ضیافت نقش و آیینه در خیمه عاشورایی

مهر/ در خیمه بزرگ هنرهای عاشورایی میدان هفت تیر تهران، جلوه‌هایی از هنرهای شهری مرتبط با مفاهیم عاشورایی  به نمایش گذاشته شده و قرار است برای اولین‌بار یک مجسمه آینه‌کاری و یک نقاشی قهوه‌خانه‌ای را به نمایش بگذارند.
به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با ایام سوگواری ماه محرم و شهادت سالار شهیدان اباعبدالله‌ الحسین(ع) خیمه بزرگ هنرهای عاشورایی در میدان هفتم تیر برپا شد.
این خیمه بزرگ یادآور خیمه حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران‌شان است و در این خیمه، هنرمندان برای ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) هنرشان را در قالب‌های نقاشی، آینه‌کاری، نقاشی روی تیغه‌های علامت و پارچه‌نویسی، دوخت پرچم و مجسمه‌سازی به نمایش گذاشته‌اند.
این خیمه بزرگ عاشورایی حدود ۹۰۰ مترمربع مساحت و ۱۸ متر ارتفاع دارد و در آن جلوه‌هایی از هنرهای شهری مرتبط با مفاهیم عاشورایی به نمایش درآمده است که حدود ۴۰ هنرمند در رشته‌های مختلف گردهم آمدند تا مجلس عزای حسینی را به شیوه‌ای متفاوت برگزار کنند و هر کدام از این هنرمندان روی المان‌های خاص مراسم عزاداری همچون تیغه علامت و نقاشی قهوه‌خانه‌ای که از دیرباز نماد برپایی مجلس عزاداری حسینی است، کار می‌کنند. یکی از این هنرهایی که دارای ویژگی‌های هنر دینی است، آینه‌کاری است که در خیمه هنرهای عاشورایی نیز چند نفر از هنرمندان فعال مشغول ساخت یک مجسمه آینه‌کاری بودند.
محمدحسین عبداللهی هنرمند آینه‌کار درباره ساخت این مجسمه آینه‌کاری توضیح داد: قرار است برای نخستین‌بار مجسمه ذوالجناح را از آیینه بسازیم و به نمایش بگذاریم. در طرف دیگر خیمه عاشورایی، سعید و سهیل مصیبی از بازماندگان نقاشان قهوه‌خانه‌ای در حال کار روی نقاشی قهوه‌خانه‌ای در ابعاد ۲ در ۵ مترمربع بودند که قرار است پس از آماده شدن در همین خیمه نصب و رونمایی شود. خیمه عاشورایی تا پایان دهه اول محرم با همین المان‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این خیمه در سطح پایتخت یک نماد عاشورایی بزرگ است که می‌تواند در طول ماه محرم و صفر به یک قطب فرهنگی و مذهبی تبدیل شود. در دهه دوم محرم اتفاقات شهری که نشان‌دهنده مناسک عاشورایی چون تعزیه‌خوانی، نقاشی، نمایش‌های خیابانی عاشورایی و پرده‌خوانی است برای عموم مردم به نمایش درمی‌آید.
در دهه سوم ماه محرم نیز مراسم عزای امام حسین(ع) با حضور هیأت‌های مختلف و عزاداران در همین محل برگزار می‌شود.
جستجو
آرشیو تاریخی