نکاتی برای جلوگیری از گرمازدگی و آفتاب‌سوختگی!

تعطیلات تابستانی بدون ترس‌از خورشــــــید

اگر سفر حتی در فصل خرماپزان شما را وسوسه می‌کند و برای کشف مناطق گرمسیر یا کوهنوردی و پیاده‌روی در تابستان داغ انگیزه دارید، بدانید که اولین ضرورت، محافظت از خودتان در برابر آفتاب‌سوختگی و گرمازدگی است. اگر به توصیه‌هایی در این زمینه عمل کنید، می‌توانید بدون اینکه قربانی چنین مشکلاتی شوید از تعطیلات به نحو احسن لذت ببرید.

راضیه خوئینی
روزنامه‌نگار

آشنایی با گرمازدگی
قبل از اینکه به ارائه راه‌حل‌ها بپردازیم، ضروری است که بدانیم آفتاب‌سوختگی و گرمازدگی چیست. به بیان ساده، آفتاب‌سوختگی واکنش بدن انسان به قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید است، در حالی که گرمازدگی، افزایش خطرناک دمای بدن در اثر گرمای هواست.

لباس مناسب برای محافظت
در برابر نور خورشید
یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای محافظت از خود، انتخاب لباس مناسب است. در سفر به مناطق گرم، لباس‌هایی از این دست انتخاب کنید:
 لباس گشاد و سبک
 رنگ‌های روشن برای انعکاس نور خورشید
 لباس و شلوار آستین بلند با حداکثر پوشش
 مهم‌تر از همه، استفاده از کلاه و عینک دودی برای محافظت از سر و صورت خود در برابر نور خورشید

نکات مهم
برای جلوگیری از گرمازدگی، هیدراته بمانید و به اندازه کافی آب و مایعات مصرف کنید.
کم‌آبی بدن می‌تواند به سرعت منجر به گرمازدگی شود. برای جلوگیری از این امر، مطمئن شوید که به طور منظم آب می‌نوشید، حتی اگر احساس تشنگی نمی‌کنید. از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار که می‌توانند آب بدن شما را کاهش دهند، خودداری کنید.
از فعالیت در ساعات گرم روز خودداری کنید.
در صورت امکان، سعی کنید در گرم‌ترین ساعات روز، معمولاً بین ساعت 11 صبح تا 4 بعد از ظهر، از فعالیت در فضای باز خودداری کنید، در عوض، از ساعت‌های خنک‌تر روز بهره ببرید.
قدرت کرم ضدآفتاب را دست کم نگیرید. یک ضد آفتاب خوب می‌تواند معجزه کند. حتماً کرم ضد آفتابی انتخاب کنید که ضد آب باشد و با تعریق شما پاک نشود. همچنین دارای SPF مناسب (حداقل 30) باشد تا از پوست شما به خوبی محافظت کند.
اگر این نکات را رعایت کنید، می‌توانید از تعطیلات خود بدون ترس از آفتاب‌سوختگی یا گرمازدگی لذت ببرید. به یاد داشته باشید که پیشگیری مهم‌تر از درمان است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی