زاهدان قشنگه! قشنگ ترش می‌کنیم...

 

سیدحمیدرضا طباطبائی
  خبرنگار
امسال به مناسبت هفته وحدت در استانی که مظهر وحدت اسلامی است یعنی سیستان و بلوچستان و در پایتخت وحدت اسلامی یعنی زاهدان؛ یک رویداد ملی بهانه دورهمی گرافیست‌های طراز اول ایران اسلامی شد به نام رویداد ملی گرافیک، نقاشی دیواری و تصویرسازی «رحما». در این خصوص گفت‌و‌گویی با مصطفی سیاسر(رئیس حوزه هنری سیستان و بلوچستان) انجام می‌دهیم:

ایده اصلی برگزاری رویداد رحما از کجا آمد؟ و هدف از این کار چیست؟
ایده اولیه برگزاری رویداد هنرهای تجسمی رحما از قریب به سه سال گذشته در حوزه هنری سیستان و بلوچستان شکل گرفت. اینکه بتوان با برگزاری یک رویداد و دورهمی هنرمندان در استان و بویژه در زاهدان ایده‌هایی نو را به مرحله اجرا در آورد. از آنجا که سیستان و بلوچستان مظهر وحدت اسلامی است، پدیدار شدن این هویت در استان و شهرهای آن یک امر بدیهی است. رحما برای اولین بار سال 1400 با تمرکز بر طراحی پوستر و به صورت منطقه‌ای در زاهدان برگزار شد که هم اینک می‌توان خروجی آن آثار را در هفته وحدت در جای جای استان دید، اما قصه رحما در سال 1402 کمی متفاوت است چرا که این رویداد به صورت ملی و با حضور 30 نفر از اساتید بنام کشوری در زاهدان با تمرکز بر طراحی نقاشی دیواری با موضوع وحدت اسلامی در دو بخش تولید آثار (از 3 تا 5 مهر) و اجرای آثار(از 3 تا 11 مهر) برگزار می‌شود.
گفتید رویداد رحما در سال 1402 در دو تولید آثار طراحی و اجرای آثار برگزار می‌شود؛ در این خصوص کمی بیشتر توضیح دهید.
بله، مرحله اول تولید آثار که به مدت سه روز برگزار شد و ما میزبان اساتید در زاهدان بودیم. طبیعی است که برای پیشبرد کار می‌بایست شاکله ذهنی آثار در ذهن اساتید ساخته می‌شد که به این منظور در همان روز اول بازدید میدانی از سطح شهر زاهدان و زیست‌بوم فرهنگی این شهر برای اساتید ترتیب داده شد و اساتید از مزار شهدای زاهدان، مسجد جامع زاهدان، معبد سیک‌ها که به عنوان اقلیت غیرمسلمان در زاهدان حضور دارند و همچنین مساجد اهل سنت و بازارهای سنتی این شهر بازدید کردند.
پس از آن نیز با برگزاری یک نشست دو ساعته با موضوع تبیین مفهوم وحدت در اندیشه‌های مقام معظم رهبری در محل موزه جنوب شرق که پایگاه اصلی اجرای رویداد بود، روند ایده‌پردازی و تولید آثار شروع شد و طی سه روز اساتید طرح‌های خود را براساس و مقیاس دیوارهایی که از قبل در سطح شهر زاهدان شناسایی شده بود، تولید کردند.
و بخش دوم کار هم اجرای آثار روی دیوارهاست که توسط 5 گروه در سطح شهر زاهدان در حال اجراست.
 
به نظر شما رویداد رحما تا چه اندازه می‌تواند عاملی برای معرفی زاهدان به عنوان پایتخت وحدت اسلامی باشد؟
یکی از نیازهای ما در سطح هر شهر هویت‌بخشی بصری به آن است که این امر جز با زبان هنر میسر نخواهد شد. تلاش ما در رویداد رحما آن است که با خلق آثاری نو و بدیع و اجرای آنها در سطح شهر طی توافقاتی که با سازمان‌های ذی‌ربط داشته‌ایم بتوانیم به عبارت زاهدان پایتخت وحدت اسلامی هویت ببخشیم و از طرفی نیز چهره حقیقی این شهر را که سراسر مهربانی، همدلی و میهمان‌نوازی است را به هموطنان معرفی کنیم، چرا که زاهدان طی ادوار نادرست معرفی شده و میهمانانی که ما در سطح شهر زاهدان داریم و برای اولین بار به این شهر سفر می‌کنند پس از بازگشت به این موضوع اشاره دارند.
 
کلام آخر...
امیدواریم با کمک یکدیگر بتوانیم چهره سیستان و بلوچستان را که مظهر وحدت اسلامی است و در آن شیعه و سنی سال‌هاست با نیکی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند با هویت‌بخشی اثر بخش به همگان معرفی کنیم و پذیرای میهمانان از سراسر ایران عزیز باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی