سوار بر اتوبوس سفرهای علمی

پیش به سوی مدرسه!

کتاب‌­هایی در مورد محبوب‌­ترین در عین حال منفور­ترین مکان دنیا؛ مدرسه

زهرا بزرگ‌زاده
 روان‌شناس کودک و نوجوان

«مدرسه» یار 12 سال از زندگی فرزندانمان است. پس برای شروع آن باید هر بار وقت بگذاریم و برای فرزندان‌مان تبدیل به گوش و چشم شویم. گوشی که شکست‌ها و موفقیت‌ها را می‌شنود و چشمی که بالندگی‌اش را می‌بیند. و چه چیزی بهتر از کتاب برای شروع یک گفت‌و‌گوی گرم با فرزندمان بعد از هفته اول مدرسه‌؟ در این نوشتار سعی می‌کنم چند کتاب در مورد روز اول مدرسه معرفی کنم که احتمالاً فرزندان شما هم همچون شاگردان من دوست داشته باشند!
والدین گاهی آن غریبی و گوشه حیاط سرد مدرسه منتظر ایستادن را فراموش می‌کنند. آن لحظه‌ای که کودک به دوستی‌های از قبل جوش‌خورده بچه‌های کلاس نگاه می‌کند و از خودش می‌پرسد پس یعنی هیچ‌کس حاضر نیست با من باشد...؟ آن لحظه‌ها، گذرا ولی بی‌نهایت غمگین هستند. کودک پایش را لغزان و لرزان از دایره امنش که خانه بوده، فراتر گذاشته و در دومین جامعه زندگی‌اش حضور یافته است.
رویکرد والدین در مدرسه گذاشتن کودکانشان متفاوت است، برخی بیش از حد به آنها چسبیده‌اند و نگرانی خودشان از فرزندشان بیشتر است و برخی هم کودک را رها می‌کنند تا به مدرسه برود و آن چنان برایشان مهم نیست که او چه احساسی را تجربه می‌کند؟

 

اولین روز مدرسه، نوشته ادم رکس
ترجمه آرزو قلی‌زاده، نشر پرتقال
این کتاب زاویه دید جالبی دارد. تا به حال از دید خود مدرسه به اولین روز مدرسه‌ها نگاه کرده بودید؟ در این کتاب مدرسه روایت می‌کند که چه اتفاقی در روز اول برایش افتاده. چقدر ترسیده یا عصبانی شده و چه قدر احساس تنهایی می‌کند! خواندن این کتاب با کودک به او کمک می‌کند تا بفهمد در تجربه احساسات منفی تنها نیست و شاید حتی خود مدرسه هم غمگین و ترسیده و عصبانی باشد!

 

دستی که بوسه می‌زند
نوشته اودرا پن، ترجمه منا خاطری
چستر راکون هم مثل خیلی از بچه‌ها دوست ندارد از مادرش جدا شود و به مدرسه برود. پس مادرش سنتی قدیمی را به او یاد می‌دهد، سنتی که بین او و مادرش و مادر و مادر بزرگش و همین طور تا قدیم قدیم‌ها ادامه داشته است... این کتاب داستانی دلنشین، به یادماندنی و اطمینان‌بخش دارد و به شما وکودکتان راه حلی می‌دهد تا با یک بوسه جادویی، از یکدیگر جدا شوید و زمان جدایی را تحمل کنید.

 

کتاب صوتی اولین روز من در مدرسه
نوشته امی هرمن و ترجمه آرشام طهماسبی‌زاده
این کتاب در مورد یک ترفند خوب روانشناختی به نام کارت تقلب است! شخصیت اول داستان کودکی است که قرار است به مدرسه برود. او در هر موقعیت ناآشنا مضطرب می‌شود ولی مادرش به او یک برگه کاغذ داده که روی آن جمله‌ای خاص برایش نوشته یا نقاشی مخصوصی کشیده، مادرش به او گفته که هر وقت خیلی نگران شدی، کاغذ را باز کن و ببین. دخترک هربار در موقعیت‌ها دستش را در جیبش می‌کند تا کاغذ مادرش را باز کند، اتفاقی می‌افتد که موقعیت دیگر برایش نگران‌کننده نباشد. اما بودن کاغذ برای او قوت قلب است... این کاغذ همان کارت تقلبی است که موقعیت‌ها را برای کودکانمان آسان می‌کند و به آنها اطمینان می‌دهد که همیشه راه نجاتی وجود دارد!

 

کبوتر باید به مدرسه برود
نوشته مو ویلمز، ترجمه­ علی خاکبازان، انتشارات
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

این کتاب را می‌­توانید با همسر و فرزندتان به‌صورت نمایشی بخوانید. به این صورت که شما نقش کبوتر را بازی کنید و کودک و همسرتان هم در نقش مخاطبان کبوتر باشند (یا برعکس). در این نمایش کودکتان به کمک شما باید کبوتر را راضی کند که به مدرسه برود. در این میان می­‌بینید که خوبی­‌های مدرسه را آرام آرام به یاد می­‌آورد و به کبوتر گوشزد می­‌کند. که این یادآوری حتماً می­‌تواند برای خودش هم خوب باشد!

 

مدرسه­ دوست‌­داشتنی من
نوشته مایکلین ماندی، ترجمه برزو سریزدی، انتشارات صابرین
این کتاب مجموعه­‌ای از دستورالعمل­‌ها برای رویارویی با مشکلات مدرسه را گردآورده است. راه­‌حل­‌های این کتاب مثلاً می­‌تواند به چنین سؤالاتی پاسخ دهد: «چرا یاد نمی­‌گیرم؟»، «خجالت می­‌کشم سؤالم را بپرسم. چه کار کنم؟»، «همیشه برای انجام دادن تکالیفم وقت کم دارم! چه کار کنم؟»، «چه طور دوست پیدا کنم؟» و... اگر به‌دنبال کتابی داستانی در مورد روزهای اول مدرسه هستید، این کتاب مناسب نیست، چون قصه نمی­‌گوید اما اگر فرزندتان دلش نمی­‌خواهد پیش مشاور مدرسه برود اما یک مشاور نیاز دارد، این کتاب می‌­تواند به او کمک کند. پیشنهاد می­‌کنم این کتاب را برای دانش­‌آموزان دوم، سوم دبستان به بعد بخوانید.

 

جستجو
آرشیو تاریخی