مراسم رونمایی از کتاب «رفیق بروجردی» به روایت اکبر براتی برگزار شد

براتی: برای ثبت گفته‌هایم احساس تکلیف کردم

گروه فرهنگی/ مراسم رونمایی از کتاب «رفیق بروجردی» شامل خاطرات اکبر براتی، همرزم شهید بروجردی، نوشته مرتضی فتح‌الله‌زاده از تازه‌های نشر مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و همچنین خانواده شهید بروجردی، دیروز به میزبانی روزنامه ایران برگزار شد.
اکبر براتی که در این کتاب خاطرات وی پیش‌روی خوانندگان قرار گرفته است گفت: «به پیشنهاد دوستان به صحبت درباره این وقایع و خاطراتم پرداختم، از اتفاقات قبل انقلاب آغاز کردم و تا حدود سال 1388 هم پیش رفتم. اما این کتاب، گفته‌های من را تا حول‌وحوش سال‌های 63-62 شامل می‌شود. رفیق بروجردی، حدود چهل درصد از گفته‌های من را شامل می‌شود و امیدوارم مابقی آن تا وقتی هنوز زنده‌ام منتشر شود. تأکیدی که بر ضرورت انتشار آن دارم برای خودم نیست، بابت اهمیت ثبت بخشی از تاریخ شفاهی کشورمان است که روایت کرده‌ام.»
براتی افزود: «یکی دو سال ابتدایی دهه هفتاد، مقام معظم رهبری درباره ضرورت پرداخت به تاریخ شفاهی گفتند. ایشان فرمودند اگر شما آنچه رخ داده و وقایع را نگویید دیگران جعلی‌اش را منتشر می‌کنند. فرمایش ایشان سبب شد احساس تکلیف کنم وگرنه این کار هیچ بهره‌ای برای من نداشته است.»
مجتبی شاکری از جانبازان انقلاب اسلامی در این مراسم گفت: «اگر انسان‌ها را به جسم آنان محدود کنیم، تفاوت چندانی میان آنان پیدا نخواهیم کرد، آن چیزی که آدم‌ها را با یکدیگر متفاوت می‌سازد، روح و شخصیتی است که دارند. دایره اثرگذاری برخی افراد تنها به خانواده و در نهایت اداره‌ای که در آن مشغول هستند محدود می‌شود، اما عده دیگری نیز هستند که قادرند بر تاریخ اثر بگذارند؛ افرادی که از جمله‌شان می‌توان به شهید بروجردی اشاره کرد. شهید بروجردی با نگاه خاص و جهان‌بینی‌اش نه تنها افراد بسیاری را جذب کرد بلکه آنها را به صحنه مبارزه کشاند.»
در این مراسم، بر ضرورت مکتوب کردن تاریخ شفاهی انقلاب و سال‌های دفاع مقدس تأکید شد، عاملی که موجب ناکامی دشمنان در ارائه روایت‌های جعلی می‌شود.
جستجو
آرشیو تاریخی