نگاهی به سبک زندگی چندلر بینگ در سریال فرندز

سبک زندگی امریکایی جان بازیگر کمدین را گرفت

هانیه شجاعی زند
نویسنده

متیو پری کمدین معروف سریال فرندز این روزها بار دیگر خبرساز شده است. خبری که برخلاف روزهای اوجش در سریال فرندز برای دوستدارانش حکم قرص ضدافسردگی ندارد. کسانی که در مواقع افسردگی و تنهایی‌شان به این سریال پناه می‌بردند و با آن می‌خندیدند تا حال­شان عوض شود، امروز در بهت خبری نشسته­‌اند که می­‌گوید متیو پری بازیگر نقش جذاب چندلر بینگ سریال فرندز بعد از سال­‌ها تنهایی و افسردگی در سن 54 سالگی در جکوزی خانه‌اش غرق شد و تمام کرد.
امروز کسانی برای متیو غصه می‌خورند که روزی او را به‌دلیل شهرت و محبوبیت و پولدار بودنش تحسین می‌کردند اما امروز مبهوت به اطراف­شان نگاه می‌کنند که چرا متیو با تمام آن چیزی که ما آرزویش را داریم زندگی‌اش تنها در دو کلمه خلاصه می‌شود: «تنهایی انسان»؛ تنهایی که متیو را به اعتیاد و افسردگی کشاند. عاقبت تلخی که شاید در زندگی ظاهری پری عیان نبود اما امروز او را یک بشر مفلوک می‌خوانند و از خبر مرگ او شوکه می‌شوند.
شاید این بهت و حیرت در میان کسانی که از بیرون از مرزهای امریکا سبک زندگی این کشور را آرزو دارند شدیدتر هم باشد. اخبار هر روزه از این کشور و در این آخر، مرگ متیو در خانه‌اش نشان می‌دهد مهم نیست که در امریکا پول داشته باشی یا کارتون خواب باشی، سرنوشت همه افراد تنها یک پایان مشترک دارد. مرگ در تنهایی، افسردگی و پوچی! سبک زندگی که امروزه تمام دنیا را هم فراگرفته و به‌عنوان فرهنگ جهانی این تنهایی بشری را به دنیا تسری داده است. تنهایی که در آن خدا غایب است و حتی پول، ثروت، شهرت و قدرت هم نمی‌تواند نجات‌بخش او باشد.
مرگ متیو تنها یک مردن ساده نیست
مرگ متیو تنها یک مردن ساده نیست، مرگی است که به توصیف اهالی رسانه‌ای برای امریکایی‌ها یک باخت ویران‌کننده محسوب می‌شود. ابراز احساسات مردم و رسانه حکایت از غمی دارد که سابقه نداشته است. تأثیر مرگ او روی افکار عمومی را حتی بسیار اندوهناک‌تر از مرگ پله یا مایکل جکسون می‌دانند.
شاید یک بعد تأثیر منفی شدید مرگ پری به روی مخاطبانش همذات‌پنداری عمیق با شخصیت او در سریال فرندز باشد. سریالی که طی بیش از 10 سال خود را به جزئی از زندگی مخاطبانش تبدیل کرد و حال مرگ او در حقیقت از دست دادن بخشی از وجود کسانی است که تا عمق وجودشان را درگیر سریال می‌کنند و به عبارتی با او زندگی می‌کنند. هر چند برخی معتقدند که خود بازیگران ‌هم بخشی از قربانیان این دست از سریال‌ها هستند. تأثیرپذیری از فیلم، تنها برای مخاطب صورت نمی‌گیرد بلکه خود نقش‌آفرینان ‌هم تحت تأثیر فضای فیلم ساختار زندگی خودشان را شکل می‌دهند. مثل متیو که مرور سیر زندگی و پایان‌بندی آن همین نگاه را تأیید می‌کند.
درحالی‌که مرور اخبار و رسانه‌ها در بازتاب مرگ متیو این‌ طور نشان می‌دهند که سرنوشت او تحت تأثیر طلاق پدر و مادرش و اعتیاد، به مرگ خود خواسته انجامیده است. اما میان صحبت‌های او حفره­‌های
عمیق­‌تری وجود دارد که ناگفته مانده است. دلایلی که بیش از عواملی مانند اعتیاد می‌تواند در سرنوشت یک نفر مؤثر باشد. مثلاً چرا متیو هرگز ازدواج نکرد.
او بواسطه شهرت و محبوبیت فراوان طرفداران زیادی داشت که برای تصاحب او تلاش می‌کردند حتی تا مدت‌ها با جولیا رابرتز به‌صورت مجازی ارتباط عاشقانه داشت اما هرگز تن به زندگی مشترک نداد. در حقیقت زندگی متیو پری با تولد کاراکتر چندلر بینگ دچار تحول عمیقی شد. او درست زمانی به این سریال پیوست که در اوج جوانی به سر می‌برد و آغاز جوانی او با شخصیت چندلر بینگ شروع شد. یعنی زندگی در قالب شخصیتی که همجنس خواهی و روابط نامشروع را تبلیغ می‌کرد. تبلیغی که سبک زندگی خود کاراکتر را هم متحول کرد. تحولی که حتی مرگ خود را هم از سکانسی از این فیلم الهام گرفت تا عمق تأثیر فیلم را بر زندگی‌اش مهر و موم کند.
غرق شدن متیو در نقش چندلر بینگ شخصیت سریال فرندز
متیو در توصیف سبک زندگی خود، نشانه‌هایی از انحرافات جنسی متأثر از کاراکتر خودش در سریال فرندز را برملا می‌کند.آنجایی که او در یک برنامه شوی تلویزیونی صراحتاً از احوالات خود بعد از رویارویی با مدل‌های امریکایی می‌گوید. شرایط روحی که برای خلاصی از آن در تنهایی خود به فیلم‌های پورن پناه می‌برد. شاید این درددل آن ‌هم روی یک آنتن جهانی تلویزیونی نمایشی از یک نظام اخلاقی فروپاشیده را به نمایش بگذارد اما در عین حال جواب روشنی است برای تأثیرات سریال­‌هایی که مخاطبان­شان برای پاسخ‌گویی به تمایلات جنسی، مسیرهای انحرافی را تبلیغ می‌کنند؛ تبلیغاتی که خود کاراکترها را هم آلوده می‌کند.
متیو هرچند در برهه‌ای از زندگی‌اش به‌واسطه تجربه مرگی که داشت و از کما خارج شد تلاش کرد از مواد مخدر فاصله بگیرد و خود را نجات دهد اما روایت کتابش نشان می‌دهد که تنها مواد مخدر عامل تباهی او نبوده است. چنانچه پری در کتاب خاطراتش «دوستان، معشوقه‌ها و آن فاجعه بزرگ» در بخش ابتدایی آن، خود را مرده توصیف می‌کند. او بعد از معرفی خود می‌گوید: «من باید مرده باشم. اگه دوست‌داری می­‌تونی چیزی رو که قراره بشنوی پیامی از اون دنیا در نظر بگیری! او دنیای من...» متیو مرده بود قبل از اینکه در وان خانه‌اش پیدا شود. حتی قبل از اینکه مواد مخدر بلای جانش باشد. همان طور که پلیس امریکا گزارشی از آثار مواد مخدر در خانه او گزارش نکرده است. اما شیوه مرگش مهم‌ترین قاتلش را به رخ مخاطبانش می‌کشد. این‌ همان صحنه‌ای از فیلم فرندز است. آنجایی که چندلر بینگ در وان حمام خوابیده و زمزمه می‌کند:«ممکنه همین‌جا خوابم ببره، ممکن است همین‌جا غرق شوم...» متیو غرق شد غرق در سبک زندگی­‌ای در قالب شخصیت چندلر بینگ با آن زندگی کرد و تحت تأثیر همان سبک زندگی غلطی که در فیلم ترویج می‌شد سکانس آخر زندگی خود را بازی کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی