چـــت جـــی‌پـــی‌تــی چیـــــــسـت؟

از هوش مصنوعی خواستم خدا را برای من توصیف کند

ماه‌های اخیر انقلابی در فناوری را شاهد بودیم که در حال فراگیر شدن و تسلط بر تمامی ‌ابعاد زندگی ماست. آیا چت جی‌پی‌تی پاسخ تمامی‌ سؤالات بشر را می‌داند؟
CHAT GPT چنانکه از نامش پیداست، گفت‌و‌گو با هوش مصنوعی است که می‌تواند به سادگی به سؤالات شما پاسخ داده و حتی برای شما تولید محتوا کند.
طی ماه‌های اخیر با وجود محدودیت کاربران ایرانی به استفاده از این برنامه، در محاورات، صحبت‌ها و جست‌و‌جو در شبکه‌های اجتماعی موارد متعددی از پاسخ‌های هوش مصنوعی دست به دست می‌شود؛ تا جایی که حرص و ولع بشر او را به سمت سؤالاتی کشانده است که تاکنون برای آنها یا پاسخی نداشته و یا از پاسخ‌های در اختیار خود رضایت ندارد.
اما چت جی‌پی‌تی چیست؟ چگونه می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و چرا گروهی از فعالان هوش مصنوعی خواستار توقف آزمایشگاه‌‌های آن شدند؟

ماهیت زیرکی که خود هنوز نیازمند تکامل است
ChatGPT (Generative Pre-Trained Transformer) یک شبکه عصبی مبتنی بر ترانسفورماتور است که پاسخ‌ها و داده‌ها را با الگوهای نوشتاری انسان ارائه می‌دهد. هوش مصنوعی با مقادیر بی‌پایانی از داده‌های متنی برنامه‌ریزی ‌شده است تا زمینه، ارتباط و نحوه ایجاد پاسخ‌های انسانی به سؤالات را درک کند.
ترانسفورماتور نوعی پردازش داده است که روی دنباله‌ای از عناصر مانند کلمات در یک جمله یا کاراکترهای یک کلمه انجام می‌شود؛ و ترانسفورماتورها مدل‌های یادگیری ماشینی هستند که به طور خاص برای پردازش توالی عناصر با استفاده از تبدیل طراحی شده‌اند.
جی‌پی‌تی قادر به پردازش حجم زیادی از متن و یادگیری انجام وظایف پردازش زبان طبیعی بسیار مؤثر است. مدل GPT3، به ویژه، ۱۷۵ میلیارد پارامتر اندازه دارد و آن را به بزرگ‌ترین مدل زبانی تبدیل می‌کند که تا کنون آموزش دیده است.
قابلیت چت جی‌پی‌تی این است که می‌تواند به دلیل درک عمیق از زبان نوشتار و زبان‌های برنامه‌‌نویسی، چالش‌ها و مسائل کدنویسی را حل کرده، مکالمه‌ای بی‌نقص را با شما رقم بزند و حتی معادلات ریاضی را برای شما حل کند.
این پردازنده زبان هوش مصنوعی که در دسامبر ۲۰۲۲ برای استفاده عمومی ‌راه‌اندازی شد، سریع‌تر از غول‌هایی مانند اینستاگرام و تیک‌تاک، محبوبیت پیدا کرده است!
یکی از توانمندی‌های چت جی‌چی‌تی ساخته OPENAL، این است که به سادگی می‌تواند شما را متقاعد کند و به شکل باورپذیری با شما صحبت کند؛ تا جایی که تشخیص درست و غلط ادعای آن بستگی به میزان آگاهی کاربر دارد و به تبع زمانی که کاربر اطلاعات اندک یا متزلزلی در خصوص موضوعی دارد، می‌تواند تحت تأثیر آن قرار گیرد.
در نامه‌ای که در خصوص این فناوری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، قدرت‌گیری بیش از حد هوش مصنوعی به عنوان تهدیدی برای بشر و آینده وی قلمداد شده است. در واقع می‌توان گفت دستیاری که حرف‌های تکراری می‌زند شاید یکی از مصادیق تعریف این چت باشد چرا که هر چند به سؤالات پاسخ می‌دهد اما بعد از مدتی شما شاهد تکرار در پاسخ‌ها و تبعیت از یک الگوی تکراری در پاسخ دادن می‌شوید.
از طرفی چت جی‌پی‌تی گاهی ممکن است در مقابل سؤال شما جا بخورد و قادر به پاسخگویی نباشد و اصطلاحاً فریز شود و یا گاهی ممکن است به دلیل مراجعات و اختلال شبکه از دسترس خارج شود.
این نسخه اولیه با وجود تمامی ‌هشدارها و تمامی ‌تأثیرات خارج از کنترل هر روز مورد استفاده قرار می‌گیرد و عطش بشر برای دانش و اطلاعات را به سمت نادرستی سوق می‌دهد.

کاربران ایرانی به چت جی‌پی‌تی دسترسی ندارند
این قابلیت تنها از طریق یک شماره تلفن با IP معتبر قابل استفاده است اما واقعیت این است که چت جی‌پی‌تی به دلیل تحریم IP‌های ایرانی برای کاربران ایرانی قابل استفاده نیست و لازم است IP گوشی تغییر کند و یا از خط تلفن غیر ایرانی استفاده شود.
هر چند چت جی‌پی‌تی انقلابی وسوسه‌انگیز در تکنولوژی شمرده می‌شود و می‌تواند در حل مسائل برنامه‌نویسی، نوشتن پست‌های وبلاگی، جمع‌آوری اطلاعات و حتی نوشتن متن استفاده شود اما کسانی که حتی از نزدیکی این فناوری عبور کرده و خروجی آن را دیده‌اند، در خصوص آن ابراز نگرانی کرده‌اند؛ تا جایی که نویسنده‌ها نسبت به تولید متون ربات‌وار ابراز نگرانی داشته‌اند.با وجود اینکه چت جی‌پی‌تی برای کاربر ایرانی در دسترس نیست، خیلی از محتواهای تولیدی آن وایرال می‌شود و هر روز نیز توسط کاربران ایرانی قابل مشاهده است. این ادعا که ممکن است چت جی‌پی‌تی پاسخ‌های سوگیرانه‌ای داشته باشد و یا درستی و غلطی پاسخ آن قابل تشخیص نباشد، بویژه برای گروهی از کاربران که با اطلاعات و سواد رسانه‌ای کافی به مواجه با آن نمی‌روند، نگران‌کننده است؛ تا جایی که ممکن است در قالب پاسخ به سؤالات، باورهای فکری و تصورات فرد را به سمت دنیای فانتزی و خودخواسته‌ای سوق دهد که خبری از واقعیت و حقیقت در آن نیست.
در حال حاضر چت جی‌پی‌تی به صورت رایگان به کاربران خود خدمات ارائه می‌دهد و هیچ هزینه‌ای در این خصوص دریافت نمی‌شود. شما صرفاً از سایت OPENAL، چت را ثبت‌نام کرده و از آن استفاده می‌کنید و یا از طریق آدرس chat.openai.com می‌توانید چت جی‌پی‌تی را فعال کنید که البته برای کاربران ایرانی مسدود است. اما سؤال این است که چرا هوش مصنوعی تا به این درجه دلسوز بوده که به سؤالات ما رایگان پاسخ می‌دهد و هیچ هزینه‌ای در این خصوص مطالبه نمی‌کند؟ آیا به دنبال پایش ذهن بشر و در ادامه قالب‌ریزی مجدد آن و بعدها دریافت هزینه بعد از عادت دادن ما به پاسخ‌های خود است؟

جستجو
آرشیو تاریخی