طبیعت‌گردی ماجراجویانه در دره‌راز آلود و افسانه‌ای استــــان‌ایــــلام

استان ایلام در غرب کشور با 9 هزار سال قدمت جاذبه‌های طبیعی و توریستی منحصربه‌فردی دارد که هنوز برای گردشگران ناشناخته مانده است.طبیعت بکر ایلام موقعیت‌های شگفت‌انگیزی برای گردشگرانی که به‌دنبال تفریحات ماجراجویانه هستند دارد که از جمله آن می‌توان به «تنگه ویژ درون»در پایین دست سد ایلام و«سد کافرین» در پشت سد سیمره اشاره کرد.زکیه کرمی، کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام درباره دو منطقه طبیعت‌گردی ویژدرون و تنگه کافرین به خبرنگار «ایران» گفت: دره ویژدرون در واقع دره‌ای اعجاب‌انگیز است که برای طبیعت‌گردی فوق‌العاده است، این دره در فاصله‌ ۲۰‌کیلومتری شهرستان ایلام در کنار سد زیبای چم گردلان قرار گرفته است. هزاران سال پیش، ‌در اوایل دوران دوم زمین شناسی شکافی در لایه‌های ضخیم آهک این منطقه ایجاد شد که این شکاف بعدها بر اثر عوامل طبیعی به شکل دره‌ درآمد. در زبان کردی ویژ به معنی عمیق و درون به معنای دره است، ویژدرون یعنی دره عمیقی که ارتفاع زیادی دارد. از طرف دیگر ویژ به معنی باد است. دره ویژدرون امکانات تفریحی ندارد و طبیعت گردها می‌توانند با داشتن تجهیزات مناسب از امکاناتی که برای دره نوردی است استفاده کنند.

سعیده احسانی راد
روزنامه‌نگار

تفریحات ویژدرون
قایق سواری: اگر قایق بادی داشته باشید می‌توانید در زمان مناسب و در قسمت‌هایی که آب کافی جریان دارد قایق سواری کنید.
دره‌نوردی: دره ویژدرون پیچ‌های تماشایی و دالان‌های تنگ و باریکی دارد که عبور از آنها بسیار لذت‌بخش و جذاب است.
شنا: در برخی قسمت‌های دره ویژدرون با جمع‌شدن آب، حوضچه‌های طبیعی به وجود آمده که با رعایت نکات ایمنی می‌توان شنا کرد.
صخره نوردی: دره ویژدرون دارای دیواره‌های بسیار بلندی است که برای یک صخره نوردی عالی و ماجرا‌جویانه بسیار دلچسب است، البته کسانی که صخره‌نوردی را حرفه‌ای دنبال می‌کنند برای این منظور به دره ویژدرون می‌آیند.

چه زمانی به ویژ درون برویم؟
از نظر آب‌و‌هوایی، بهترین زمان سفر به دره ویژدرون، از ابتدای فروردین تا انتهای شهریور است. چرا که در بهار و تابستان هوای این منطقه بسیار معتدل است. در زمستان‌ به دلیل بارش‌های زیاد و بالا آمدن آب رودخانه رفتن به این منطقه توصیه نمی‌شود.

برای سفر به دره ویژدرون چه چیزهایی ببریم
برای سفر به دره ویژدرون علاوه‌بر وسایل اولیه‌ای که برای هر سفر طبیعت‌گردی لازم است، مانند کرم ضد آفتاب، عینک و کلاه آفتابی، لباس اضافه، آب آشامیدنی، کفش مناسب پیاده‌روی، کوله‌پشتی، لوازم کمپینگ و...، وسایل و تجهیزات حرفه‌ای دیگری که مناسب این مکان باشد همراه داشته باشید، وسایلی همچون کلاه ایمنی، بادگیرهای ضد آب، جلیقه‌نجات، وسایل لازم برای کوهنوردی مثل قلاب و طناب.

چطور به دره ویژدرون برویم
برای رسیدن به دره ویژدرون ابتدا باید به شهر ایلام و از آنجا به شهرستان ملکشاهی بروید، سپس وارد مسیر سد چم گردلان شوید، هنگامی که به ضلع غربی سد رفتید، تا رسیدن به مسیر محل دره ویژدرون فاصله زیادی ندارید. در اینجا باید حدود ۲ ساعت پیاده روی کنید تا بتوانید کل دره را ببینید.

در ویژدرون چطور کمپ بزنیم
برای اقامت در دره ویژدرون ۳ راه دارید یا باید صبح تا غروب آنجا تفریح کنید و شب‌هنگام و برای خواب به روستاهای اطراف رفته و در اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی و خانه‌های سنتی این روستاها اقامت کنید. یا باید به ایلام رفته و در اقامت‌گاه‌ها یا هتل‌های این شهر بمانید. اگر به اصول کمپینگ و شب ماندن در این مکان‌ها آشنایی داشته و تجهیزات لازم همچون چادر مسافرتی، کیسه خواب، آب و غذای کافی را همراه داشتید، شب را در محلی امن و مناسب در نزدیکی دره چادر بزنید.

نکات مهم
لطفا به چند نکته در مورد سفر به دره ویژدرون توجه کنید: سطح آب دره ویژدرون گاهی مواقع به دلیل بارش زیاد یا باز شدن دریچه‌های سد، تا حد بسیار زیادی بالا می‌رود، به طوری که حتی دره نوردان حرفه‌ای با مشکلات اساسی مواجه می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم حتماً قبل از سفر از وضعیت آب و هوای منطقه و شرایط سد آگاهی پیدا کرده و بعد اقدام به سفر کنید. پیدا کردن محل دره و حرکت در مسیر آن سخت است، بنابراین فقط در صورتی که به منطقه آشنایی کامل دارید یا یک محلی راه‌بلد همراهتان هست به‌صورت شخصی به دره ویژدرون سفر کنید و گرنه حتماً به همراه تور به این منطقه بروید.

تنگه کافرین
تنگه کافرین از دیگر مکان‌های توریستی استان ایلام است که امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی برای گردشگران دارد. این تنگه تفریحات آبی زیادی را برای گردشگران دارد از جمله قایق سواری و ماهیگیری. در نزدیکی تنگه کافرین زیارتگاهی به نام زیارتگاه جابر وجود دارد، اگر قصد دارید شب در این منطقه بمانید می‌توانید در کنار این زیارتگاه کمپ بزنید. برای کمپ زدن حتماً چادر مسافرتی، کیسه خواب، پتو مسافرتی، آب و غذای کافی به همراه داشته باشید.

جستجو
آرشیو تاریخی