معاون وزیر کشور:

فعالیت مرز خسروی در ایام اربعین حسینی شبانه‌روزی شد

ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی کشور پاسخگوی حجم عظیم زائران نیست

معاون وزیر کشور با بیان اینکه ثبت‌نام زائران از ساعت ۱۰ صبح امروز آغاز می‌شود، گفت: شرط زیارت اربعین ثبت‌نام در سامانه سماح و شرط ثبت‌نام در این سامانه هم تکمیل ثبت نام بیمه‌ای آنان است.
به گزارش مهر، سیدمجید میراحمدی افزود: برای اینکه زائران امسال سفری آسان و ایمن را داشته باشند لازم است مانند سال گذشته به ظرفیت مرزها توجه کنند. به عنوان مثال، ظرفیت مرز مهران روزانه
۱۸۰ هزار نفر است. اگر فردی بعد از تکمیل این ظرفیت، برای ثبت‌نام در سامانه اقدام کند قادر به ثبت نام نخواهد بود. وی اظهارداشت: در سال‌های قبل که هوا تا این میزان گرم نبود تراکم در مرزها حال برخی از زوار را بد می‌کرد، بنابراین امسال گرمای هوا و تراکم جمعیت ممکن است زائران بیشتری را آزار دهد. لذا زائران باید در همان روز و ساعتی که در سامانه سماح ثبت می‌کنند به مرزها مراجعه کنند چون در غیر این صورت هم خودشان به زحمت می‌افتند و هم دیگر زائرانی که در آن زمان در مرز حضور دارند، متضرر خواهند شد. رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با اعلام اینکه مبلغ بیمه به ازای هر نفر ۳۵هزار تومان است، تصریح کرد: خدماتی که بیمه‌گر به زائران ارائه خواهد کرد تا 70درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
وی درباره فعالیت مرز خسروی در ایام اربعین حسینی گفت: سال گذشته مرز خسروی و مرز تمرچین ۲۴ ساعته فعال نبود که خوشبختانه با تفاهماتی که با طرف عراقی داشتیم امسال این دو مرز به صورت شبانه‌روزی فعال می‌شوند. میراحمدی افزود: طرف عراقی به دنبال افزایش گیت‌ها و ورودی‌ها و خروجی‌های مرزهاست وامیدواریم امسال کمترین ماندگاری زوار پشت صف‌ها در مرزها را شاهد باشیم.
رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان اینکه نگرانی ما موضوع حمل و نقل زوار است، گفت: ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی کشور پاسخگوی حجم عظیم زائران نیست. طبیعی است وقتی در چند روز بیش از 4میلیون نفر وارد یک استان کوچک می‌شوند مشکلاتی برای حمل و نقل زائران ایجاد شود. با وجود این رئیس جمهور دستور دادند اگر مقدور است اتوبوس‌هایی از کشورهای همسایه به صورت موقت به خدمت بگیریم و از ظرفیت تاکسی‌های اینترنتی هم استفاده شود. وی با اشاره به طرح نذر سفر اظهارداشت: بزودی جزئیات طرح پیشنهادی «نذر مسافر» منتشر خواهد شد تا هر فردی که عازم سفر اربعین است با وسیله نقلیه خود چند نفر زائر را سوار خودروی خود کند. میراحمدی تأکید کرد: برای سفر زیارتی اربعین درباره مشمولان خدمت وظیفه مانند سال گذشته عمل خواهد شد و وثیقه‌ای لازم نیست. وی خطاب به زائران ایرانی گفت: از زائران خواهش می‌کنم مدت ماندگاری خود در عراق را کاهش دهند تا مشکلی ایجاد نشود. میراحمدی با اشاره به مشکلات سال گذشته مربوط به حکومت نظامی در عراق گفت: قرار شده امسال موکب‌داران ایرانی بتوانند از بیستم ماه محرم تا پانزدهم ماه صفر از هر مرزی که می‌خواهند براحتی وارد کشور عراق شوند. اما پس از پانزدهم ماه صفر این افراد فقط می‌توانند از مرز سومار تردد کنند. لذا به موکب‌داران توصیه می‌کنیم تا قبل از پانزدهم ماه صفر از هر مرزی که می‌خواهند وارد کشور عراق شوند.
جستجو
آرشیو تاریخی