آموزش ۶ میلک ‌شیک متفاوت و جذاب

دنیای میلک شیک‌های خانگی و خوشمزه

فصل تابستان است و هوا بسیار گرم. هر چقدر هوا گرم‌‌تر می‌شود گویی تمایل آدم‌ها به خوردن غذاهای سنگین کمتر شده و به دنبال خوردن خوراکی‌های سبک و خوش‌مزه‌ای هستند تا بتوانند این روزهای گرم را راحت‌تر بگذرانند. مخصوصاً اگر آن خوراکی در دسته نوشیدنی‌های خنک و خوشمزه تابستانی قرار بگیرد. به همین دلیل امروز تصمیم دارم در کنار هم مشغول درست کردن چند مدل میلک شیک جذاب و خوشمزه شویم تا در این روزهای گرم مرهمی بر گرمای وجودمان باشد و بعد از خوردن آن، احساس خنکی، تازگی و سبکی به شما دست بدهد. میلک شیک یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های خنک، شیرین و انرژی‌زا است که خیلی از ما اسم آن را در منو بسیاری از کافه‌ها دیده‌ایم و جزو انتخاب‌های همیشگی خیلی از افراد است. در سال ۱۸۸۵ یکی از فروشگاه‌های بریتانیا برای جلب مشتری تصمیم به تهیه یک نوشیدنی ویژه از ترکیب بستنی، شکر و شیر گرفت که با استقبال گسترده‌ای همراه شد و این فروشگاه به سرعت رشد و گسترش پیدا کرد و بدین صورت ایده اولیه ساخت میلک شیک شکل گرفت. اما چرا نام این نوشیدنی میلک شیک است؟ در حدود سال ۱۹۰۰ و با گسترش این نوشیدنی، عرضه کنندگان آن تصمیم گرفتند که مشتریان در صورت رضایت از این نوشیدنی و طعم‌های مختلف آن، دست خود را به نشانه رضایت بالا برده و تکان دهند، از آنجا که کلمه شیک در زبان انگلیسی به معنی تکان دادن است نام این نوشیدنی میلک شیک انتخاب شد. بخش اصلی تهیه میلک شیک همان ترکیب سه ماده اصلی آن یعنی بستنی، شیر و شکر به همراه افزودنی‌های دیگر است. البته می‌توان برای داشتن رژیم غذایی سالم‌تر، به جای بستنی از خامه ساده صبحانه و به جای شکر سفید از انواع شیره‌ها یا عسل در درست کردن میلک شیک استفاده کرد. پس امروز برای درست کردن این میلک شیک‌های خانگی با من همراه باشید تا ببینیم با خوردن آنها چه تجربه‌ای را به دست آورده و چه احساسی را کشف می‌کنیم و آیا باز هم سراغ میلک شیک‌های کافه‌ای خواهیم رفت یا اینکه سریع و راحت با کمترین هزینه در خانه برای خودمان و سایر اعضای خانواده میلک شیک‌های سالم و جذاب و خوشمزه درست می‌کنیم.

فائزه صدیقی
نویسنده

 

میلک شیک
گردویی کاکائوی

موز فریز شده     ۲ عدد
شیر     یک و یک‌چهارم لیوان
خامه صبحانه     ۱۰۰ گرم
پودر کاکائو     ۳ قاشق غذاخوری
گردو    ۳ عدد
 شیره یا عسل     ۲ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه

موزها را طبق نکات قبل از چندین ساعت قبل فریز می‌کنیم تا کاملاً سفت و سخت شوند.
همه مواد را داخل مخلوط‌کن می‌ریزیم و دستگاه را روشن می‌کنیم تا میلک شیک یکنواخت و لطیف شود. حالا میلک شیک ما آماده است. به همین سادگی و به چه خوشمزگی!

نکته

گردو باید تازه باشد و ته مزه تلخی یا دبشی نداشته باشد تا طعم خوبی به میلک شیک ما بدهد.

 

2

 میلک شیک نعنایی

میلک شیک نعنایی طعم خیلی خاص و خنکی دارد. اینکه شما از این میلک شیک خوشتان بیاید کاملاً به ذائقه شما بستگی دارد. اما در این هوای گرم یک بار امتحان کردن آن ضرری ندارد، شاید برای همیشه مشتری آن شدید.

نعناع     یک مشت
اسفناج     یک مشت
بستنی وانیلی     ۱ لیوان
شیر     یک چهارم لیوان

 

طرز تهیه

اسفناج و نعناع را داخل بلندر یا مخلوط‌کن بریزید. اگر می‌خواهید طعم نعناعی میلک شیک خیلی قوی باشد بهتر است مشت خودتان را خیلی پر بگیرید. حالا دستگاه را روشن می‌کنیم تا سبزی‌ها خرد شوند. دستگاه را خاموش کرده و سپس شیر را به آن اضافه می‌کنیم. مجدداً دستگاه را روشن می‌کنیم تا باز هم سبزی‌ها به کمک شیر نرم‌تر شوند و عصاره خودشان را به شیر بدهند. بستنی را مدتی قبل از فریزر خارج می‌کنیم تا قدری نرم بشود. اکنون بستنی را هم به مخلوط اضافه کرده و دستگاه را مجدد روشن می‌کنیم. میلک شیک ما حاضر است. نعناعی و سبز و خنک. آن را داخل لیوان ریخته و با چند برگ نعناع تزئین می‌کنیم.

شما می‌توانید این میلک شیک را از صافی رد کنید تا تکه‌های ریز سبزیجات داخل آن نباشد.

 

3

میلک شیک سبوس‌دار

از جمله میلک شیک‌هایی که می‌توان مرتب برای بچه‌ها درست کرد میلک شیک سبوس‌دار است که با بیسکوئیت دایجستیو یا همان بیسکوئیت معروف ساقه طلایی درست می‌شود. سبوس گندم موجود در بیسکوئیت باعث می‌شود که میلک شیک یک بافت خاص پیدا کرده و غلیظ و خوشمزه شود.

موز فریز شده     ۲ عدد
شیر     یک و نیم لیوان
خامه     صبحانه ۱۰۰ گرم
پودر بیسکوئیت ساقه طلایی     ۱ لیوان
شیره یا عسل     ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه

همه مواد را داخل مخلوط‌کن می‌ریزیم و دستگاه را روشن می‌کنیم تا میلک شیک یکنواخت و لطیف شود. میلک شیک ما آماده است. به همین سادگی و به چه خوشمزگی!

نکته

 نکته ۱) برای تهیه موز فریز شده بهترین روش به این صورت است که موزها را چیپسی برش بزنید و سپس موزهای برش خورده را داخل یک کیسه به شکلی که تقریباً روی هم قرار نگیرند بچینید(لازم نیست خیلی وسواس به خرج بدهید) و داخل فریزر بگذارید تا یخ بزند. زمانی می‌توانید با موزهای یخ زده کار کنید که موزها در حدی یخ زده باشند که با دست بتوانید آنها را بشکنید. یعنی قبل از این مرحله جواب درستی نمی‌دهد و باید کاملاً یخ زده باشد (دقیقاً همین روش را برای همه‌ میوه‌ها می‌توانیم اجرا کنیم و با آن میوه یخ زده میلک شیک آن میوه را درست کنیم).
 نکته ۲) برای سهولت کار و در صورتی که مخلوط‌کن قدرتمندی دارید می‌توانید بیسکوئیت‌ها را کامل و بدون اینکه از قبل پودر کنید داخل پارچ مخلوط‌کن بریزید.
نکته ۳) برای رژیمی شدن این میلک شیک می‌توانید خامه را از مواد اولیه حذف کنید.

 

4

میلک شیک بیسکوئیت شکلاتی

بیسکوئیت کرم‌دار شکلاتی     ۴ عدد
بستنی وانیلی     ۱ لیوان
شیر     یک چهارم لیوان

طرز تهیه

بستنی را از دقایقی قبل از فریزر خارج کنید تا اندکی نرم بشود. سپس آن را داخل بلندر یا مخلوط‌کن ریخته و دستگاه را روشن کنید تا بستنی یکنواخت شود.  در این دستور مهم نیست از چه مارک بیسکوئیتی استفاده می‌کنید، نکته مهم در انتخاب آن است که از طعم آن بیسکوئیت خوشتان بیاید. بیسکوئیت شکلاتی کرم‌دار بافت و طعم خوشایندی به بستنی می‌دهد. حالا چهار عدد بیسکوئیت را داخل یک کیسه ریخته و آنها را می‌کوبیم تا خرد شوند. اکنون شیر را داخل مخلوط‌کن ریخته و دستگاه را روشن می‌کنیم. بیسکوئیت را داخل مخلوط‌کن می‌ریزیم و سه بار با دستگاه پالس می‌زنیم. دقت کنید که همین سه پالس کافی است زیرا اگر بیشتر ادامه دهیم بیسکوئیت‌ها در بستنی تبدیل به پوره می‌شوند و بافت اصلی میلک شیک تغییر می‌کند.  میلک شیک ما آماده است. به همین سادگی و به چه خوشمزگی!  میلک شیک را درون لیوان ریخته و روی آن را با بیسکوئیت کرم‌دار شکلاتی خرد شده یا هر چیز دیگری که دوست دارید تزئین می‌کنیم. این میزان مواد اولیه معمولاً برای دو نفر مناسب است. شما می‌توانید با کم یا زیاد کردن متناسب همه مواد اولیه حجم میلک شیک نهایی را تغییر دهید. میلک شیک‌ها عموماً خاصیت ماندگاری ندارند و باید همان موقع مصرف شوند.

 

نکته

دقت کنید که بسته به ذائقه ممکن است شما تمایل داشته باشید میزان شیر این دستور را بیشتر کنید. ولی به نظر من این میلک شیک هر چقدر غلیظ‌تر باشد خوشمزه‌تر است. به علاوه اینکه به مرور هم بستنی ذوب می‌شود، بنابراین در اندازه‌ها میزان شیر کم داده شده است تا غلظت میلک شیک به خوبی حفظ شود.

 

5

میلک شیک توت فرنگی خامه‌ای

توت فرنگی خرد شده     ۱ لیوان
موز فریز شده     ۱ عدد
شیر     نصف لیوان
خامه     ۱۰۰ گرم
عسل یا شیره     ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه

 موز فریز شده، خامه و شیر را داخل پارچ مخلوط‌کن می‌ریزیم و دستگاه را برای ده ثانیه روشن می‌کنم. الان ما میلک شیک موزی خامه‌ای داریم! اما باید توت‌فرنگی را به ٱن اضافه کنیم. پس ادامه می‌دهیم.
توت فرنگی‌ها را خرد کرده و داخل پارچ مخلوط‌کن می‌ریزیم و مجدد ده ثانیه روشنش می‌کنیم. میلک شیک ما آماده است. البته دقت کنید زمان مخلوط شدن بستگی به قدرت موتور مخلوط کن شما دارد. اگر قدرت موتور زیاد نیست قدری بیشتر طول می‌کشد.
حالا مخلوط نهایی را می‌چشیم و اگر به اندازه کافی برایمان شیرین نیست؛ با اضافه کردن عسل یا شیره، شیرینی آن را تنظیم می‌کنیم. مجدداً دستگاه را روشن می‌کنیم تا میلک شیک شیرین‌تر شود. این میلک شیک کاملاً غلیظ و خامه‌ای است. برای رژیمی شدن این میلک شیک می‌توانید خامه را از مواد اولیه حذف کنید.

 

6

میلک شیک چیزکیک آلبالو

این میلک شیک هم از دسته نوشیدنی‌های خیلی خاص است که هم طعم جذاب و هم ظاهر خیلی زیبایی دارد.

آلبالو هسته گرفته     ۱ لیوان
شیر     ۱ لیوان
موز فریز شده     ۲ عدد
پنیر خامه‌ای     ۱۰۰ گرم
عسل، شیره یا شکر     به مقدار لازم
پودر بیسکوئیت     برای تزئین

 

نکته

شما می‌توانید این میلک شیک را به جای آلبالو با میوه‌های مختلف درست کنید و بدین ترتیب هر بار یک نوشیدنی جدید و جذاب برای میان وعده خواهید داشت.
 از اینکه این آموزش را تا انتها با من همراه بودید از شما سپاسگزارم. امیدوارم لحظات شیرین زندگیتان هر روز بیشتر از روز قبل باشد و با خوردن این نوشیدنی‌های خنک و دلچسب، تجربه شیرین و جذابی را کسب کنید.

طرز تهیه

 موز فریز شده، شیر، پنیر خامه‌ای و عسل را داخل پارچ مخلوط‌کن می‌ریزیم. برای شیرین کردن میلک شیک به اندازه دلخواه می‌توانید از عسل، شیره یا شکر استفاده کنید اما ممکن است براساس ذائقه شما این نوشیدنی نیاز به هیچ شیرین کننده‌ای نداشته باشد.
چون قرار است میلک شیک چیزکیک درست کنیم و چیزکیک هم معمولاً سفید رنگ است، بهتر است که از عسل به جای شیره استفاده کنیم، ولی هر دو آنها جواب می‌دهند. دستگاه را روشن می‌کنیم تا مایع یکنواختی حاصل شود. نیمی از میلک شیک درست شده را درون پارچ کوچکی می‌ریزیم و کنار می‌گذاریم. اکنون آلبالوهای هسته گرفته را داخل پارچ مخلوط کن که حاوی نیمی از میلک شیک است می‌ریزیم و مجدداً دستگاه را روشن می‌کنیم تا آلبالوها هم به خوبی میکس شوند.برای سرو، ابتدا لایه آلبالویی و سپس لایه چیزکیکی را درون لیوان‌ها می‌ریزیم. اگر لایه دوم را به آهستگی درون لیوان بریزیم، دو لایه به زیبایی از هم تفکیک خواهند شد. اما می‌توانید با قاشق کمی مواد را مخلوط کنید تا روی دیواره لیوان طرح ابر و باد آلبالویی ایجاد شود.حالا برای تکمیل میلک شیک چیزکیک، دو تا سه عدد بیسکوئیت دایجستیو را درون ظرف ریخته و آنها را می‌کوبیم تا پودر شوند و با قاشق روی میلک شیک‌ها را تزئین می‌کنیم.

 

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی