گالری‌گردی در ایستگاه پایانی تابستان؛

از «هزار توی فرّ وجود» تا « رؤیای سرزمین مادری»

خبر خوب اینکه به ماه آخر فصل گرم سال رسیده‌ایم و خورشید کم کم دارد نگاه تیز و مستقیمش را از ما می‌گیرد، پس تا هوا به خنکی می‌رود و هنوز روزها طولانی است، دست بجنبانید که نمایشگاه و آثار زیادی در تهران، منتظر نگاه هنردوست شما هستند‌ از «روایت سرخ»، «هزار توی فرّ وجود» و «رسم مقاومت» گرفته تا «رؤیای سرزمین مادری» و «نقطه صفر.» دقیقه نودی‌های جمع عاشق تماشا و حظ بردن از هنرهای تجسمی، کجای مجلس نشسته‌اید؟ شمایی که تا سومین ماه دومین فصل سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی این پا و آن پا کرده‌اید و یک‌دل نشده‌اید که در پایتخت گالری‌گردی کنید و آثار هنرمندان‌ را به تماشا بنشینید. می‌پرسید کجا و کی و به چه نشانی برویم گالری‌گردی، جواب‌تان مبسوط و به قاعده در ادامه می‌آید. این شما و این فهرستی از گالری‌های بالقوه‌ شما تا پایان تابستان:

سمیه دهقان‌زاده
  روزنامه‌نگار

  خانه هنرمندان و ۴ نمایشگاه تجسمی خانه هنرمندان: یک نمایشگاه عکس و سه نمایشگاه نقاشی تا ۶ شهریور در خانه هنرمندان به نشانی  خیابان طا‌لقانی، خیابان موسوی شمالی (فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر، برای علاقه‌مندان برپاست و کافی است خود را در ششمین روز از شهریور ۱۴۰۲ به خانه هنرمندان برسانید و با یک تیر، چهار هدف زده و به تماشای آثار متفاوت و چشم‌نواز از هنرمندان با زوایای دید مختلف بنشینید. اما در این نمایشگاه‌ها چه چیز انتظار شما را می‌کشد، در ادامه مطلب از آن نیز آگاه خواهید شد!
نمایشگاه نقاشی‌های مهرداد مهر با عنوان «خلأ چشمانت باعث شدند» در گالری بهار و نمایشگاه نقاشی‌های مریم نیکبخش با عنوان «هزار توی فرّ وجود» در گالری تابستان برپاست. در بخشی از توضیح  نمایشگاه «خلأ چشمانت باعث شدند» آمده: هنرمند در این مجموعه در تلاش است تا فرای دیوارهای ذهنی قد افرازد و فراتر از چشم ببیند. او رؤیای خویش را به واقع از همین خلأ اندام گذر می‌دهد. چشم ابزار دیدن است اما چشمی که رؤیا می‌بیند، خیال می‌بافد و تصور می‌کند، گویا عضوی بدون اندام است؛ عضوی که می‌بیند اما فراتر از دیدن را به ارمغان می‌آورد.
در توضیح نمایشگاه نقاشی‌های مریم نیکبخش آمده است: این آثار دعوتی است به مراقبه؛ و در تماشای آنها دروازه‌ای به سکون و سکوت؛ تا دل در جسم آزادانه بیارامد. تا کشف حقیقت ژرف اندیشه‌ورزی ایرانی.
نمایشگاه نقاشی‌های حسین چاوشی با عنوان «مکالمه» در گالری زمستان و نمایشگاه عکس‌های فرهاد فرجی با عنوان «خونی که‌ بند نخواهد آمد» در گالری ممیز برپا خواهد شد. در توضیح نمایشگاه عکس فرهاد فرجی آمده: این مجموعه از آنجا شکل گرفت که در حین عکاسی برای یک پروژه مستند، سوژه‌ای اتفاقی نظرم را جلب کرد؛ مردی با شغلی متفاوت. از آنجا که کنجکاوی‌ام را دید،  شرایطی را مهیا کرد تا دیداری از محل کارش داشته باشم. ممانعت‌های پیش روی و سماجت‌هایم به این ختم شد که آنها راضی شوند تا بیرون از محیط کشتار مقابل پرده سفید با هیبت کار ظاهر شوند.
این انفرادی‌های جذاب:
  گالری باوان: «رؤیای سرزمین مادری» نمایشگاه آثار نقاشی پونه اوشیدری است و علاقه‌مندان می‌توانند تا ۶ شهریور به  گالری باوان به آدرس خیابان مطهری،  خیابان لارستان،  خیابان عبده،  پلاک ۷ بروند و از تماشای این آثار لذت ببرند.
نمایشگاه‌ «ماتن» نسرین وصالیان و نمایشگاه نقاشی‌های نسرین نجفی با عنوان «تجدید» تا ۶ شهریور در گالری آریا به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)،  بالاتر از سه راه عباس‌آباد، کوی زرین،  پلاک ۱۰ برپاست.
  گالری نگر: نمایشگاه انفرادی  آثار رایا بختیاری با عنوان «خانه اربابی» تا ۷ شهریور در گالری نگر به آدرس زیر پل کریمخان،  بعد از تقاطع ایرانشهر، پلاک ۱۵۴، زنگ دوم، طبقه اول برقرار است.
  گالری سیحون: نمایشگاه انفرادی «نقشه وجودی ما» مجموعه‌ای از آثار سمیه غلامی  تا ۸ شهریور در گالری سیحون به آدرس خیابان وزرا، کوچه چهارم، شماره ۱۱ برپاست.
  گالری ایده: نمایشگاه انفرادی «نگاهی از درون» با آثار نقاشی فائزه افجه‌نیا تا ۸ شهریور در گالری ایده به نشانی میدان هفت تیر،  خیابان قائم مقام فراهانی، میدان شعاع،  خیابان هجدهم، پلاک ۲۶ برپاست.
نمایشگاه انفرادی «نقطه صفر» تهمینه شرافت تا ۱۲ شهریور در گالری شم واقع در میرداماد، میدان مادر، خیابان شهید سنجابی(بهروز سابق)، بن‌بست یکم، پلاک8، طبقه اول، واحد ۱۲ برگزار می‌شود.
  گالری هور: نمایشگاه آثار نقاشی ژیلا کامیاب تا ۱۳ شهریور در گالری هور به نشانی خیابان مطهری،  خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره 12 برقرار است.
  گالری هما: نمایشگاه انفرادی «بازخوانی دوباره شهر» نرگس هاشمی تا  ۲۲ شهریور در گالری هما به نشانی خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸،  واحد یک  برپاست.
  گالری ایرانشهر: «شاهد» نمایشگاه انفرادی شایا شهرستانی است که تا ۳۱ شهریور در  گالری ایرانشهر واقع در خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی (آبان جنوبی)، خیابان سپند، پلاک ۱/۶۹ برای علاقه‌مندان به نمایش درمی‌آید.

«بودن» داریم تا بودن!
گالری پروژه‌های آران: نمایشگاه انفرادی «بودن» آثاری از آرزو شهدادی است که تا  ۲۷ شهریور در گالری پروژه‌های آران به آدرس خیابان نوفل لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک ۵  برپاست. در بیانیه این نمایشگاه آمده: چالش بردن یک منظره سه بعدی به سطحی دو بعدی چانه‌زنی بین جهان واقعی و تخیلی است. هنرمندانی که به این حیطه وارد می‌شوند و با توانایی‌های اجرایی خاص خود به آن می‌پردازند،  دید خود نسبت به جهان را به تصویر می‌کشند. فضاهایی تخیلی که همزمان انسان را دعوت می­‌کنند و در عین حال در برابر تماس انسانی مقاومت می‌کنند. رنگ­‌های واقعی و فرم‌ها کش و قوس پیدا می‌کنند تا جهانی دیگر شکل بگیرد و رابطه هنرمند با طبیعت را به نمایش می‌گذارد. هر نقاشی با نقطه و خط آغاز می­‌شود به گونه‌­ای که در نگاه نزدیک به نقاشی‌ها همه چیز به هم ریخته و غیرقابل تشخیص به نظر می‌رسد. نتیجه چشم‌اندازهایی است که صرفاً بازنمایی طبیعت نیستند بلکه جهان تغزلی و تخیلی را شکل می‌دهند که در نقاشی‌های آرزو شهدادی به بهترین وجه نمود پیدا می‌کند. هنرمند می‌نویسد: جذابیت به تصویر کشیدن طبیعت از نظر من بازگشت و سعی در رسیدن به تعادل در زندگی است. تالش برای خلوت کردن در فضایی که به دریافت عمیق‌­تر و نهایتاً تجربه بودن و درک زندگی درک نشدنی کمک می‌کند؛ کنکاشی در ماهیت تفسیر نشدنی حیات. برای من مناظر طبیعت بستری مناسب و نمودی از حالت­‌های مختلف ذهن است، گویی رنگ‌­ها و خطوط و فرم‌­ها برداشتی از روان انسان هستند از تجربه‌های غم، شادی، هیجان و سکوت و سکون.
   گالری با: حال بعد از تعدادی نمایشگاه انفرادی دعوتید به دیدن و حظ بردن از یک نمایشگاه گروهی. نمایشگاه گروهی هنرجویان کارگاه زینب موحد تا ۱۰ شهریور در گالری «با»، واقع در بلوار ارتش غرب بعد از محلاتی، خیابان بهاران، بن‌بست نسترن، پلاک یک، ساختمان مدرن پلازا،  واحد ۶۰۳ برقرار است. در این نمایشگاه آثار شیما ابراهیمی، شیوا ابراهیمی، ملینا پرچمی، فاطمه توکلی، سمیرا حیدری آقایی، سارا رمضان بیک، مبینا روشن،  الهام سراجی،  شیده شیرازی،  حدیثه سلطانی،  کاملیا صفایی،  محدثه عسجدی،  پریسا قاسمی،  بهنوش قدیمی، الهام مؤذنی، فاطمه موسوی، مریم میرناطقی، نفیسه نوری و زهرا هدایتی ‏‎‏‎به نمایش گذاشته شده است.
در بیانیه این نمایشگاه به قلم زینب موحد آمده: نمایش پیش رو، حاصل تلاش جمعی از هنرجویان مشتاق کارگاه ماست. هر کدام از این آثار که هر یک به نحوی گوشه‌ای از دغدغه‌های اجتماعی نقاش آن را به تصویر می‌کشد، نتیجه ماه‌­های متوالی جست‌و‌جو در پیدا کردن معنا در کنار فراگیری تکنیک است. این مجموعه جهان فکری و احساسی متنوعی را بازگو می­‌کند و هر اثر به نحوی بیان کننده­ دنیای امروز و معاصر ماست که شاید بتوان گفت همین ویژگی حلقه اتصال و وجه مشترک آثار است.

«رسم مقاومت»ی که دیدن دارد
موزه فلسطین: می‌دانید قرار نیست همیشه در گالری‌ها بگردید تا نمایشگاه و مجموعه آثار در خور برای تماشا پیدا کنید، گاهی اوقات موزه‌ها راه‌­گشاترند. حال اگر دوست دارید نمایشگاهی از آثار نقاشی و چاپ هنرمندان فلسطینی را ببینید،  نمایشگاه «رسم مقاومت» به همراه نمایش عکس‌هایی از جنگ سی‌ و سه روزه  تقدیم نگاه­تان می‌شود، کافی است تا ۷ شهریور خود را به موزه هنرهای معاصر فلسطین، واقع در خیابان ولی‌عصر(عج)، خیابان بزرگمهر، خیابان شهید برادران مظفر، شماره ۷۴ برسانید و از تماشای این آثار و مرور تاریخ معاصر مقاومت لذت ببرید.
جالب است بدانید آثار نمایشگاه «رسم مقاومت» از آثار موجود در گنجینه فرهنگستان هنر و گنجینه مؤسسه فرهنگی‌هنری صباست و تاکنون به نمایش عمومی درنیامده است. این نمایشگاه شامل ۶۳ اثر نقاشی و چاپ از هنرمندانی است که در اردوگاه‌های سوریه،  لبنان و اردن حضور داشتند. همچنین ۱۸ عکس از جنگ سی‌وسه روزه لبنان را در معرض دید شما قرار می‌دهد،  پس رفتن و دیدن این نمایشگاه خالی از لطف نخواهد بود.

«روایت سرخ» و دیگر هیچ
موزه هنرهای دینی امام علی(ع): نمایشگاه نقاشی «روایت سرخ» منتخب آثار گنجینه موزه هنرهای دینی امام علی(ع) با موضوع عاشورا تا ۲۶ شهریور در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) واقع در خیابان ولی‌عصر(عج)، بالاتر از میرداماد، بلوار اسفندیار،  شماره ۳۵ برپاست.

جستجو
آرشیو تاریخی