توسعه گردشگری به داد مردم شرق اصفهان می‌رسد

سال 1400 براساس مصوبه هیأت وزیران، شهرهای «جَرقویه»، «وَرزَنه»، «هَرَند» و کوهپایه در شرق استان اصفهان به شهرستان ارتقا یافتند. این 4 شهر با 200 هزار نفر به‌واسطه کشاورزی و دامداری به آب زاینده‌رود وابسته هستند و با خشکسالی‌های مزمن که گریبانگیر کشور شده مشکلاتی برای کشاورزان این محدوده ایجاد شده است. از آنجایی که این 4 شهرستان در مسیر جاده ابریشم قرار دارند، با هزار اثر تاریخی و قدمتی که به دوران اسلامی تا قاجار برمی‌گردد، می‌تواند به محور گردشگری در استان اصفهان تبدیل شود و وابستگی مردم این 4 شهر به کشاورزی و دامداری را کم کند.

سعیده احسانی راد
روزنامه‌نگار

شهرام امیری، کارشناس ارشد میراث ‌فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار «ایران» به اقداماتی که برای توسعه گردشگری در این منطقه انجام گرفته، اشاره کرد و گفت: مرمت آثار تاریخی در مسیر جاده ابریشم، توسعه صنایع‌ دستی در محدوده شرق اصفهان و نجات‌بخشی خانه‌های تاریخی با تغییر کاربری به اقامتگاه‌های بوم‌گردی از جمله اقدامات به ‌منظور تبدیل این منطقه به محور گردشگری در شرق اصفهان است.
وی به ایجاد 30 اقامتگاه بوم‌گردی و بازسازی قلعه‌های تاریخی منطقه اشاره کرد و افزود: کمک به توسعه گردشگری در شرق اصفهان و این چهار شهرستان از راهکارهای برداشتن فشار ناشی از خشکسالی از روی مردم منطقه است. برای معرفی و تبلیغ جاذبه‌های تاریخی و ارزشمند گردشگری رایزنی‌هایی با راه آهن جنوب کشور صورت گرفته تا ایستگاه‌ها در این مسیر افزایش یابد. برپایی جشنواره‌های گردشگری متعدد، ساخت 240 دقیقه مستند گردشگری از این منطقه باعنوان «میراث کهن» از برنامه‌های دیگر برای جذب گردشگری و معرفی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این منطقه است.
وی ادامه داد: اسناد و مدارک موجود از این منطقه حاکی از آن دارد که بخشی از جاده‌های فرعی جاده ابریشم از مسیر این 4 شهرستان عبور می‌کردند و با توجه به آب و آبادانی در این مسیر، اکنون آثار تاریخی منحصر به فردی به چشم می‌خورد. آثار تاریخی این منطقه بیشتر مربوط به دورانی است که اصفهان به عنوان پایتخت امپراتوری ترکان سلاجقه انتخاب شد.
 
محمدآباد، ارگی که با هجوم افغان‌ها فتح نشد
امیری «ارگ محمدآباد» در شهر محمد‌آباد را یک اثر ارزشمند تاریخی دانست و خاطرنشان کرد: این اثر تاریخی در دوره صفوی با وسعت ۹ هزار مترمربع ساخته شده است که در برابر هجوم افغان به اصفهان فتح نمی‌شود. روستای «قارنه» با قدمت 3 هزار و 500 تا 7 هزار سال بافت تاریخی ارزشمندی دارد. ازجمله این آثار می‌توان به مساجد جامع «کاج»، «دشتی»، «هفت شویه» و مسجد جامع «برسیان» اشاره کرد. منار «زیار» با قدمت 800 سال در وسط بیابان از دیگر آثار تاریخی منحصربه فرد شرق اصفهان به شمار می‌آید.
ارگ «قورتان» دومین بنای خشتی بعد از ارگ بم
این کارشناس ارشد میراث ‌فرهنگی و گردشگری استان اصفهان افزود: در ادامه مسیر زاینده‌رود روستای قورتان با یک ارگ منحصربه فرد تاریخی قرار دارد که دقیقاً زاینده‌رود از وسط روستا عبور می‌کند. ارگ زیبای قورتان بعد از بم دومین بنای خشتی ایران است که 4 باغ و سه مسجد دارد. امیری به کاروانسراهای متعدد در مسیر این 4 شهرستان اشاره کرد و گفت: کاروانسرای «سجزی» از معروف‌ترین آنهاست.

 

جستجو
آرشیو تاریخی