ویژه نامه پلاس۸۲۳۷ - ۲۹ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۲۳۷ - ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

اخلاق‌گردشگری چیست؟

آرزو کیهان گردشگری مانند هر صنعت دیگری اخلاق خاص خود را می‌طلبد که هر کس موظف به رعایت آن است. چه گردشگر داخلی باشید چه خارجی، نیاز است نکات اخلاقی و قوانین بومی را در مقصد رعایت کنید؛ اخلاقیاتی که مدافع حقوق شهروندی بومیان یک کشور و محیط‌ زیست آن کشور است. اخلاق گردشگری مؤثر و مسئولانه کمک می‌کند تا محیط زیستی پایدار داشته باشیم. در اصول اخلاق گردشگری نخستین قدم احترام به محیط زیست و بومیان منطقه‌ای است که به آن مکان سفر می‌کنیم و ضروری است تا به عقاید و قوانین وضع شده در کشور یا منطقه مقصد پایبند باشیم و به محیط زیست آسیب نرسانیم. از آنجا که گردشگری یک صنعت خدماتی است، همه کارکنان این صنعت باید در کنار مشتریان اخلاق‌مدار باشند.

کدهای گردشگری
برای رعایت اصول صحیح اخلاق گردشگری و آنچه که توریست‌ها «باید» و «نباید» هنگام سفر رعایت کنند، برخی از سازمان‌ها مانند ائتلاف جهانی گردشگری، کدهای رفتاری خاصی را برای گردشگران ارائه کرده‌اند. این کدها «باید» همیشه رعایت شوند زیرا باعث ایجاد محیطی مناسب برای گردشگران و شهروندان کشور میزبان می‌شوند. برخی از این کدهای اخلاقی عبارتند از: هنگام بازدید از مکان‌ها، از فرد انتظار می‌‌رود که نسبت به فرهنگ، جهت‌گیری‌های مذهبی و احساسات سایر مردم، متواضع و آگاه باشد تا از حمایت و رفتار ناروا که ممکن است به گردشگران و شهروندان آسیب برساند، اجتناب کند.  کشور میزبان از گردشگران می‌خواهد که با دقت به قوانین توجه کنند و به آنها پایبند باشند. به طور مثال شهروندان کشور میزبان ممکن است قوانین خاص خود را در کشورشان داشته باشند که این قوانین در کشور توریست‌ها وجود ندارد. با این حال آنچه که ضروری است، یک توریست باید سعی کند تا به طور موقت خود را با شرایط وفق دهد. در این میان به گردشگران توصیه می‌شود تا حدودی با هنجارها، زبان آداب و رسوم و فرهنگ کشور میزبان در برنامه سفری خود آشنایی داشته باشند تا بایدها و نبایدهای مهم بومیان را در نظر بگیرند. یادگیری آداب و رسوم و روش‌های مختلف انجام کارها در کشورهای مختلف یک تجربه هیجان‌انگیز است. گوش دادن و پرسیدن سؤال درباره ندانسته‌ها، سفر را تسهیل می‌کند، زیرا یک تجربه جالب همراه با یادگیری است و نباید انتظار برخورد خاصی داشت.

لزوم حفظ محیط زیست
در گذر زمان بخش گردشگری با تخریب محیط زیست از سوی گردشگران مواجه شده است از این‌رو و تحت چنین شرایطی، قوانین و مقرراتی ارائه شده است تا گردشگران، حین لذت بردن از گیاهان و جانوران کشور میزبان، با رعایت آنها، به محیط زیست آسیب وارد نکنند. به‌عنوان مثال، انجمن آژانس‌های مسافرتی امریکا عنوان کرده است که همه مردم باید به زیبایی زمین احترام بگذارند، همچنین تصریح می‌کند که گردشگران باید از دخالت‌های غیرضروری مانند ریختن زباله یا تغییر مکان‌های طبیعی حین سفر خودداری کنند. گردشگران باید به افرادی که در سفر با آنها ملاقات می‌کنند، احترام بگذارند و از خرید محصولات غیرقانونی یا برخورد با محصولات تهیه شده از استخوان و پوست گونه‌های در خطر انقراض اجتناب کنند. به همین ترتیب، گردشگران و ارائه‌دهندگان خدمات موظفند مهربان باشند و همیشه از بدرفتاری با حیات وحش و سوء‌استفاده از گیاهان دوری کنند. یکی دیگر از اصول اخلاق گردشگری، ارائه خدمات به گردشگران است به طور مثال پیشخدمت‌ها، نگهبانان اتاق هتل‌ها و اقامتگاه‌های تفریحی - توریستی باید در برقراری ارتباط و خدمات‌رسانی به گردشگران آداب محترمانه داشته باشند. همه کارفرمایان باید در رعایت اصول اخلاقی الگو باشند، کارمندان هم باید دستمزد خوبی دریافت کنند زیرا این امر شانس درخواست کمک مالی از گردشگران را از سوی آنان به حداقل می‌رساند که به این ترتیب کارکنان انگیزه خدمت‌رسانی مجدانه به توریست‌ها را خواهند داشت.

 

اخلاق  ‌مداری و گردشگری
گردشگری سهم عمده‌ای در ساختن اقتصاد کشورها بویژه کشورهای در حال توسعه دارد. بنابراین شهروندان موظف به حفظ و حراست از محیط زیست هستند تا گردشگری دائمی باشد. باید اهمیت اخلاق‌مداری به کل شهروندان آموزش داده شود.

تلاش برای حفظ محیط زیست
می‌توان گفت با اقدامات ساده می‌توانیم همه چیز را تغییر دهیم گرچه به زمان نیاز داریم. اخلاق گردشگری با فرهنگ کشوری که به آن سفر می‌کنید و ارزش‌هایی که در آن کشور وجود دارد، مرتبط است. باید توجه داشته باشید تا علاوه بر در نظرگرفتن اصول مورد توجه بومیان در طول سفر شما هم به این اصول پایبند باشید. درعین حال، حفظ محیط زیست منطقه نیز حائزاهمیت است.

اهمیت زبان هنگام سفر
تلاش کنید در طول سفر به کشور مقصد تا حدودی با زبان محلی آشنایی داشته باشید.بدین ترتیب آنچه که مردم آن کشور بد و زننده می‌دانند را شناخته و به آن رفتار عمل نکنید. به طور مثال برای رعایت یکی از اصول اخلاق گردشگری لبخند بیانگر مهربانی و احترام است و اگر نتوانید به زبان محلی صحبت کنید، بدون شک می‌تواند در برخی از زمان‌های سفر همین لبخند هم دردسرساز باشد. سعی کنید چند عبارت ساده مانند «متشکرم»، «لطفاً» و «سلام» را به زبان کشوری که از آن بازدید می‌کنید، یاد بگیرید.

مانع قاچاق حیوانات و تجارت از این طریق شوید
از خرید محصولات ساخته شده از حیوانات و گیاهان وحشی بومی آن کشور و در خطر انقراض، خودداری کنید از جمله خرید مرجان، صدف، ستاره دریایی، شاخ، دندان و پوست حیوانات و خزشان، تا به این شکل با قاچاقچیان حیوانات در خطر انقراض مقابله کنید. اگر با افرادی برخورد کردید که عکس‌هایی با «حیوانات وحشی» می‌فروشند، قبل از خرید آنها فکر کنید. این حیوانات اغلب در دوران کودکی از طبیعت گرفته می‌‌شوند و تا زمانی که بزرگ شوند با آنها بدرفتاری می‌شود و برخی از آنها کشته می‌شوند. یکی از اخلاق‌های گردشگری فاصله از درآمدزایی عکاسان از این روش است تا حرکتی درست برای مقابله با آزار حیوانات صورت گیرد. اینها تنها اصول اولیه و نخست اخلاق گردشگری است که باید رعایت شود.

درباره فرهنگ‌های محلی، اطلاعات کسب کنید
قبل از سفر دریابید که افراد محلی چه نوع لباسی می‌پوشند. اگر پاها یا بازوهای خود را می‌پوشانند، تلاش کنید که شما هم به‌عنوان یک میهمان این اصول را رعایت کنید. این را در نظر داشته باشید که پوشیدن لباس‌های متفاوت با فرهنگ بومیان، توجه ناخواسته‌ای را به شما جلب خواهد کرد. هنگام بازدید از اماکن فرهنگی، مذهبی و مقدس محلی برای مردم محلی و اعتقاداتشان احترام قائل شوید.

جستجو
آرشیو تاریخی