«از سرگذشت» مدل جدیدی از قصه‌پردازی

ایرنا/ کارگردان «از سرگذشت» با بیان اینکه این برنامه مدل و نگاه جدیدی از قصه پردازی در تلویزیون است، گفت: در این برنامه شما با یک نگاه دیگر قصه زندگی یک فرد را از بیرون می‌بینید. ما شبیه به «ماه عسل» نیستیم و فضای اینجا با آن برنامه خیلی متفاوت است.
محمد پیوندی که کارگردانی «ماه عسل» را نیز در کارنامه دارد، اظهار داشت: «از سرگذشت» یک برنامه تازه متولد شده و نوپاست. هر اثر هنری احتیاج به تقویم دارد. باید یک مقدار زمان بگذرد و سپس از دورتر نگاهش کنی و قضاوت کنی. این کارگردان افزود: «از سرگذشت» یک خطی به نام امام حسین(ع) و کربلا دارد که یکی از عظیم‌ترین ماجراهای قصه‌ساز در دنیاست. از قصه‌های عاشورا صدها درام بیرون می‌آید. در برنامه «از سرگذشت» علاوه بر قصه، جهان بینی بیرونی را هم می‌بینیم. همیشه قصه گفته شده و هزار سؤال نگفته باقی مانده است. ما یک نوع نگاه را در برنامه جاری می‌کنیم که برای خود من خیلی جدید و جذاب است.
پیوندی با تأکید بر اینکه می‌شود سال‌ها در تلویزیون برنامه‌های گفت وگومحور و قصه محور ساخت، اظهار داشت: ما حتماً شبیه به ماه عسل نیستیم. فضای اینجا خیلی متفاوت است. از سرگذشت یک موتیف اصلی دارد. همه میهمان‌های ما امکان ندارد جایی از قصه‌شان یادی از عاشورا نکنند. فرم ما در روایت در دو دکور و دو فضا است. اول از میهمان یک روایت می‌شنویم و بعد او را به چالش می‌کشیم. در سینما هم شما ممکن است یک فیلم ببینید و بعد خودتان را جای آن شخصیت بگذارید. ما این کار را کردیم.
وی درباره میهمانان برنامه توضیح داد: سراغ آدم‌هایی رفتیم که در حوزه اجتماعی و فرهنگی و هنری تأثیرگذار هستند و حرفی برای گفتن دارند. فضای برنامه ما برگرفته از درس‌ها و مناسبات عاشوراست. ماجرای امام حسین(ع) و عاشورا قصه تصمیم‌های بر سر دو راهی‌هاست. واقعیت تاریخی عاشورا این درس را به ما می‌دهد که در لحظه چه تصمیمی بگیریم. قصه‌های متفاوتی در برنامه داریم که شاید در شروع هیچ ربطی به عاشورا و کربلا نداشته باشد.
نگاه و جهان بینی جواد خیابانی، مسعود فروتن و شهین تسلیمی را در این برنامه دیده‌ایم. مسعود فروتن گفت با من چه کار کردید؟ من در این ۸۰ سال این حرف‌ها را جایی نگفته بودم. همه میهمان‌ها فرازی از زندگی‌شان را گفتند که اگر بشنوید متعجب می‌شوید.
جستجو
آرشیو تاریخی