گوشی همراه، پلتفرم مورد علاقه ایرانی‌ها

بر اساس گزارش ابردراک، گوشی همراه با 56 درصد در سال گذشته پراستفاده‌ترین پلتفرم ایرانی‌ها بوده که منجر به شکل‌گیری رفتارهای جدیدی از سوی کاربران اینترنت شده است. ابردراک یک شرکت داده‌محور در ۹ کشور شامل ۴ شهر در ایران و ۱۰ شهر خارج از ایران با ظرفیت ۲ ترابیت بر ثانیه در مراکز داده مختلف به شبکه اینترنت متصل است و در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۶۸ میلیارد لاگ در سطوح مختلف سرویس‌های خود جمع‌آوری و تحلیل کرده است.
۹۲ درصد از کاربران خدمات این سرویس ابری در ایران و خارج از ایران از وب‌سایت‌ها و سرویس‌های فارسی زبان بهره‌ می‌برند که امکان خوبی برای تحلیل و ترسیم رفتار کاربران ایرانی در بازه‌های سالانه در اختیار این سرویس می‌گذارد. بر اساس گزارش سالانه ابردراک، مجموع تعداد آی‌پی‌های یکتای ایرانی که در سال ۱۴۰۱ ثبت شده‌اند ۱۳ میلیون بوده که ۷۵ درصد آن از سرورهای لبه ابردراک عبور کرده‌اند یعنی از هر ۴ کاربر با آدرس IP ایرانی، ۳ کاربر حداقل یک بار به صورت مستقیم یا با واسطه از وب‌سایت‌های سرویس‌گیرنده از زیرساخت ابر دراک استفاده کرده‌اند.

ایرانی‌ها کدام سیستم‌عامل را ‌می‌پسندند؟
در گزارش منتشر شده این شرکت اعلام شده که سال گذشته تلفن همراه با 56 درصد، دسکتاپ با 28 درصد و بات با 16 درصد به ترتیب پلتفرم‌های مورد استفاده ایرانی‌ها بوده است.
سیستم‌عامل اندروید با 40 درصد، ویندوز در کامپیوترهای شخصی با 27 درصد و آی او اس با 26 درصد نیز بیشترین استفاده‌ها را به ترتیب به خود اختصاص داده‌اند. مرورگر محبوب ایرانی‌ها نیز با 39.71 درصد مرورگر کروم است و این عادت در سال‌های قبل نیز مشاهده شده است. در عین حال استفاده گسترده از تلفن همراه موجب شده تا بعد از کروم، مرورگرهای مرتبط با گوشی‌های همراه بیشترین میزان مراجعه را به خود اختصاص دهد.

اینترنت همراه بیشترین مراجعه را دارد
همانند سال‌های قبل، کاربران اینترنت برای استفاده از شبکه به اپراتورهای همراه به عنوان مهم‌ترین شیوه مراجعه داشته‌اند و در این میان ایرانسل با 35.09 درصد در رتبه نخست قرار گرفته است. سرویس‌دهندگان اینترنت به تفکیک نوع اتصال در سال 1401 شامل 72.44 درصد اینترنت همراه، 20.81 درصد اینترنت ثابت و 6.75 درصد سایر شرکت‌هاست. اما در خصوص وضعیت قطعی اینترنت و تأثیر آن در پلتفرم‌هایی که بیشتر کاربران ایرانی در آنها فعالیت دارند، این شرکت قطعی‌های مکرر در نیمه دوم سال گذشته را در گزارش خود مطرح کرده است. به‌طوری که در نیمه نخست سال گذشته میزان قطعی در اینستاگرام به مدت 10 ساعت و 53 دقیقه بوده اما در نیمه دوم سال به 178 روز و 21 ساعت و 53 دقیقه افزایش یافته است. همچنین میزان قطعی در واتس‌آپ نیز از 9 ساعت و 45 دقیقه در نیمه نخست سال به 178 روز و 22 ساعت و 8 دقیقه در نیمه دوم سال افزایش داشته است. اوج مصرف اینترنت در حالی در سال 1401 رأس ساعت 22 شب بوده که طبق یافته‌ها در سال 1400 عدد 24 را نشان ‌می‌دهد.