محمود معظمی کارگردان:

لحظات غافلگیرکننده «محرمانه» در راه است

سریال «محرمانه» روایتی از پیشرفت‌های علمی دانشمندان کشورمان در حوزه پزشکی و ساخت واکسن کرونا است که به کارگردانی محمود معظمی و نویسندگی مهدی حمزه با تهیه‌کنندگی سید رامین موسوی ملکی از شنبه تا چهارشنبه هر شب از شبکه سوم سیما روی آنتن می‌رود. این سریال امنیتی پلیسی که براساس داستانی واقعی در ژانر جنایی - علمی تولید شده است و به توطئه و داستان‌های پشت پرده در موضوع ساخت واکسن توسط دانشمندان ایرانی می‌پردازد، در 24 قسمت 45 دقیقه‌ای قصد دارد مانع‌تراشی و ایجاد اختلالات در مسیر ساخت واکسن را در طول سریال به نمایش بگذارد و به تصویر بکشد. در سریال «محرمانه» که پای سرویس‌های جاسوسی دشمن نیز به آن باز شده است، بازیگران زیادی همچون لاله اسکندری، علیرام نورایی، نسیم ادبی، فاطمه گودرزی، مجید مظفری، ایرج نوذری، رحیم نوروزی، رضا توکلی، رویا میرعلمی، کمند امیرسلیمانی و جمعی از بازیگران ترکیه، هلند و آفریقایی به ایفای نقش می‌پردازند.

بهناز شریفی
روزنامه‌نگار

سریال «محرمانه» که تولید مؤسسه فرهنگی هنری اندیشه شهیدآوینی است و با همکاری صداوسیما برای پخش در تلویزیون آماده شده، در 200 لوکیشن ایرانی و خارجی شامل کشورهای ترکیه، هلند و آفریقا تصویربرداری شده و با شروع فصل پاییز میهمان شبانه خانواده‌های ایرانی در رسانه ملی شده است.
«محرمانه» در کنار روایت تلاش دانشمندان علمی در راستای کمک به کشور، تلاش سیستم‌های امنیتی و پلیسی در مبارزه با مافیا و صیانت از دانشمندان را نیز به تصویر می‌کشد و قصد دارد همت نخبگان کشور را در مقابل تلاش دشمن برای ضربه به حوزه علمی و حیطه سلامت مردم ایران با زبان هنر به نمایش بگذارد.
این سریال تلویزیونی که به نظر می‌رسد با رویکردی نو و نگاهی تازه‌ قصد پرداختن به موضوع دستیابی به واکسن ایرانی کرونا توسط نخبگان کشور را دارد، در کنار خط اصلی قصه به روایت داستان‌های دیگری پرداخته است که در نوع خود جذاب و دیدنی هستند و به همذات‌پنداری و همراهی بیشتر مخاطب با سریال
می‌انجامد.
«محرمانه» روایتی واقعی از تلاش‌های علمی دانشمندان کشور و مقابله سازمان اطلاعات سپاه با نفوذ علمی و خنثی‌سازی خرابکاری‌های صورت گرفته در دوران همه‌گیری و شیوع بیماری ویروسی کرونا را به تصویر می‌کشد و یادآور تجربه‌های تلخ و شیرین و روزهای سخت و دشواری است که بر همگان گذشته است.
این سریال ماجراجویانه که به بیان دغدغه‌های تولیدکنندگان واکسن کرونا می‌پردازد، ادای دینی به کادر درمان، پزشکان، پرستاران و اعضای خانواده حوزه سلامت است که در روزهای ورود ویروس کرونا به کشور از هیچ تلاشی دریغ نکردند و چه بسا برخی از آنان جان خود را بر اثر ابتلای به بیماری از دست دادند.
نمایش مشکلات و موانعی همچون تحریم دارو و مافیای دارویی که همواره بر سر راه تولیدکنندگان ایرانی قرار می‌گیرد، بخش دیگری از موضوع محوری سریال است که از رویدادهای واقعی نشأت گرفته و مقابل دیدگان مخاطبان در قاب تلویزیون قرار داده شده است.
«محرمانه» سفر به دنیایی است که مخاطب مابه‌ازای آن را در واقعیت به چشم دیده است و با پشت سر گذاشتن هر قسمت از سریال، یک یا تعدادی از آن را به خاطر می‌آورد و با آن ارتباط برقرار می‌کند و با تماشای هر قصه از آن، به جزئیات داستان‌های معمایی آن بیشتر پی می‌برد.
در ادامه گفت‌وگوی ما با محمود معظمی کارگردان سریال «محرمانه» را می‌خوانید که سریال‌هایی نظیر بوی باران، شیوع، فاخته و تکیه بر باد را در کارنامه دارد و جزو کارگردانانی است که موضوعات مختلف را دستمایه قرار داده و خود را به ژانر خاصی محدود نکرده است. با ما همراه باشید:
 
«محرمانه» چگونه به شما پیشنهاد شد؟ لطفاً روند دریافت (سفارش یا پیشنهاد) فیلمنامه تا تولید را شرح دهید.
«محرمانه» با دعوت و پیشنهاد سید رامین موسوی تهیه‌کننده سریال به سمت من آمد؛ بعد از مطالعه طرح و فیلمنامه، طی چندین جلسه با تهیه‌کننده و دوستانی که در این پروژه با ما همکاری می‌کردند، روی فیلمنامه با هم صحبت کردیم و نقطه‌نظرات خود را با سایرین در میان گذاشته و به وجه اشتراکی رسیدیم و تصمیم به همکاری با آنها گرفتم. بعد از مطالعه فیلمنامه و سایر ماجراها، برای چیدمان انتخاب بازیگران و انتخاب سایر عوامل دست‌ به‌ کار شدیم و گروه خوبی از دوستان حرفه‌ای شکل گرفت و در کنار بازیگران و عواملی که همراه و همدل بودند با یکدیگر کار کردیم.
 
در مورد جزئیات اجرا و سختی‌های تولید هم توضیح دهید.
با توجه به اینکه سریال «محرمانه» در کشورهای ترکیه، کنیا، هلند و... و بخش‌هایی از جنوب کشور ایران ساخته شد، شرایط و امکانات خاصی را می‌طلبید که کار را برای گروه تهیه و تولید سخت‌تر می‌کرد، اما خدا را شکر همه چیز درست سرجایش قرار گرفت و توانستیم این صحنه‌ها را فیلمبرداری کنیم. کار کردن در این ژانر، چیدمان و دقت فراوانی می‌خواهد و کارگردان و گروه تهیه‌کننده باید تمام جوانب را چه در قصه و چه اجرا در نظر بگیرند؛ در «محرمانه» بخش‌های اکشن زیادی داریم و اتفاقات زیادی طراحی شده که باید در قصه رقم بخورد و مستلزم زمان، دقت و همکاری گروه تولید و تهیه است تا صحنه‌ها به بهترین شکل فیلمبرداری
شوند.
الحمدلله با همراهی و تلاش تهیه‌کننده خوب کار یعنی آقای سید رامین موسوی که شرایط را برایم فراهم کردند تا من بتوانم آنچه در قصه وجود دارد و باید به آن بپردازیم را به تصویر بکشم، کار به نحو احسن اجرا شد.
چه مواردی می‌تواند به جذابیت اثر در سریال‌های امنیتی و پلیسی بیفزاید؟
در آثار معمایی، جاسوسی و جنایی، کارگردان باید همیشه براساس قواعد ژانر جلو برود؛ یعنی چیدمان بازیگران، چیدمان عوامل، چیدمان صحنه، معماها و رازهایی که در قصه و در زیرمتن قصه وجود دارد، باید رعایت و لحاظ شود تا مخاطب بتواند همراه شود، قصه برایش جذابیت داشته باشد، بتواند تحلیل کند و برای او سؤال
پیش آید.
 مخاطب باید کاراکترهای به وجود آمده را به خوبی دنبال کند؛ مهدی حمزه نویسنده سریال «محرمانه» انرژی خوبی روی کار گذاشت و طراحی و پردازش قصه را به نحو خیلی خوبی انجام داد و در کنار او جواد میرزاآقازاده مشاور پروژه نیز زمان زیادی را برای فیلمنامه سپری کرد که به من و فیلمنامه خیلی کمک کرد؛ لذا جا دارد از آقای میرزاآقازاده نیز تشکر کنم.
 
آیا تولید و تصویربرداری سریال «محرمانه» تمام شده است؟
تصویربرداری پروژه به اتمام رسیده است و به اتفاق گروه مشغول آماده کردن بخش‌های پایانی هستیم؛ آرش بادپا آهنگساز مشغول ساخت و ضبط موسیقی‌های پایانی است، گرشا رضایی مشغول ساخت و خواندن ترانه‌های داخلی قصه است و گروه جلوه‌های کامپیوتری به سرپرستی خانم بیتا اخلاقی مشغول آماده کردن ادامه کار است؛ نیما حسن دوست در گروه تدوین مشغول آماده کردن بخش‌های پایانی بوده و حمید سبک دست مشغول تصحیح رنگ و اتالوناژ است؛ همچنین محمدحسین ابراهیمی صداگذار مشغول صداگذاری است؛ همه مشغولند تا «محرمانه» آماده پخش شود و امیدواریم در هر قسمت برای مخاطبان لحظات خاطره‌انگیزی رقم بخورد.
 
«محرمانه» چقدر به «شیوع» شباهت دارد؟ در مورد موارد تفاهم این دو اثر توضیح دهید.
در سریال «شیوع» که در کسوت کارگردانی مشغول بودم، ماجرایی اتفاق می‌افتاد و ویروسی از مرزهای بیرونی وارد ایران می‌شد و انتشار می‌یافت که همان ویروس کرونا بود.
 این قصه را به اتفاق علیرضا کاظمی‌پور طراحی کردیم که قصه آن در قرنطینه‌ای اتفاق می‌افتاد و ادامه ماجرا پیش می‌رفت و بخش پزشکی و انتشار ویروس در قصه شکل می‌گرفت و شیوع پیدا می‌کرد؛ انتشار ویروس در سریال «محرمانه» هم دستمایه قصه ماست و راهکارها و اهدافی که مسئولان و گروه‌های مرتبط با این مسأله دارند و همچنین تلاش آنها برای مدیریت بحران را به تصویر کشیدیم؛ قصه محرمانه لایه‌های مختلفی و ماجرای پیچیده و پرتعلیقی دارد که تماشاگران باید تا پایان، قصه را تماشا کنند تا تک تک حلقه‌های مفقود شده اثر را پیدا کنند.

در مورد کار با بازیگران و عوامل در مدت زمان طولانی سریال‌سازی صحبت کنید.
در سریال «محرمانه» بازیگرانی که از دوستان خوب و عزیز من هستند در کنارم بودند و حضور عواملی که ضمن همراهی، با عشق و انگیزه کار کردند، برای من یا هر فیلمسازی لذت‌بخش بود؛ سریال در صورتی به خوبی پیش می‌رود که عوامل و گروه سازنده به‌دلیل مدت زمان طولانی که درگیر پروژه هستند، کنار کارگردان باشند و خدا را شکر می‌کنم که این مسأله شامل حال من شد و گروه مطلوبی کنارم بودند.
 
با وجود حساسیت‌هایی که برای ساخت سریال‌هایی با موضوع موفقیت‌های کشور بخصوص در بحث علمی، در صحنه‌های بین‌المللی وجود دارد و احتمال ایجاد موانعی برای هنرمندان، چگونه به ساخت این اثر رضایت دادید؟
ساخت سریال‌هایی با موضوع موفقیت‌های کشور عزیزمان ایران بخصوص در بحث علمی، در همه جای دنیا دیده می‌شود و برای همه واضح و مبرهن است که دانشمندان و نخبه‌های ایرانی بسیار پرتلاش و در عرصه‌های جهانی و بین‌المللی خوش درخشیده‌اند و این موضوع بر همگان اثبات شده است؛ به‌عنوان یک فیلمساز جزو دغدغه‌هایم بود که بتوانم اثری در این سطح و شکل برای مخاطب خوب ایرانی آماده کنم و گوشه‌ای از تلاش این عزیزان را به نمایش بگذارم.
 
سخن آخر...
از مخاطبین دعوت می‌کنم که سریال «محرمانه» را تا آخر تماشا کنند؛ چون لحظات غافلگیرکننده زیادی برای مخاطبین عزیزمان داریم. امیدوارم با دیدن این سریال توانسته باشیم آنچه در‌ شأن مخاطب ایرانی است را ادا کنیم. در کارهایم هدفم این است که مخاطب ایرانی با دیدن سریال‌هایی که از تلویزیون پخش می‌شود، لحظات خوبی را سپری کرده و لحظات جذابی برایشان رقم خورده باشد و این هدف ماست؛ امیدوارم در این سریال به این هدف دست پیدا کرده باشیم.
«محرمانه» که اکنون نیمی از مسیر را طی کرده است، توانسته ارتباط خوبی با مخاطبان تلویزیون برقرار کند و به نظر می‌رسد در ادامه نیز موفق عمل کند و بتواند گوی سبقت را از سایر سریال‌های جدید تلویزیون بگیرد؛ باید دید آیا عوامل سریال «محرمانه» در پاسخ به نیاز مخاطب، برای ساخت فصل بعدی دست به کار می‌شوند یا سریال «محرمانه» در ایستگاه پایانی متوقف می‌شود؟

 

جستجو
آرشیو تاریخی