دوردنیا در نیم‌روز

جهــــانگـــــردی در سرزمین تاک‌ها

عطیه عیار
  نویسنده
اگر مدتی قبل می‌گفتند می‌توانید طی یک نیم‌روز همه دنیا را بگردید و ۱۳۸ بنای معروف جهان را از نزدیک ببینید، چه فکر می‌کردید؟ شاید گوینده را مسخره می‌کردید یا فکر می‌کردید داستانی تخیلی برایتان تعریف می‌کند. اما این حرف نه تخیلی است و نه دروغ. در ایران جایی هست که می‌توانید ۱۳۸ اثر ملی و بین‌المللی را ببینید و در میان‌شان راه بروید.  پارک ملل شهر ملایر یا دنیای کوچک (مینی ورلد) چهارمین پارک ملل دنیا و اولین در خاورمیانه است. کلنگ احداث این پارک اواخر دهه هشتاد زده شد. اما تا سال‌ها طرح با کندی پیش رفت و حتی دوره‌ای هم متوقف شد. ولی خوشبختانه تابستان ۱۴۰۲ به مرحله بهره‌برداری رسید. حالا همه اهالی ملایر و البته مسافران از سراسر ایران می‌توانند هر زمانی از روز و بدون پرداخت هزینه ورودی از این مجموعه دیدنی استفاده کنند.  در این پارک از تخت‌جمشید ایران باستان و معبد پارتنون رومی‌ها می‌توانید شروع کنید. اطراف اهرام ثلاثه مصر وهم‌آلود و استون‌هنج اسرارآمیز انگلستان بچرخید. کنار برج کج پیزا ایتالیا عکس یادگاری بیندازید و در تاج‌محل یادی از ملکه ایرانی محبوب هند نمایید. بعد برای استراحت کنار آب بروید و از نبوغ ایرانی در ساخت سی و سه پل لذت ببرید. پربازدیدترین برج جهان، ایفل هم به تازگی تکمیل شده و برای دیدن همه آن نیازی به آسانسور ندارید! در آخر هم به لسان‌الغیب حافظ شیرازی سر بزنید و به یاد او فاتحه‌ای کنار ماکت مزارش بخوانید. شاید هم تفألی کنید و بیاید: «دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند.»
گرچه این آثار به مقیاس یک‌دهم ساخته شده‌اند، اما همچنان می‌توان زیر سرستون‌های تخت‌جمشید یا پای اهرام مصر ایستاد و شکوه نیاکان باستانی بشر را نظاره کرد.
 اواخر شهریور و اوایل مهر، هوای ملایر خنک است. از طرفی فصل انگورچینی است. بعد از بازدید پارک ملل می‌توانید برای سوغاتی شیره خالص و خوش‌طعم ملایر و کشمکش تازه بخرید. ملایر در غرب ایران و بین اراک و همدان است. برای همین از استان‌های مرکز، شمال غربی و جنوب غربی می‌توان در مدت زمانی کوتاه و برای تعطیلات آخر هفته به این شهر سفر کرد.

در این پارک از تخت‌جمشید ایران باستان و معبد پارتنون رومی‌ها می‌توانید شروع کنید. اطراف اهرام ثلاثه مصر وهم‌آلود و استون‌هنج اسرارآمیز انگلستان بچرخید. کنار برج کج پیزا ایتالیا عکس یادگاری بیندازید و در تاج‌محل یادی از ملکه ایرانی محبوب هند نمایید. بعد برای استراحت کنار آب بروید و از نبوغ ایرانی در ساخت سی و سه پل لذت ببرید. پربازدیدترین برج جهان، ایفل هم به تازگی تکمیل شده و برای دیدن همه آن نیازی به آسانسور ندارید! در آخر هم به لسان‌الغیب حافظ شیرازی سر بزنید و به یاد او فاتحه‌ای کنار ماکت مزارش بخوانید. شاید هم تفألی کنید و بیاید: «دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند.»

جستجو
آرشیو تاریخی