تصویر هنرمندانه واقعه عاشورا با قلم نقاشان

عاشورا یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد‌توجه هنرمندان نقاش در طول اعصار مختلف بوده است، هنرمندانی که نقاشی عاشورایی را هنر زندگی می‌دانستند. هنرمندان ایرانی بویژه نقاشان هرکدام به روش‌ها و سبک‌های مختلف، آثاری عاشورایی خلق کرده‌ و برخی از این آثار هیچ زمان از یاد و خاطره مردم فراموش نشده‌اند.
به گزارش ایرنا، یکی از تأثیرگذارترین و ماندگارترین نقاشی‌های عاشورایی که تاکنون خلق شده است، تابلوی «عصر عاشورا» اثر محمود فرشچیان، نقاش و نگارگر پیشکسوت است. موضوع این نقاشی، بازگشت اسب بی‌سوار امام‌حسین(ع) به‌سوی خیمه‌گاه در عصر عاشورا است و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان هنری عناصر این تابلو به حدی ماهرانه و در ارتباط نزدیک با یکدیگر قرار گرفته‌اند که از آن اثری زیبا و تأثیرگذار ساخته‌ است.
از مهم‌ترین آثار قهوه‌خانه‌ای عاشورایی، آثار حسین قوللر آغاسی است که به گفته نزدیکانش در هنگام خلق این آثار همیشه اشک بر گونه‌هایش جاری بود چون عاشقانه نقاشی می‌کرد.
از جمله هنرمندان نقاش نسل انقلاب، کاظم چلیپا است. او چندین اثر در مورد واقعه عاشورا و شهادت یاران امام‌حسین(ع) خلق کرده که تابلوی «توبه حرّ» مهم‌ترین آنهاست.در میان نقاشان جوان ایرانی، حسن روح‌الامین از مهم‌ترین نقاشان عاشورایی نسل سوم به حساب می‌آید. او درباره شیوه خلق نقاشی‌هایش گفته: وقتی می‌خواهیم حرف مهمی بزنیم، هیچ‌گاه آن را با صدای آرام به زبان نمی‌آوریم. بنابراین اتفاق بزرگی چون حماسه‌های دینی را نمی‌توان در تابلویی با سایز کوچک بیان کرد.اکبر نیکان‌پور در تابلوی خود به دنیای امروز و یادبود واقعه عاشورا پرداخته است. در این اثر شاهد تصویر یکی از رسوم جا افتاده یعنی دسته‌های عزاداری به شکلی خاص هستیم. البته ناگفته نماند که هنرمندان دیگری همچون ایرج اسکندری، حبیب‌الله صادقی، ناصر پلنگی، رضوان صادق‌زاده، جواد نوبهار، احمد خلیلی فرد و... نیز با خلق آثاری مرتبط با عاشورا این واقعه را در حوزه هنرهای تجسمی زنده نگه داشته‌اند.ضمن اینکه بسیاری از هنرمندان معتقدند که هنر عاشورایی، هنر زندگی‌است و به زمان و مکان محدود نیست. بنابراین هنر عاشورایی، هنری است که هر هنرمند با توجه به درک و بینش خویش توانسته آن را تصویر کند.
جستجو
آرشیو تاریخی