مجالی برای ضیافت فیلم‌های اجتماعی

تعطیلات ماه‌های محرم و صفر اگرچه روی کاغذ، چندان با رونق سینما همراه نیست اما تجربه نشان داده که با یک برنامه‌ریزی مهندسی‌شده و ایجابی، می‌توان این فصل را از پیش راکد شده ندانست.
به گزارش ایرنا، نمایش فیلم‌های کمدی «فسیل»، «شهر هرت»، «آهنگ دونفره» و «معجزه عشق»، از امروز پنجشنبه در سینماهای سراسر کشور متوقف می‌شود. البته اینکه نمایش آثار کمدی متوقف می‌شود، نباید خبر بدی برای سینمادوستان تلقی شود. دهه نخست ماه محرم، همواره این‌گونه است که سینما به تسخیر آثار اجتماعی درآمده و کسانی که دوستدار این گونه سینمایی هستند، می‌توانند با فراغ ‌بال، به تماشای آثار اجتماعی که حالا در غیاب فیلم‌های کمدی به سالن‌های بزرگ‌تر پردیس‌ها منتقل می‌شوند، رفته و از تماشای فیلم‌ها لذت ببرند.
البته که مایه محتوایی فیلم‌های اجتماعی این روزها، قابل‌ توجه است. هم ‌اکنون آثاری چون «نگهبان شب»، «کت چرمی»، «پرونده باز است»، «شهرک»، «فصل ماهی سفید»، «عروسی مردم»، «تصور»، «سه کام حبس» و «مصلحت» به روی پرده هستند که نمایش این فیلم‌ها تا سه‌شنبه هفته آینده ادامه دارد. در میان این آثار، فیلم‌هایی با محتوای رازآلود، جنایی و سیاسی وجود دارند که همین مزیت، حق انتخاب را برای مخاطب بالا برده و تشویق خوبی است برای مخاطبانی که اعتقاد چندانی به آثار کمدی ندارند.
اما این تمام ماجرا نیست و باید با یک برنامه‌ریزی حساب‌شده، به استقبال اکران تابستانی سینماها رفت. سال گذشته نیز محرم و صفر با ماه‌های مرداد و شهریور تلاقی پیدا کرد و کمتر کسی تصور می‌کرد که این تلاقی بتواند برای سینما، خوش‌یمن باشد اما توجه به مهندسی اکران سبب شد تا مرداد و شهریور سال گذشته، به یکی از پرمخاطب‌ترین و بهترین مرداد و شهریورهای یک دهه اخیر سینمای ایران تبدیل شده و سینماها با جذب حدود ۳ میلیون مخاطب، بیش از ۸۵ میلیارد تومان بفروشند.در حال حاضر، اکران پاییز و حتی زمستانی سینماهای کشور، تا حدودی تضمین است و اگر این تضمین برای اکران تابستانی نیز صورت گیرد، می‌توان به اکران امسال به عنوان اکران طلایی نگاه کرد.در روزهایی که سینما از فیلم‌های کمدی خالی است، می‌توان پذیرای خیل سینمادوستان جدی و حرفه‌ای‌تر سینما بود و در ماه‌هایی که با محرم و صفر تلاقی پیدا کرده نیز می‌توان با یک برنامه‌ریزی درست، اتفاق‌های خوبی را برای سینمای کشور رقم زد.
جستجو
آرشیو تاریخی