ویژه نامه وزارت نفت - ۰۶ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - ویژه نامه وزارت نفت - ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

خیز توسعه میادین مشترک نفتی

ایران به عنوان یک کشور وسیع در سطح جهان، از حیث منابع طبیعی بویژه نفت و گاز بسیار غنی است، به‌گونه‌ای که در مجموع ذخایر نفت و گاز رتبه اول را در بین تمام کشورهای جهان به خود اختصاص داده است. تقریباً تمام میادین نفت و گاز کشور در جنوب و جنوب غربی کشور واقع شده که بخش مهمی از این میادین با کشورهای همسایه مشترک است. توسعه این دسته از میادین نفتی و گازی همواره اولویت اول وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران بوده است.

  رضا دهقان    
مدیر مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران
پس از استقرار دولت سیزدهم، مجموعه وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، با عنایت به تأکید مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور محترم مبنی بر تولید حداکثری و تسریع در توسعه و بهره‌برداری از میادین نفتی و گازی مشترک با کشورهای همسایه و در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بخش نفت و گاز، با درک سریع و درست ضرورت موضوع، ضمن تشکیل کمیته‌ای ویژه تحت عنوان «کمیته راهبری مخازن مشترک نفت و گاز» در شرکت ملی نفت ایران، برنامه‌ریزی، توسعه و بهره‌برداری حداکثری از این میادین را به عنوان اولویت اصلی خود قرار داده‌ است.
با گذشت حدود دو سال از تشکیل دولت جدید، در نتیجه این اقدامات تمام میادین مشترک در این دولت تعیین تکلیف شده‌اند، به‌گونه‌ای که ضمن تعریف برنامه توسعه تکمیلی و برنامه سالانه نگهداشت و یا افزایش تولید، طرح‌های توسعه تکمیلی از طریق انعقاد قرارداد و یا تفاهمنامه در دستور کار قرار گرفته است.
درسال‌جاری که توسط مقام معظم رهبری سال «مهار تورم، رشد تولید» نامگذاری شده، این مهم به صورت جدی مورد پیگیری قرار گرفته است، به‌گونه‌ای که مذاکرات توسعه یکپارچه فاز دوم میدان آزادگان به عنوان بزرگترین میدان نفتی مشترک کشور و همچنین فاز دوم میدان آذر در حوزه میادین مشترک در حال انجام است.
پیش‌بینی می‌شود که بزودی نهایی و قرارداد آنها امضا شود.
علاوه براین در سال‌جاری قرارداد توسعه میدان مشترک لایه‌های نفتی پارس جنوبی تنفیذ شده و پیگیری‌های جدی به منظور تنفیذ قرارداد توسعه و بهره‌برداری میدان فرزاد ب و تکمیل عملیات حفاری یک حلقه چاه توصیفی- اکتشافی در میدان بلال در حال انجام است.
همچنین قراردادهای توسعه و بهره‌برداری میادین مشترک نفتی سهراب، یاران، آبان و پایدار غرب نیز در حال اجرا بوده که در آینده نزدیک به تولید خواهند رسید.
در میدان گازی عظیم و مشترک پارس جنوبی نیز اقدامات بزرگی در دو سال گذشته توسط شرکت ملی نفت ایران صورت پذیرفته که از آن جمله می‌توان به تکمیل و بهره‌برداری از 3 ردیف پالایشگاه فاز 14 (ردیف 4 تا پایان سال‌جاری بهره‌برداری می‌شود)، پیشبرد طرح توسعه فاز 11 میدان پارس جنوبی، احداث خط لوله جدید زیردریایی فاز16 در سال‌جاری، و بسیاری طرح‌ها و پروژه‌های دیگر در حال انجام است.
همانگونه که از موارد فوق به خوبی استنباط می‌شود موضوع توسعه و بهره‌برداری از میادین مشترک در دولت سیزدهم از اولویت ویژه‌ای برخوردار است.
با توجه به اینکه اولویت اصلی تخصیص منابع مالی، اجرایی، فنی و مدیریتی شرکت ملی نفت ایران بر میادین مشترک متمرکز است، پیش‌بینی می‌شود که در آینده نزدیک شاهد جهش بزرگی در حوزه توسعه و بهره‌برداری از این میادین عظیم خدادادی باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی