نمایش مستند «جایی که از نخل‌ها گلاب می‌گیرند»

آیین 400 ساله نخل‌گردانی و عزاداری ویژه مردم کاشان در مستند «جایی که از نخل‌ها گلاب می‌گیرند» و مرور آیین نخل‌گردانی و نحوه عزاداری در استان یزد در مستند «مثل سرو» روایت شده است.
به گزارش فارس، نخل‌گردانی، مراسمی سنتی با قدمت بیش از ۴۰۰ سال است که شیعیان برخی مناطق کشور به عنوان تشییع نمادین پیکر سیدالشهدا(ع) در عزاداری روز عاشورا برگزار می‌کنند. نخل‌گردانی بیشتر در شهرها و آبادی‌های اطراف کویر مرکز‌ی ایران‌ از جمله جنوب خراسان، سمنان، دامغان، خمین، نواحی قم، کاشان، ابیانه، خور و بیابانک، زواره، اردستان و نائین رواج دارد.اتاقک سیاه‎پوش در این مراسم هیچ شباهت و ارتباطی با درخت نخل یا خرما ندارد و در علت نامگذاری آن نظرات مختلفی وجود دارد. اسناد تاریخی، ریشه این رسم را در ایران، مربوط به دوره صفویه می‌دانند. در ادامه، جزئیات دو اثر مستند درباره آیین نخل‌گردانی و نحوه عزاداری مردم یزد و کاشان را می‌خوانید.مستند پژوهشی «جایی که از نخل‌ها گلاب می‌گیرند» به تهیه‌کنندگی محمدرضا گنجی روایتی است دیدنی از یکی از کهن‌ترین و باشکوه‌ترین آیین‌های عزاداری سیدالشهدا(ع) در ایران که به عنوان میراث معنوی ثبت ملی نیز شده است. تصاویر مبتنی بر حوادث و وقایع و متن تخصصی و ادبی فضای مستند را شکل داده است.این مراسم آیینی توسط علامه شاه‌فضل‌الله خواهرزاده علامه فیض کاشانی برای وحدت بیشتر مردم این منطقه طراحی شده است. در این مراسم کل قمصر به صحرای کربلا تشبیه شده و هر یک از نخل‌ها نیز نماد یکی از معصومین و شهدای کربلاست.
مستند «جایی که از نخل‌ها گلاب می‌گیرند» برای اولین بار ساعت ۲۲  روز پنجشنبه 5 مردادماه از شبکه پنج سیما پخش خواهد شد.
مستند «مثل سرو» به کارگردانی و نویسندگی علیرضا میررکنی و تهیه‌کنندگی حمیدرضا صالحی روایتی است از آیین نخل‌گردانی در استان یزد با همه آداب و رسومی‌ که مردم این شهر و دیار به آنها اعتقاد دارند که ریشه در دل تاریخ داشته و نمادهای برخی از آنها به چندصد سال قبل باز می‌گردد.به طور معمول نخل سیاه‌پوش را در روز عاشورا بلند می‌کنند و با آداب خاصی‌ می‌گردانند‌. در برخی مناطق این کار در روز یازدهم محرم انجام می‌شود. نخل‌ را در حسینیه‌ها یا‌ میدان‌های شهر و روستا یا در گذرها و محله‌های شهر می‌گردانند.
جستجو
آرشیو تاریخی