اصول نگهداری از مبلمان راحتی

بنشین خستگی‌ات در برود

فاطمه زارع‌جعفری
نویسنده

پس از یک روز کاری خسته‌کننده وقتی وارد خانه می‌شویم شاید اولین کاری که انجام می‌دهیم لم دادن روی کاناپه و خستگی در کردن باشد. در طول روز ممکن است بارها و بارها روی مبل‌های خانه یا محل کارمان بنشینیم، چای بنوشیم، فیلم ببینیم، با گوشی کار کنیم و حتی چرت بزنیم. اما واقعاً چقدر به سلامت و زیبا ماندن این موجودات یاری‌بخش اهمیت می‌دهیم؟
مبلمان راحتی از اصلی‌ترین، کاربردی‌ترین و جذاب‌ترین لوازم اتاق پذیرایی است. همه ما پیش از خرید مبلمان حسابی تحقیق و بررسی می‌کنیم تا بهترین جنس و زیباترین طرح را انتخاب کنیم. اما خیلی از ما اهمیت چندانی به نگهداری از مبلمان خریداری‌ شده نمی‌دهیم و همین باعث می‌شود پس از چند سال مجبور به تعمیر و حتی تعویض مبلمانمان شویم. این روزها با توجه به قیمت بالای مبلمان، نگهداری از آن اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. اما لازم است بدانید که با رعایت نکاتی بسیار ساده می‌توانید عمر این وسیله گران‌قیمت را سال‌ها بالا ببرید.

نکات نگهداری از مبلمان
مبلمان در طرح‌ها و جنس‌های متنوعی در بازار وجود دارد و طبیعی است که هر نوع مبلمان اصول نگهداری خاص خود را داشته باشد. اما اصول مشترکی نیز برای نگهداری از همه انواع مبلمان وجود دارد.

۱- مبلمانتان را گردگیری کنید.
مهم نیست که جنس مبلمان شما چیست. هر مبلمانی به گردگیری نیاز دارد، چرا که گرد و خاک به بافت پارچه مبل آسیب می‌رساند و باعث تغییر رنگ آن می‌شود. هفته‌ای یک بار گردگیری با جاروبرقی و یا دستمال‌های خشک برای همه نوع مبلمان لازم است. توجه داشته باشید که استفاده از دستمال مرطوب برای گردگیری مبلمان می‌تواند باعث ایجاد لکه و پوسیدگی شود. البته این نکته برای مبلمان چرم صدق نمی‌کند و مبلمان چرم را می‌توان با دستمال نم‌دار گردگیری کرد.

۲- مبل‌ها را در معرض نور خورشید قرار ندهید.
تابش مستقیم نور خورشید نیز می‌تواند در مدت زمان کوتاهی پارچه مبل را از رنگ و رو بیندازد و حتی فرم فوم آن را عوض کند. چیدمان مبلمان را طوری انجام دهید که در طول روز آفتاب به‌طور مستقیم به آنها نتابد.

۳- مبلمانتان را از رطوبت دور نگه دارید.
رطوبت باعث باد کردن، پوسیدگی و ترک خوردن چوب مبلمان می‌شود. در چیدمان مبلمان دقت کنید که آنها را در معرض رطوبت قرار ندهید. آکواریوم و دستگاه بخور را از مبل‌ها دور نگه دارید و اگر سرامیک‌ها را با تی خیس تمیز می‌کنید، اطراف پایه‌های مبل را سریعاً خشک کنید.

۴- هنگام جابه‌جایی مبل‌ها را روی زمین نکشید.
ممکن است هرچند وقت یک بار دلتان بخواهد چیدمان مبلمانتان را تغییر دهید. در تغییر چیدمان به این


نکته توجه کنید که مبل‌ها را نباید روی زمین بکشید. این کار به پایه‌های مبل آسیب می‌زند. برای جابه‌جا کردن مبل‌ها، آنها را از دسته نگیرید و از زیر کفه بلند کنید.

۵- از کاور پلاستیکی برای مبلمان استفاده نکنید.
اگرچه استفاده از کاور مبلمان به‌طور کلی توصیه نمی‌شود، اما اگر اصرار به استفاده از کاور دارید به هیچ وجه از کاورهای پلاستیکی استفاده نکنید. کاورهای پلاستیکی موجب محبوس شدن رطوبت می‌شوند و پوسیدگی، بوی بد و نم‌زدگی را به همراه می‌آورند.

۶- اشیای سنگین روی مبل و دسته‌های آن قرار ندهید.
اشیای سنگین می‌توانند به دسته‌ها، پایه‌ها و فوم مبل آسیب برسانند. اشیای نوک‌تیز نیز باعث ایجاد خراش روی چوب مبل و پاره و سوراخ شدن پارچه مبل می‌شوند. توجه کنید که برای شست‌و‌شو و گردگیری مبل نیز از برس‌ها و دستمال‌های زبر استفاده نکنید.

۷- مبلمان را از شوفاژ و بخاری دور کنید.
مبلمان را در مجاورت وسایل گرمایشی و حتی سرمایشی قرار ندهید. گرمای زیاد چوب را خشک می‌کند و در آن ایجاد ترک می‌کند. سرما نیز بافت چوب را از بین می‌برد. به ‌طور کلی سرد و گرم شدن باعث انبساط و انقباض چوب می‌شود و در مدت کوتاهی چوب کیفیت خود را از دست می‌دهد.

۸- در جاهای مختلف مبل بنشینید.
مبلی که دقیقاً روبه‌روی تلویزیون است ممکن است بیشتر از بقیه مبل‌ها استفاده شود. در مبل‌های بزرگ، افراد بیشتر در دو طرف مبل می‌نشینند. نشستن زیاد روی قسمت‌هایی از مبلمان، فوم آن قسمت‌ها را از شکل می‌اندازد و چهره مبلمان را نامتوازن می‌کند. سعی کنید روی مبل دراز نکشید و از لم دادن به شکل‌های خاص روی مبل‌ها بپرهیزید. فوم‌های مبلمان به راحتی از حالت طبیعی خارج می‌شوند.
نکات نظافت و لکه‌گیری مبلمان
به دلایل گوناگونی ممکن است لازم شود که قسمتی از مبلمان خود را بشویید. نحوه شست‌و‌شو و تمیز کردن مبلمان در حفظ کیفیت آن بسیار مؤثر است.
آسان‌ترین روش، سپردن کار به دست متخصصان شست‌و‌شوی مبلمان است. اما اگر اصرار دارید که خودتان این کار را انجام دهید، حتماً پیش از شروع کار جنس پارچه مبل‌های خود را در نظر بگیرید. معمولاً برچسبی روی مبلمان وجود دارد که نحوه صحیح شست‌و‌شو و موادی را که مجاز به استفاده از آنها هستید توضیح داده است.
بهتر است برای شست‌و‌شوی مبلمان از مواد طبیعی مانند جوش‌شیرین و سرکه استفاده کنید و در صورت نیاز از آب و صابون کمک بگیرید. پس از شست‌و‌شو مبل‌ها را در برابر نور خورشید قرار دهید تا سریع و کامل خشک شوند؛ چراکه ماندن رطوبت در لایه‌های داخلی مبل باعث پوسیدگی، کپک‌زدگی و فرسودگی چوب می‌شود.
برای شست‌و‌شوی مبل‌ها می‌توانید از بخارشو نیز استفاده کنید. بخارشو به‌راحتی لکه‌ها را از بین می‌برد. اما دقت کنید که از ضعیف‌ترین درجه بخار برای شست‌و‌شوی مبل‌ها استفاده کنید تا رطوبت به لایه‌های داخلی نفوذ نکند.
کوسن‌های مبل را با دست بشویید و هرگز از ماشین لباسشویی برای شستن آنها استفاده نکنید. کوسن‌ها در ماشین لباسشویی تغییر شکل می‌دهند، فوم آنها فشرده می‌شود و الیافشان به هم می‌چسبد.

سخن آخر
اگر می‌خواهید مبلمانتان سال‌ها پذیرای خستگی‌های عصرگاهی و زیبایی‌بخش میهمانی‌های دلپذیرتان باشد، کمی با آنها مدارا کنید و با رعایت نکاتی ساده و عملی، از آنها مراقبت کنید. حواستان باشد که اگر به آنها اهمیت ندید مجبور خواهید شد خیلی زودتر از آن زمانی که پیش‌بینی می‌کردید، هزینه خرید یک دست مبلمان جدید را متحمل شوید.

جستجو
آرشیو تاریخی