سیــــن کــن، جــواب نــده

 

اضطراب، احساس حقارت، توهین، از خودبیگانگی، نفرت از خود، تلاش برای دروغ‌سازی، فریب، تظاهر و اشتیاق برای مورد تأیید قرار گرفتن. اینها گوشه‌ای از آسیب‌هایی است که هر روز در فضای مجازی می‌چشیم و حتی واقف بر آن هم نیستیم. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بی‌شک از وضعیت فعالیت افراد جامعه در دنیای واقعی و فیزیکی متأثر است.

بخشی از شکل روابط و نوع تعاملات و حتی آسیب‌هایی که در دنیای واقعی وجود دارد در فضای مجازی نیز نمود یافته و در قالب‌های جدیدی خود را نشان می‌دهد. جریان رفتاری حاکم بین کاربران در فضای مجازی البته پیچیده‌تر از دنیای ملموس است. به‌دلیل اینکه هنوز زیرساخت‌های تعریف شده در شبکه‌های اجتماعی به حدی نیست که بتواند راه‌های فرار مسئولیت‌پذیری را سد کند. در فضای مجازی ما شاهد بازتولید هویت و شخصیت‌هایی هستیم که ممکن است با من واقعی متفاوت و تنها ویترینی از آنچه تمایل داریم، باشد. رفتارها نیز به همین ترتیب است. تا جایی که کاربران بسیاری از رفتارها و رویدادهای فضای مجازی آسیب‌های بی‌بازگشت داشته‌اند. به‌عنوان مثال نبود چهارچوب رفتاری در فضای مجازی و برخورد قانون با موارد صریح جرم موجب شده تا بسیاری از آسیب‌های روانی از سوی کاربران به یکدیگر تحمیل شود.
شما به‌دنبال ارائه عقاید و ایجاد تعامل هستید اما در نهایت بداخلاقی‌های بسیاری را متحمل می‌شوید یا حتی ممکن است خودتان به دیگری تحمیل کنید. پیام دادن با اسم ناشناس، مشاهده پیام و پاسخ ندادن، تظاهر به ندیدن پیام در پلتفرم‌هایی که آخرین مراجعه فرد نامشخص است یا توانایی حذف اطلاعاتی که ارسال یا دریافت کرده‌اید، مصادیقی از رفتارهای تهی از اخلاق است که به سادگی هر روز انجام می‌شود. این در حالی است که مجموع این رفتارها موجب می‌شود از روابط مجازی و کاربران دیگر غریبه‌تر شوید و در نهایت نیز بدون آنکه بدانید دچار زوال رابطه و خروج از آن شده باشید. پلتفرم‌ها در تلاش هستند گروهی از اصول اخلاقی و رفتاری را ترسیم کرده و کاربر را نیز ملزم به رعایت آن کنند. از جمله ممانعت از انتشار محتواهای آزاردهنده شامل خشونت یا محدودیت در عضویت و فعالیت کودکان و نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی و مواردی از این دست. اما چنان که ذکر آن رفت پیچیدگی روابط مجازی به حدی گسترده است که حضور در فضای مجازی پختگی اخلاقی و رفتاری لازم را می‌طلبد؛ پختگی‌ای که باید با آگاهی از تبعات رفتارهایی که با دیگران داریم حاصل شود. هر آنچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگران نپسند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی