عدم استقراض در دولت سیزدهم

در دولت سیزدهم رویکرد بانک مرکزی بر محدود کردن استفاده از اعتبارات بانک مرکزی در قالب تنخواه‏گردان خزانه قرار گرفت و بدین ترتیب سهم خالص مطالبات بانک مرکزی از دولت به‏عنوان جزئی از پایه پولی در رشد پایه پولی در اسفند 1400 به 12٫5-واحد درصد کاهش یافت البته این کاهش در افزایش جزء خالص سایر اقلام مؤثر در رشد پایه پولی نشان داده است. با ادامه سیاست‏های انضباطی بانک مرکزی و عدم استقراض دولت سیزدهم، نرخ رشد ماهانه پایه پولی در خردادماه 1401 منفی شد.
حجم پایه پولی در خردادماه 1401 به 640٫3 هزار میلیارد تومان رسید در حالی که در اردیبهشت‏ماه 643٫2 هزار میلیارد تومان بود.
بدین ترتیب حجم پایه پولی در خردادماه نسبت به اردیبهشت نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان کم شده است. این برای دومین بار در دولت سیزدهم بود که رشد ماهانه پایه پولی منفی شد. در مرداد 1400 و در اولین ماه کاری دولت سیزدهم نیز با توقف روند استقراض از بانک مرکزی، نرخ رشد ماهانه پایه پولی منفی شده بود. حجم پایه پولی در تیرماه 1392 در پایان دولت دهم 95٫8 هزار میلیارد تومان بود که در پایان دولت روحانی به 517٫5 هزار میلیارد تومان رسید که از افزایش بیش از 5 برابری آن (440 درصد) در دولت گذشته حکایت دارد.
در دولت سیزدهم افزایش پایه پولی از محل مضر رفع کسری بودجه دولت، متوقف شد که آثارش را در آمار نیمه دوم سال 1400 نشان داد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی