چطور باید در مدرسه زنده ماند؟

راهنمای عملی برای زنده ماندن در وحشتناک‌ترین جای جهان؛ مدرسه

 

زهرا بزرگ‌زاده
روانشناس کودک
یادم می‌آید در روزهای اول پاییز که تازه سر از مدرسه‌ راهنمایی‌ام درآورده بودم، با پدرم به کانون پرورش فکری کودک و نوجوان رفتیم. پدرم بین کتاب‌ها گم شد و من هم بین رمان‌های ترسناک نوجوانانه می‌گشتم. بعد از مدتی یک جلد از مجموعه‌ بچه‌های بدشانس را انتخاب کردم و پدرم با کتابی جالب به سمتم آمد: «چطور باید در مدرسه زنده ماند؟»

یادم می‌آید در روزهای اوایل پاییز که تازه سر از مدرسه‌ راهنمایی‌ام درآورده بودم، با پدرم به کانون پرورش فکری کودک و نوجوان رفتیم. پدرم بین کتاب‌ها گم شد و من هم بین رمان‌های ترسناک نوجوانانه می‌گشتم. بعد از مدتی یک جلد از مجموعه‌ بچه‌های بدشانس را انتخاب کردم و پدرم با کتابی جالب به سمتم آمد: «چطور باید در مدرسه زنده ماند؟»
از رمان بچه‌های بدشانس سال‌هاست که گذشته‌ام اما توصیه‌های این کتاب هنوز گاهی یادم می‌آید؛ کتابی که بیشتر از مشاوران مدرسه به دردم خورد و همیشه آخرشب‌ها توی فهرستش دنبال مشکلاتم می‌گشتم.
«چطور باید در مدرسه زنده ماند؟» نوشته رولان بله و برنادت کاستا است و نشر ایران‌بان آن‌ را به چاپ رسانده است. این کتاب در مورد مشکلات یک نوجوان در فضای مدرسه است. مشکلاتی مانند دوست‌یابی، برنیامدن از پس تکالیف، خجالت کشیدن از سؤال پرسیدن، درگیر قلدری شدن، همنوایی با گروه‌های دوستی و...
همگی نوجوانی را تجربه کرده‌ایم؛ دوره‌ای از زندگی که حرف زدن با دیگران چنان راحت نیست و اگر هم بخواهیم کسی را برای حرف زدن پیدا کنیم احتمال کمی دارد آن یک نفر بزرگسالی باشد که هر روز توی مدرسه او را می‌بینیم. این کتاب به خوبی در ابتدا مشکل نوجوان را توصیف کرده و احساسات او را شرح داده‌است، مثلاً: «می‌دانم که این مسأله تو را کلافه می‌کند» یا «باید به خاطر این اتفاق خیلی شرمگین باشی»، سپس سعی می‌کند از زاویه‌ای دیگر به مشکل نگاه کند و در نهایت در غالب «نکته‌ طلایی» راه‌حل خود را معرفی می‌کند و نوجوان می‌تواند از آن راه‌حل‌ها ایده بگیرد. مهم‌ترین ویژگی کتاب شاید این باشد که لحن آن از نصیحت دور است، کتاب قضاوت نمی‌کند، به تو اعتماد دارد و سعی می‌کند مشکلت را ببیند بدون اینکه به تو بگوید بی‌عرضه‌ای یا زیادی بزرگش می‌کنی!
هرچند برخی مشکلات مطرح شده در کتاب ممکن است از فرهنگ ما دور باشد یا برای نوجوان ملموس نباشد اما هر نوجوانی به طور متوسط با بیش از 10 مشکل از کتاب در مدرسه دست و پنجه نرم خواهد کرد، مخصوصاً اگر سال اولی باشد که در آن کلاس و مدرسه حضور می‌یابد. در نتیجه به طور کلی خواندن این کتاب را به تمام نوجوانان مخصوصاً دانش‌آموزان پایه هفتم و هشتم توصیه می‌کنم. امیدوارم خواندن این کتاب کمی از بار مشکلات‌تان در مدرسه بکاهد!

جستجو
آرشیو تاریخی