گالری‌گردی به وقت مرداد

از «هزار توی» انزوا تا «راه می‌رویم، حرف می‌زنیم»

اگر اهل دل و به تبعش اهل هنرید، بویژه هنرهای تجسمی، پس گالری‌گردی و نمایشگاه بینی در خنکای محوطه گالری‌ها و گرما گرم فراغت تابستان عجیب قواره ذهن و روح‌تان است. بحق هم نمایشگاه‌های خوبی این روزها برپاست از مجموعه ناعکاسی «هزارتو»ی امیرحسین محمد کریمی گرفته تا نمایشگاه «منتخب نسل نو 13» با آثار ۴۴ هنرمند حوزه هنرهای تجسمی که حرف‌های جالبی به زبان هنر دارد که شنیدنی است. دومین ماه از دومین فصل سال ۱۴۰۲ را می‌خواهید چطور در این تهران درندشت بگذرانید و بعد از کار و تلاش روز را به شب پیوند زنید؟ اگر اهل دل و به تبعش اهل هنرید، بویژه هنرهای تجسمی، پس گالری‌گردی و نمایشگاه‌بینی در خنکای محوطه گالری‌ها و گرما گرم فراغت بیشتر تابستان عجیب قواره ذهن و روح‌تان است. می‌پرسید کجا و چطور و چه وقت؟ سؤال‌های به جایی است و ما جواب‌هایش را برایتان در بسته‌بندی شیک و تر و تمیز آماده کرده‌ایم که خواندن خالی از لطف نخواهد ماند. پس این شما و این اوقات فراغت مرداد ماه به وقت گالری‌گردی در پایتخت:

سمیه دهقان زاده
روزنامه‌نگار

پروژه‌های آران: نمایشگاه گروهی «جایی دیگر» با نمایش آثار متنوعی از ۱۷ هنرمند تا ۲۰ مرداد در پروژه‌های آران به نشانی خیابان نوفل لوشاتو کوچه لولاگر پلاک ۵ برای علاقه‌مندان برپاست.
در بیانیه این نمایشگاه آمده:
این نمایشگاه با آثاری گوناگون که در عین اینکه نمایشگر ذهنیت هنرمندان هستند ولی در ضمن رابطه دشوار و اخلالگر هنرمند با واقعیت را نشان می‌دهند، شکل گرفته. گستره‌هایی که تناقضات را نشان می‌دهند و مخلوطی هستند از ایده‌آل‌ها و آنچه که دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد. گشایش‌ها و انسدادها. بریده‌هایی از جهانی نه کاملاً واقعی و نه کاملاً مجازی که بیشتر به جهت نیاز عاطفی شکل می‌گیرند: جایی دیگر.
جدا شدن از جهان واقعی یک سنت ایرانی است که بخوبی در ادبیات و هنر ایران و حتی در طنز تلخ ما جلوه می‌کند. حقیقت تلخ روزمره با ورود به بعدی دیگر جبران می‌شود و خیالات و توهمات برخی دوست داشتنی یا نه، جای واقعیت را می‌گیرند.

 

گالری سو: نمایشگاه با عنوان «شمایل» تا ۲۰ مرداد در گالری سو به آدرس خیابان ویلا، خیابان سمیه، خیابان پورموسى، شماره ۳۰ برپاست.

 

نگارخانه لاله: «از قهوه‌خانه تا سقاخانه» نمایشگاهی است که تا ۲۳ مرداد در گالری لاله به نشانی خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، روبه‌روی پارکینگ طبقاتی برگزار می‌شود. در این نمایشگاه منتخب آثار ۲۵ هنرمند نوگرای ایران نیز به نمایش درمی‌آید.

 

خانه هنرمندان: اولین پیشنهادمان خاص است و منحصر به‌فرد. نمایشگاه عکس «هزارتو» سومین مجموعه ناعکاسی است و در آن می‌توانید عکس‌های امیرحسین محمد کریمی را به تماشا بنشینید. این نمایشگاه تا ۲۴ مرداد در خانه هنرمندان به نشانی خیابان طا‌لقانی، خیابان موسوی شمالی (فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر برپاست‌.
در بخشی از توضیح پروژه ناعکاسی آمده است: [نا]عکاس شاید هنوز کاسبکارانه نمی‌اندیشد. مسأله‌مندی‌های خودش را جست‌و‌جو می‌کند، بی‌آنکه سودایی در سر داشته باشد تا قله‌ای را فتح کند. کرده‌هایش و بجامانده‌هایش پیشروتر از آوازه‌اش در حرکت خواهند بود (اگر تمنای شهرت در کار باشد). [نا]عکاس نمی‌خواهد خود را در متن جماعتی جا کرده و از این راه آتیه‌اندیشی کند. پرسه می‌زند، کشف می‌کند، صبوری می‌کند، خط تولیدی عمل نمی‌کند (کارخانه که نیست) متوقف نمی‌شود (با آخرین مجموعه درخشان از عکاسی خداحافظی نمی‌کند). شاید کمی هم آسایش‌گریز باشد اما راضی به فقرفروشی در فریم‌هایش نمی‌شود.
محمد کریمی در توضیح این نمایشگاه گفته است: «دیگر به این هوای گرم و نموری که به صورتم می‌خورد عادت کرده‌ام. هوایی که از انتهای پله‌ها می‌آید و نفس هزاران نفر را با خود به همراه دارد. هزاران نفری که قرار است به آنها بپیوندم. پله‌های سرد و راهروهای پرپیچ و خم این هزارتو را طی می‌کنم تا در انتها به سدی از دیگران برمی‌خورم. در یکدیگر مچاله می‌شویم تا کوچک‌ترین فضای خالی را هم پر کنیم. این بدن‌های درهم تنیده و چهره‌های خاموش حکایت از یک چیز دارد: انزوا!
تنها و منزوی بودن، خاص این هزارتو است تا با قدم گذاشتن در آن معنای با هم بودن و زندگی را فراموش کنی و در این شهر، چه بسیار است چنین هزارتوهایی که برای ما ساخته شده!»
حال بیایید به سراغ گالری‌های اقصی نقاط تهران برویم و بودن و تماشای آثار نمایشگاه‌های دایر در آنها
لذت ببریم‌.

 

 

گالری امکان: نمایشگاه انفرادی نازگل انصاری‌نیا با عنوان «آب‌ها فرو می‌نشینند، موج‌ها برمی‌خیزند» تا ۱۳ مرداد در گالری امکان واقع در خیابان مطهری، خیابان فجر (جم)، خیابان غفاری، پلاک ۵۱، طبقه اول برقرار است. در بیانیه این نمایشگاه آمده:
نگاه به تهران از بالا، پدیده‌ای عجیب را فاش می‌کند. استخرهای خالی در نواحی اعیان‌نشین شهر، همچون حباب‌های هوا یا جراحاتی کوچک و عمیق به چشم می‌خورند. در شهری با فضای محدود و چگالی بالا، در کمال تعجب، این استخرها، به ندرت تسطیح، پر شده و یا استفاده می‌شوند. در عوض، به نظر می‌رسد به عنوان جایگاهی برای حفظ خاطرات، در انتظار آینده‌ای غایب باقی می‌مانند که ممکن است هرگز فرا نرسد.
«نازگل انصاری‌نیا» این هنرمند حوزه هنرهای تجسمی در آثار خود، با تیزبینی به محیط ساخته‌شده تهران، تأثیرات توسعه بی‌حدوحصر و تفکیک فضای عمومی و خصوصی می‌پردازد. برای او آنچه که از این پروسه بجا می‌ماند به همان اندازه مهم است که آنچه نابود و ویران می‌شود. در مجموعه‌ آثار مرتبط در حال نمایش، هنرمند بر منطقه شمالی تهران، جردن، تمرکز کرده و از نقشه شهرداری به عنوان نقطه شروع کار خود استفاده می‌کند. این منطقه به مساحت ۳ کیلومتر مربع، دارای بیش از ۱۱۰۰ استخر است که مساحتی حدود ۵۰۰۰ مترمربع را به خود اختصاص داده‌اند و با عنوان «آب‌های خصوصی» نام‌گذاری شده‌اند. او این استخرهای خالی را که تقریباً همیشه آبی رنگ شده‌اند، به عنوان فضاهایی میانجی می‌بیند که تمایل جمعی به نگهداری آب را بازنمایی می‌کنند. انصاری‌نیا نیز از این میل جمعی بهره برده و محله‌ای را که استخرها در آن دوباره پر شده‌اند، تصور می‌کند.
در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است:
این اثر رنگی در جدیدترین سری مجسمه‌های بزرگ و طراحی‌های همراه آن از مجموعه «آب‌ها فرو می‌نشینند، موج‌ها برمی‌خیزند» (۱۴۰۱) بسط پیدا می‌کند. این مجموعه، تعداد بیشتری از حفره‌های آبی محله جردن را به صورت دریاچه‌های مرکب و لانه‌زنبوری نامنظم گردهم می‌آورد. مانند استخرهای تهران و شاید کل کشور، این دریاچه‌ها در مرز شکننده میان تر و خشک قرار دارند. در طول چند سال گذشته، به دلیل خشکسالی، آب از یک عنصر خیال‌انگیز حامل خاطرات به یکی از بحران‌های محیط زیستی تغییر شکل داده است که به مشکلات اقتصادی فراوانی منجر می‌شود. این آثار جدید از لحاظ شکل و پالت رنگی، بطور ویژه یادآور دریاچه ارومیه در شمال شرق ایران هستند که پیش از احیای اخیرش، به یک‌دهم اندازه خود کاهش یافته بود.

 

گالری اثر: نمایشگاه «غیاب» پویا رضی تا ۱۶ مرداد در گالری اثر به نشانی ایرانشهر، کوی برفروشان، پلاک ۱۶ برای علاقه‌مندان به نمایش در می‌آید.

 

گالری ایکس هما: نمایشگاه «منتخب نسل نو 13» با آثار ۴۴ هنرمند حوزه هنرهای تجسمی تا ۱۷ مرداد در گالری ایکس هما به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک 5 برپاست.
در بیانیه این نمایشگاه گروهی پر و پیمان حرف‌هایی جالب عنوان شده که در ادامه می‌آید:
منتخب نسل نو سیزدهم در حالی به نمایش نهایی رسیده که دوران جدیدی در الگوریتم تصویری در حال تکوین است، هنرمندان جوان با تأثیر مستقیم از رسانه‌های جمعی و موتورهای جست‌و‌جوی اینترنتی، داده‌های گسترده‌ای را در اختیار دارند و از همین منظر قطع ارتباطی عاطفی با نسل قبل را تجربه می‌کنند؛ این در حالی ست که مسائل پیچیده‌ای مثل هویت بومی در عصر جهانی دیگر از اعتبار برخوردار نیستند و در عین حال معیارهایی مثل سبک جای خود را به ژانر و ضدژانرها داده‌اند.

 

گالری ثالث: «دو نیمه یک نقطه کور» عنوان نمایشگاهی انفرادی است که تا ۱۷ مرداد در گالری ثالث به نشانی کریمخان زند بین ایرانشهر و ماهشهر شماره ١٤٨ برگزار می‌شود.

 

گالری عصر: نمایشگاه گروهی «راه می‌رویم، حرف می‌زنیم» تا ۲۰ مرداد در گالری عصر واقع در میرزای شیرازی شمالی، خیابان دلاویز، پلاک ۱۸ برای علاقه‌مندان برپاست.

 

گالری با: نمایشگاه آثار نقاشی بابک ملکی تا ۱۳ مرداد در گالری با به آدرس بلوار ارتش غرب بعد از محلاتی خیابان بهاران بن‌بست نسترن پلاک ۱ ساختمان مدرن پلازا، واحد ۶۰۳ برگزار می‌شود. در بیانیه این نمایشگاه نقاشی آمده: نقاشى من از نادانسته‌هایم است. از ناخودآگاه بدون هیچ فکر و اندیشه قبلى و کاملاً آزاد شروع به کار می‌کنم.  در آغاز رنگ‌ها و فرم‌ها کاملاً بداهه و اتفاقى شکل می‌گیرند و در حین کار جز به کمپوزسیون (تا اندازه‌اى که می‌دانم و می‌توانم) نمى‌اندیشم.

 

گالری سو (طبقه دو): «کسی می‌خواند و به آرامی می‌رقصید» عنوان نمایشگاه‌ انفرادی الهه رمضانی است که تا ۲۰ مرداد در گالری سو (طبقه دو) خیابان ویلا، خیابان سمیه، خیابان پورموسى، شماره ۳۰ برقرار است.

 

گـــــالـــــــــری اعتـــــمــــــاد ۱: نمایشگاه «نقاشی‌های شهریور تا دی 1401» تا ۳۱ مرداد ماه در گالری اعتماد ۱ به نشانی میدان هفت تیر، مفتح جنوبى، بن‌بست شیرودى پلاک ۲۵ به نمایش درمی‌آید.

 

گالری +٢: در ادامه نمایشگاه انفرادی محمد پیریایی با عنوان «پشت دریاها» در گالری +٢ واقع در خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک ۸، طبقه تا ۲۰ مرداد برای علاقه‌مندان برپاست‌.

 

جستجو
آرشیو تاریخی