همه چیز راجع به گیاه پوتوس

سلبریتی‌خانواده شیپوریانـ

پوتوس از جمله گیاهان رونده و از خانواده گل شیپوریان است. پوتوس می‌تواند تا پنج متر رشد کند. اگر مسیر مناسب برای رشد ساقه‌های این گیاه طراحی شود، می‌توان فضای خانه را با آن تزئین کرد. پوتوس بسیار مقاوم و سازگار با محیط است. این گیاه با قدرت تصفیه‌کنندگی بسیار زیاد، ضمن پاکسازی هوا، کربن دی اکسید را گرفته و به اکسیژن تبدیل می‌کند. همچنین پوتوس رطوبت هوا را افزایش می‌دهد.

نسرین تقی خانی
مهندس کشاورزی و مشاور نگهداری گیاهان آپارتمانی

 

انواع پوتوس


این گیاه دارای تنوع زیاد در بخش برگ است. رایج‌ترین نوع پوتوس، پوتوس ملکه مرمر است. برگ‌های این نوع پوتوس، سبز و سفید است و به خاطر سرعت رشد پایین، مناسب برای نگهداری در فضاهای کوچک است. پوتوس طلایی، پوتوس جید(ملکه سبز) و پوتوس ابلق از دیگر انواع گیاه پوتوس است.

 

گیاه پوتوس را می‌توان هم در فضای باز و هم در فضای بسته نگهداری کرد. اگر پوتوس در فضای باز نگهداری شود، از لحاظ نوری بهتر است در شرایط سایه و نیم سایه باشد. اگر گیاه در فضای بسته باشد، یک نور غیرمستقیم(نوری که از مانعی بگذرد و به گیاه برسد مثل شیشه یا پرده یا...) به مقدار زیاد مناسب است. برخی از انواع پوتوس که دارای برگ ابلق هستند، نیاز به نور بیشتر دارند و اگر نور مورد نیاز آنها تأمین نشود، رنگ آنها بتدریج از بین رفته و یک دست سبز می‌شوند.

 

به طور کلی، زمانی که خاک کاملاً خشک شود، نیاز است تا آبیاری کامل صورت بگیرد به طوری که آب از انتهای گلدان خارج شود. گیاه پوتوس نسبت به آبیاری زیاد حساس است و اگر خاک پوتوس خیس بماند، ریشه می‌پوسد و گیاه از بین می‌رود. اگر روی برگ‌های پوتوس لکه‌هایی دیده شد، یک دلیل آن را می‌توان در آبیاری زیاد بررسی کرد. اگر برگ‌های گیاه حالت افتاده داشته باشد، بهترین زمان برای آبیاری پوتوس است.

 

پوتوس در خاک معمولی و دمای معمولی اتاق (حداقل 15 درجه سانتیگراد و حداکثر 30 درجه سانتیگراد) بهترین رشد خود را خواهد داشت. گیاه پوتوس رطوبت‌دوست نیست اما تأمین رطوبت متوسط برای رشد گیاه مناسب بوده و باعث بزرگ شدن برگ‌های آن می‌شود. به طور کلی، گیاهان مناسب آپارتمان نیاز به کوددهی دارند چرا که بعد از مدتی مواد مغذی خاک از بین می‌رود. می‌توان از کود مخصوص گیاهان برگ‌دار یا سه بیست که در بازار موجود است هر دو هفته یک بار برای این کار استفاده کرد.

 

با وجود فراهم کردن همه شرایط رشد گیاه، ممکن است علائمی در گیاه دیده شود که نشان از مشکلات و شکایت پوتوس از شرایط محیطی دارد. اگر ساقه پوتوس خم شده است و گیاه دچار ریزش برگ شده باشد، ممکن است به دلیل هوای خشک یا عدم آبیاری صحیح گیاه باشد. در چنین شرایطی بهتر است رطوبت گیاه را تأمین کرده و به نظم در آبیاری و نحوه صحیح آبیاری گیاه توجه بیشتری کرد. بهتر است از آب دادن زیاد و اسپری زیاد آب روی برگ‌ها خودداری شود، چرا که این کارها در گیاه تنش ایجاد می‌کند.
 اگر گیاه پوتوس رشد نمی‌کند یا برگ جدیدی ندارد، دلیل این اتفاق هوای سرد اطراف گیاه است؛ در این شرایط گیاه را به فضای گرم‌تری منتقل کرده و به دمای محیط نگهداری پوتوس دقت کنید.
یکی از رایج‌ترین مشکلات در نگهداری از پوتوس، ایجاد لکه‌های قهوه‌ای مرکز و انتهای برگ است؛ این مهم زمانی پیش می‌آید که یا گیاه در مقابل نور مستقیم خورشید قرار گرفته یا گیاه از آبیاری و کوددهی زیاد رنج می‌برد. زرد شدن برگ‌های پوتوس دلایل زیادی دارد؛ آبیاری نامناسب، کمبود مواد غذایی یا کوددهی بیش ازحد، خیلی سرد یا گرم بودن هوا، رطوبت بیش از حد یا کنه، تار عنکبوتی و عفونت قارچی از جمله علل این اتفاق است. اگر گیاه دچار کنه یا قارچ شده برای جلوگیری از پیشرفت بیماری باید از انواع قارچ‌کش یا آفت‌کش استفاده کرد. برای تکثیر پوتوس، ساده‌ترین روش قلمه زدن است. برای این کار باید ساقه‌ای به طول 10 الی 15 سانتیمتر از ساقه اصلی که حداقل دارای 4 برگ و 2 گره است را انتخاب کرده و درست از زیر گره آن را برید. این یک قلمه آماده برای انتقال به خاک یا آب است. بعد از انتقال و تغییر بستر باید منتظر ریشه‌زایی قلمه ماند. اگر قلمه به آب منتقل می‌شود باید تا ریشه‌زایی کامل صبر کرده و بعد آن را به خاک انتقال داد. به طور کلی، نگهداری از پوتوس آسان است و نیاز به شرایط ویژه ندارد. با فراهم کردن حداقل شرایط محیطی می‌توان از پوتوس نگهداری کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی