مسیر تر بیت ‌ساز

لزوم حضور خانوادگی، به همراه کودکان در پیاده‌‌روی اربعین

طاهره همیز
استاد حوزه و دانشگاه، مشاور خانواده و جوانان

پیاده‌روی اربعین فرصتی ناب و منحصر به فرد برای تربیت است و این تربیت حد و مرز سنی ندارد. از افراد میانسال و جوان گرفته تا نوجوانان و کودکان؛ و بسترهای مختلفی برای آنان در این سفر معنوی فراهم می‌باشد.
در اغلب خانواده‌ها پدر و مادر به دلیل علقه و عشق فراوانی که به فرزند خود دارند به اشتباه اجازه آزمون، خطا و تجربه به آنها نمی‌دهند و سعی در فراهم کردن همه خواسته‌ها و نیازهای فرزندشان به تنهایی دارند و نتیجه این نوع تربیت، کودکانی وابسته، بدون اعتماد به نفس و ناز پرورده می‌شود؛ اما در مسیر سفر اربعین بچه‌ها نیز با بحران‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوند، مشکلات مسیر را می‌بینند و درک می‌کنند. در این سفر کودکان باید برای خواسته‌های خود تلاش کنند؛ برای مثال اگر گرمای هوا آزاردهنده است باید سختی حرکت در شب و بیدار ماندن در این زمان را تجربه کنند. از طرفی به دلیل مواجهه مستقیمی که با جامعه و افراد مختلف دارند روحیه همکاری، فداکاری و گذشت در آنها تقویت می‌شود و اگر والدین نیز با آنها همراه شوند بخش خوبی از مسئولیت پذیری در وجودشان ساخته می‌شود.
ویژگی ممتاز دیگری که در این مسیر وجود دارد، معنویت فضا و دور بودن از فضای جنسیت‌زده و شهوانی است. پاکی فضا به دلیل هدف والای پیاده‌روی اربعین کمک می‌کند تا بسترهای تربیتی برای نوجوانان فراهم باشد و در این راه تجربه‌های ارزشمندی برای تکامل نفس کسب کنند. همچنین بسیاری از عادت‌های نادرست نظیر وسواس و زودرنجی در طی تعاملات غیر قابل اجتناب سفرها برطرف می‌شود.
البته لازم به ذکر است که سمت دیگر این ماجرا در وهله اول پدران و سپس مادران هستند. ایشان باید با سعه صدر و فراهم کردن بسترها و همراه کردن خانواده در سفر این امکان رشد را برای همه اعضای خانواده فراهم کنند. اگرچه مسیر راهپیمایی اربعین ضمن فرصت‌های رشد فردی و معنوی و شیرینی‌های متفاوت خود همواره با سختی و چالش‌های فراوان نیز همراه است، اما نباید فراموش کرد که در اصل ماجرا در این زمان، خاندان پیامبر(ص)، زنان و کودکان اسیر از کربلا، در سفر بوده و سختی‌های بسیاری را متحمل شده‌اند بدون شک همراهی زنان و کودکان در راهپیمایی اربعین می‌تواند فضا را برای همزاد‌پنداری و درک بیشتر مصیبت‌های حضرت زینب و کاروان اسرا فراهم کند‌.

 

جستجو
آرشیو تاریخی