تا هفت روز ماندگاری خوبی دارد. از اینکه این آموزش را تا انتها با من همراه بودید از شما سپاسگزارم. امیدوارم لحظات شیرین زندگیتان هر روز بیشتر از روز قبل باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی