آموزش کوکی‌کدو حلوایی

یک جوک خوشمزه از دوستی جو و کدو!

فائزه صدیقی
نویسنده
در دنیا شیرینی‌پزی، کمتر سیفی را می‌توان پیدا کرد که مانند کدو تنبل(یا حلوایی) موفق به اختصاص زیرشاخه‌ای جدا به نام خودش شده باشد. قنادی با کدو چنان متنوع و محبوب است که با شروع فصل پاییز، تمام منابع معتبر شروع به ارائه دستورهای کدودار متنوع می‌کنند. علت اصلی چنین محبوبیتی در استفاده از کدو در انواع شیرینی‌ها و نان‌ها، ایجاد بافت فوق‌العاده لطیف و مرطوب به کمک کدو در نان و شیرینی‌هاست. ضمن اینکه طعم کدو در کیک‌ها و نان‌ها آن‌چنان محسوس نیست و می‌توان از این روش برای مصرف کدو برای کودکان یا کسانی که تمایل چندانی برای خوردن این سیفی فوق‌العاده ندارند، استفاده کرد. با توجه به این مطلب و آمدن فصل پاییز، تصمیم دارم در کنار هم یک کوکی بسیار خوشمزه و آسان را از ترکیب کدو حلوایی و جو پرک درست کنیم که برای انواع میان وعده و همچنین تغذیه مدرسه بچه‌ها بسیار مناسب و دلپذیر است. پس امروز با من همراه باشید تا در کنار هم طرز تهیه این کوکی خوشمزه را آموزش ببینیم.

مواد لازم (هم دما محیط)


  کره: ۷۵ گرم    شکر قهوه‌ای: یک سوم پیمانه*    شکر سفید دانه ریز: یک چهارم پیمانه     پوره کدو حلوایی: یک چهارم پیمانه     زرده تخم‌مرغ: یک عدد     آرد: سه‌چهارم پیمانه    جو پرک: سه‌چهارم پیمانه    دارچین: سه‌چهارم قاشق چای‌خوری    زنجبیل: یک‌چهارم قاشق چای‌خوری    جوزهندی: یک‌هشتم قاشق چای‌خوری (قابل حذف)    وانیل: یک‌چهارم قاشق چای‌خوری    نمک: یک‌هشتم قاشق چای‌خوری    بیکینگ پودر: یک‌دوم قاشق چای‌خوری    جوش شیرین: یک‌چهارم قاشق چای‌خوری     شکلات چیپسی: یک‌چهارم پیمانه (قابل حذف)     * اگر پیمانه‌های استاندارد شیرینی‌پزی را دارید از همان‌ استفاده کنید، اما اگر به آنها دسترسی ندارید یک لیوان دسته‌دار فرانسوی را معادل یک پیمانه در نظر بگیرید.

چند نکته در خصوص مواد اولیه

   برای این دستور می‌توانید از کره حیوانی(کره صبحانه) یا کره گیاهی سوپرمارکتی(مارگارین) یا مخلوط هر دو کره استفاده کنید. دقت کنید که برای این دستور کره سنتی، کره لاکتیکی، کره کم‌چرب، روغن جامد و روغن صاف قابل استفاده نیستند. کره باید هم‌دما محیط باشد.
    برای پخت هر نوع دسر و شیرینی با کدو حلوایی، استفاده از ادویه الزامی است. دارچین، میخک، جوز هندی و زنجبیل با این گیاه استفاده می‌شود که بسته به دستور یکی از این موارد یا مخلوط همه آنها به کار می‌رود.
     میزان شکر در نظر گرفته شده در مواد لازم دستور، برای کدویی با شیرینی معمولی است، ولی کدوی خریداری شده ممکن است بسیار شیرین یا کم‌شیرین باشد، پس بعد از پوره کردن، مقداری از کدو را بچشید. اگر میزان شیرینی پوره کدو کم بود، به جای یک سوم پیمانه شکرِ قهوه‌ای، یک دوم پیمانه بریزید و اگر پوره کدو خیلی شیرین بود، یک چهارم پیمانه شکر قهوه‌ای بریزید. پس در این دستور به اندازه کمی می‌توانید میزان شکر قهوه‌ای را تغییر بدهید ولی به شکر سفید دست نزنید. هر دو نوع شکر قهوه‌ای تیره و روشن برای این دستور قابل مصرف است.
     در این دستور در صورت استفاده از جو پرک معمولی، بافت جو بعد از پخت در کوکی حس شده و بافت خاص و مطبوع کوکی جودار را ایجاد می‌کند، ولی اگر به دلیلی این بافت برای شما خوشایند نیست، می‌توانید از همین مقدار جو پرک خرد شده یا جو فوری استفاده کنید.
     نقش زرده تخم‌مرغ، ایجاد انسجام در خمیر کوکی و کمک به خشک نشدن و ماندگاری آن است و نباید حذف شود. سفیده باقیمانده را می‌توانید فریز کنید و در زمان دلخواه در دستورهایی مثل مرنگ یا شیرینی نارگیلی استفاده کنید.
     برای تهیه هر نوع دسر و شیرینی با کدو، نیاز به کدو پوره شده دارید. برای تهیه پوره، باید کدوها پخته شوند. شما می‌توانید کدوها را در فر یا در تابه‌ای روی گاز بپزید. از آنجا که هر چه پوره کم‌آب‌تر باشد، نتیجه بهتری در شیرینی‌پزی می‌دهد، پخت کدوها در فر یا به روش بخارپز بیشتر توصیه می‌شود، ولی اگر به هر دلیلی پخت روی گاز را ترجیح می‌دهید، کدوها را برش بزنید و با پوست ته یک تابه بچینید، نصف استکان آب کف تابه بریزید، در تابه را بگذارید و اجازه بدهید کدو بپزد.

نحوه پوره کردن کدو

برای تهیه پوره، ابتدا کدو تنبل یا حلوایی را از وسط نصف کنید، دانه‌ها و فیبر‌هایش را کاملاً خارج کنید، سپس آن را به تکه‌های باریک تقسیم کنید و بعد بپزید. می‌توانید برش‌ها را در دیگ بچینید و کدوها را روی گاز بپزید یا کف سینی فر کاغذ روغنی یا ورق نسوز بیندازید و کدوها را نیم ساعت تا 45 دقیقه در فر ۱۸۰ درجه قرار بدهید یا در ظرفی بالای بخار آب قرار داده و بخارپز کنید.
در حین پخت، چنگال را داخل کدو فرو می‌کنیم و وقتی در آن فرو رفت یعنی کدو پخته است. بعد از اتمام پخت و خنک شدن، پوست کدوی پخته شده را با استفاده از چاقو جدا کرده و بعد با کمک غذاساز، مخلوط‌‌کن یا چنگال آن را کاملاً و تا حدی پوره می‌کنیم که مخلوط نهایی کاملاً یکدست شود. پس از آن پوره را حداقل به مدت یک ساعت در دمای محیط در صافی یا الک بریزید تا آب اضافی از آن خارج شود، زیرا این آب می‌تواند بافت نهایی کیک یا نان را شفته کند. بعد از گرفتن آب اضافی، پوره را اندازه‌گیری کنید و برای استفاده آماده بگذارید.

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی