رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌و‌گو با «ایران»:

آلودگی هوای چند روز گذشته منشأ خارجی دارد

برنامه هفتم توسعه باید متناسب با تغییر اقلیم اصلاح شود

زهره افشار/ وضعیت آلودگی هوا در چند روز گذشته در برخی از استان‌ها مانند مرکزی، خراسان‌شمالی، ایلام، کرمانشاه، قم و خوزستان به‌حدی رسید که مشکلاتی را برای مردم به‌وجود آورد و در استان‌هایی مانند مرکزی و قم با اعلام وضعیت بنفش هواشناسی، مسئولان مجبور شدند برای حفظ سلامتی مردم، همه دستگاه‌های اداری را تعطیل کنند.
هرچند تعطیلی اداره‌ها می‌تواند به‌عنوان یک راهکار کوتاه‌مدت مطرح شود اما مردم انتظار دارند باتوجه به تغییرات اقلیمی راهکار بلندمدت برای رفع این مشکل اجرایی شود.
داریوش‌گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح‌کرد: وضعیت آلودگی هوای چند روز گذشته در این استان‌ها ناشی از توفان‌های گرد و غبار با منشأ خارجی است که از کانون‌های بیابانی فرا مرزی به سمت کشور ما وارد شده است. البته این طوفان‌های با منشأ خارجی می‌توانست مانند سال گذشته که در اردیبهشت‌ماه تهران و البرز را بارها به تعطیلی کشاند، وضعیت بدتری را رقم بزند که به لطف بارش‌های مساعد پیش از عید و تقویت پوشش‌های گیاهی این وضعیت به‌وجود نیامد. هرچند راهکار نهایی برای کنترل گرد‌و‌غبار با منشأ خارجی نیاز به دیپلماسی خارجی دارد اما می‌توانیم با هم‌افزایی برنامه‌های داخلی خودمان مانند برنامه هفتم توسعه و یا مدیریت منابع آب و تخصیص حقابه اکوسیستم در این راه کمک بزرگی داشته باشیم. گل‌‎علیزاده با اشاره به اینکه در تابستان سال گذشته اقدامات دیپلماسی خوبی در سطح بین‌المللی و با حضور وزیران کشورهای متأثر و تأثیرگذار و نمایندگان سازمان‌های حفاظت محیط زیست کشورهای ذینفع برگزار شد، افزود: امسال در شهریورماه، قرار است نشستی برگزار شود که امیدواریم دستاوردهای بزرگی برای مهار و کنترل کانون‌های خارجی گرد‌وغبار داشته باشد. گل‌علیزاده با تأکید بر اینکه برنامه هفتم توسعه می‌تواند گام بلندی برای کاهش مخاطرات زیست محیطی ازجمله گرد وغبار بردارد، تصریح کرد: متأسفانه در برنامه هفتم نگاه کمرنگی به این مبحث شده و انتظار داریم در روند تصویب نهایی، بخش‌های مرتبط با مصرف بهینه آب، انرژی، تغییر الگوی کشت و حقابه‌های زیست محیطی با اصلاحاتی مواجه شود. البته کار بزرگی در پیش‌روی مسئولان قرار دارد و نیاز به یک همدلی از سوی همه دستگاه‌های اجرایی دارد.باید تاب‌آوری کشور را در مقابله با پیامدهای تغییر اقلیم افزایش دهیم. رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص افزایش مهاجرت به پایتخت هشدار داد و افزود: این مسأله می‌تواند به افزایش مصرف انرژی، افزایش تردد، حمل و نقل عمومی و حتی ساختمان‌سازی بینجامد و برنامه‌های شهری را با مشکلات زیست محیطی مواجه کند. کلانشهر تهران در حال تبدیل به جهانشهری است که منابع مالی را می‌بلعد و دستاورد زیست محیطی مورد انتظار را ندارد. در حال حاضر روزانه 8 هزار تن زباله در پایتخت تولید می‌شود که مدیریت پسماند هر چقدر هزینه می‌کند باز هم جوابگو نیست.
جستجو
آرشیو تاریخی