مستندی درباره سیدعیــــــــسی که پخش نشد!

من توانستم مستندی با عنوان «مهاجر سپید» در مورد سید عیسی طباطبایی بسازم که حداقل برای 10-12 سال پیش است ولی به هر حال یک چیزی ساخته شد. هرچند که تا الان پخش نشده است ولی اگر حتی ده‌ها مستند خیلی خوب و حرفه‌ای دیگر هم ساخته بشود نمی‌تواند همه ابعاد زندگی آقای طباطبایی توانایی‌های ایشان و کاری را که ایشان کرده است، به نمایش بگذارد.
آقای طباطبایی با ما هم‌روستایی بودند و پدرشان فوت می‌کنند و به خاطر شرایط سخت آن روزگار به روستای پدری بنده می‌آیند و با عمویشان زندگی می‌کنند. با برخی از افراد روستا هم رابطه‌ای داشتند از جمله پدر بنده به واسطه تجربه همان چند سال زندگی در روستا، همچنان این رابطه را حفظ کرده‌اند.
مهم‌ترین کاری که آقای طباطبایی کرده پشتیبانی لجستیک از حزب‌الله و خانواده‌های منتسب به گروه حزب‌الله بوده است.
آقای سید عیسی طباطبایی هفت مؤسسه مختلف برای حمایت از شیعیان در لبنان راه انداخته بود. ممکن است بخشی از آن با کمک‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران باشد، ولی بخش عمده آن از طریق درآمدزایی‌هایی است که خود ایشان داشته است یا از طریق کمک‌هایی است که از شیعیان غیر ایرانی کسب کرده است.
نکته کلیدی این است که همه پروژه‌های ایشان پروژه‌های موفقی بوده است! ایشان در شهر بیروت در جاده فرودگاه یک مسجدی را به اسم مسجد «رسول اعظم» ساخته است.
 در بعد از پیروزی انقلاب همان راهی را که کنار مسجد نیز یک بیمارستان بسیار مدرن و «امام موسی صدر» در لبنان انجام داده مجهز با مشارکت بنیاد شهید در آن زمان ساخته سید عیسی نیز شروع میکند؛ یعنی ارتقای جایگاه است که این را در اختیار حزب‌الله قرار داده است. اجتماع شیعیان لبنان، کمک و مساعدت به آنچه را که کار کرده، برای خودش نگه نداشته.
نکته بسیار مهم آن این است که مدیریت  شیعیان همچنین نهادهای مختلف کمک‌رسانی و در اختیار حزب الله را در لبنان به وجود می‌آورند؛ اعم از کمک به حزب‌الله قرار داده است بیمارستان محرومان کمک به خانواده شهدا، ساخت رسول اعظم در شهر بیروت امکان این را دارد که مساجد و حسینیه‌ها و ساخت بیمارستان. به همه خانواده‌های شهدا و مجروحین حزب‌الله برای اینکه بیمارستانی در جنوب لبنان سرویس رایگان بدهد و سالی چند میلیون دلار هم نداشت تا رزمندگان حزب‌الله بتوانند آنجا مداوا از محل سرویسی که به دیگران می‌دهد درآمد، بشوند شروع به ساخت بیمارستان بسیار عظیم شیخ راغب حرب کرد وقتی که جنوب لبنان آزاد شد خیلی‌ها گفتند که پروژه آقای طباطبایی شکست خورد دیگر جنگی در جنوب لبنان نیست که یک بیمارستان با این عظمت و با این تخصص و این حرفه لازم باشد.
امروز بیمارستان شیخ راغب حرب در جنوب قطب جدی بهداشت و درمان کل جنوب لبنان هست؛ یک مرکز بسیار مهم درمانی و درآمدزا کلی پروژه آب‌رسانی که ادامه داشته و دارد هم از جمله کارهای سید عیسی است. تأسیس کلی از پروژه‌های دیگر هم برعهده سید عیسی بوده است. از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد حوزه علمیه‌ای که در «بعلبک» ساختند و فعال بود. مرقد «سیده خوله». دختر امام حسین که در بعلبک ساختند و فعال است. مراکز فرهنگی امام خمینی که در بیروت فعال هست و... اما فارغ از دست پر برکت ایشان نگاه بسیار هوشمندانه و پیشرو ایشان است.
از نظر ما مهمترین کاری که ایشان کرده است کاری است که در بحث والمناره کرده است.
لبنان به لحاظ حوزه بین‌المللی در همه سال‌های بعد از انقلاب موفق‌ترین پروژه جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور بوده است. به نظر من اگر پروژه لبنان جمهوری اسلامی ایران به موفقیت رسیده و امروز حزب‌الله لبنان یک چنین جایگاهی در لبنان و منطقه دارد که مسیحیان لبنان برای حزب‌الله لبنان می‌میرند.
خواننده مسیحی لبنان، خانم «جولیا پطروس» چنین آهنگی برای حزب‌الله لبنان می‌خواند و همه این‌ها، به نظر من مرهون یک آدمی به اسم سید عیسی طباطبایی است. سید عیسی آن قدر نگاه پیشرویی داشته و با تمام وجود و با جان و دل کار کرده و خانواده و جانش را کف دستش گرفته که با خنده می‌گوید: خانه من چهار بار کاملاً تخریب شد چهار خانه مختلف با هر آن چه در آن بود. من هیچ چیزی از گذشته خود ندارم چون خانه من با خاک یکسان شده است و هیچ آرشیوی از گذشته‌ام برایم باقی نمانده است. هیچ عکسی، هیچ فیلمی هیچ چیزی نمانده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی