روایتی از افتتاحیه نمایشگاه «جوهر جلی»
استاد شهریار در آیینه شعر و خوشنویسی و نقاشی
رابطه بین استاد شهریار و هنر خوشنویسی، رابطه پر ماجرا و شیرینی است. سید محمد حسین بهجت تبریزی، شاعر بلندپایه معاصر با همه هنرها رابطه خوشی داشته است، یک روز با ساز صبا همنشین بوده و روز دیگر در تبعید نیشابور با کمالالملک همنشین بوده و روزی برای آموختن خط و خوشنویسی با استادان و نامداران هنر خوشنویسی همنشینی کرده است. این ارتباط البته همواره دو سویه بوده است و هنرمندان خوشنویس هم به اشعار استاد شهریار اقبال نشان دادهاند. این ارتباط دو طرفه حتی در سالهای بعد از وفات استاد شهریار نیز ادامه داشت و هنرمندان هنر خوشنویسی از آثار استاد شهریار در خلق آثار خود بهره جستهاند. امسال نیز در آستانه روز ملی شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار، حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی آثار هنرمندان خوشنویس تبریزی را که با محوریت اشعار استاد شهریار شکل گرفته بود، در نمایشگاهی با عنوان «جوهر جلی» به تهران برد. نمایشگاه جوهر جلی با آثار چهل نفر از خوشنویسان برتر شهر تبریز فراهم شد و در روز 27 شهریور با حضور چهرههای برجسته حوزه فرهنگ و هنر در نگارخانه استاد عالی حوزه هنری تهران برگزار شد. در این نشست علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری، محمد زرویی نصرآباد، سرپرست مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، دکتر ناصر فیض، مدیر دفتر حفظ و اشاعه زبان فارسی حوزه هنری، استاد مرتضی سرهنگی، روحالله متفکرآزاد، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی، دکتر علی اصغر شعردوست، نماینده اسبق تبریز در مجلس شورای اسلامی، نوید ناصر، رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی، شلاله خشکنابی، برادرزاده استاد شهریار، دکتر اسماعیل امینی، دکتر علی داوودی و جمعی از علاقهمندان و هنردوستان حضور داشتند.
مردم تبریز با هنر شهریار خو گرفتهاند
افتتاحیه نمایشگاه «جوهر جلی» با خیر مقدم علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری آغاز شد. سخنران بعدی این مراسم دکتر علیاصغر شعردوست، نماینده اسبق تبریز در مجلس شورای اسلامی و از نامداران عرصه شعر و ادب تبریز با تشکر از برگزاری این نمایشگاه گفت: مردم تبریز با هنر شهریار خو گرفتهاند. هرکس هنری دارد بخشی از هنرش را به استاد شهریار اختصاص داده است.
وی که پیشنهاددهنده نامگذاری سالروز درگذشت استاد شهریار، به نام روز شعر و ادب فارسی است، به چگونگی پیشنهاد این روز پرداخت و گفت: شب قبل از پیشنهاد این عنوان، استخاره گرفتم که آیا این پیشنهاد را مطرح کنم یا نه؟ مدتها بود این موضوع ذهنم را درگیر کرده بود که چرا در تقویم ما روزی باعنوان شعر و ادب فارسی نیست؟ در حالیکه ما روز موسیقی، سینما، کتاب و عناوین دیگری داریم و جای روز شعر و ادب فارسی در تقویم ما خالی بود. از سوی دیگر هر شاعری چه از قدما و چه معاصر انتخاب میکردیم، یک چرایی به دنبالش بود. اما به بزرگی استاد شهریار، منتقدان منصف هم اذعان داشتند. بعد از استخاره، نامه نوشتم و بالاخره با فراز و نشیبهای زیاد تصویب شد که سالروز درگذشت استاد شهریار، روز شعر وادب فارسی نامیده شود.
دکتر علی اصغر شعردوست در ادامه با اشاره به سادهزیستی استاد شهریار بیان کرد: در زمانی که آیتالله خامنهای رئیس جمهور بودند، برای استاد شهریار صلهای فرستادند. آقای میرمحمدی از طرف ایشان نزد استاد شهریار آمد و چک صله را تقدیم استاد کرد. استاد شهریار با اینکه سقف خانهشان چکه میکرد، چک را گرفت و روی آن نوشت: اهدایی از طرف شهریار برای کمک به جبهههای حق علیه باطل. استاد شهریار با حقوق بازنشستگی بانک امورش میگذشت. درحالی که به عربی و فرانسه تسلط داشت و با بزرگان رفت و آمد داشت اما همواره در زندگی ریاضت و انس با ائمه(ع) داشت.
شهریار، بزرگترین شاعر معاصر
دکتر ناصر فیض، مدیر دفتر حفظ و اشاعه زبان فارسی حوزه هنری، در ادامه این مراسم گفت: استاد شهریار شایستهترین شخص برای نامگذاری روز شعر و ادب فارسی، است. شاعران بزرگی چون سعدی، حافظ و فردوسی جایگاه خودشان را دارند اما در دوره معاصر استاد شهریار شاعر تراز روزگار است. چون نسبت به زبان فارسی و ترکی، جبههگیری ندارد. در جایگاه خودش شعر را به نحو احسن گفته است، چه فارسی و چه ترکی. به دو زبان شاخص تسلط دارد و در قومیتهای دیگر به جهت شعر فارسی مقبولیت زیاد دارد و مناسبترین فرد است. قرنها باید بگذرد تا شهریار را بهعنوان شاعر تراز که در قله نشسته است، بشناسند. وقتی نیما به او پیشنهاد شعر نو نیمایی میدهد، شعر ای وای مادرم را به زبان فارسی و سهندیه را به زبان ترکی به سبک نیمایی میسراید.
فیض در ادامه گفت: باید بپذیریم که شهریار بزرگترین شاعر معاصر بوده است. هیچ شاعری به اندازه استاد شهریار در کشورهای ترک زبان همسایه مورد استقبال قرار نگرفته است. عوامترین مردم با شعر شهریار آشنا هستند. این افتخار است که در عصر حاضر سالروز درگذشت ایشان روز شعر و ادب مشخص شد.
جایگاه تمدنی هنر
دکتر روحالله متفکر آزاد، نماینده تبریز، آذر شهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در افتتاحیه نمایشگاه جوهر جلی حضور داشت. او در سخنان خود گفت: حکمرانان هر تمدنی که در تاریخ ماندگار شدهاند، برای علم و هنر احترام قائل بودهاند. حاکمان عاقل، هنر و علم را دوست داشتند و هنرمند و عالم را احترام میگذاشتند. نمونه این مسأله جایگاه تمدنی هنر اصیل در دوران صفویه است.
این نماینده مجلس با اشاره به وضعیت هنر در روزگار ما افزود: در نظام مقدس جمهوری اسلامی، توجه رهبر معظم انقلاب به حوزه هنر و شعر بسیار مؤثر بوده است. حوزه فرهنگ، کار فرهنگی میطلبد و توجه به این حوزه جوانان ما را محافظت میکند. وظیفه ما در حکمرانی این است که هنر را قدر بدانیم. در این میان تلاش کردهایم تا بالاخره تصویر مقبرة الشعرای تبریز برای اولین بار روی یک سند ملی پول(اسکناس) چاپ شود.
استاد شهریار در نگاه مردم بزرگ است
استاد میرحسین زنوزی خوشنویس تبریزی که ۶ تابلو خوشنویسی در این نمایشگاه دارد و از یاران و همنشینان استاد شهریار نیز بوده است در سخنان کوتاهی ضمن اشاره به رؤیای صادقه آیتالله مرعشی درباره استاد شهریار، گفت: ما نمیتوانیم کسی را بزرگ و کوچک کنیم، بزرگی و عزت را خدا میدهد، استاد شهریار با همین اصول در نزد مردم بزرگ است.
نمایشگاه جوهر جلی، با 36 اثر خوشنویسی و ۴ اثر نقاشی پرتره استاد شهریار دایر است .علاقهمندان جهت بازدید از این نمایشگاه میتوانند از ساعت 9 الی 19 در روزهای شنبه تا چهارشنبه به گالری استاد عالی حوزه هنری مراجعه کنند.