با افتتاح طرح ملی جاده پاتاوه – دهدشت پس از 3دهه

400روستای کهگیلویه و بویراحمد از بن‌بست خارج شد

جاده ملی پاتاوه به دهدشت بعد از گذشت ۳دهه از شروع عملیات اجرایی، با حضور رئیس جمهور به صورت رسمی افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
به گزارش تسنیم، ساخت جاده پاتاوه به دهدشت، به طول 136 کیلومتر سال 73 و بعد از سفر مقام معظم رهبری به استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد و روز گذشته در دومین روز از سفر استانی رئیس جمهور به این استان، به صورت رسمی افتتاح شد.
رئیس جمهور در حاشیه ‌مراسم افتتاحیه جاده پاتاوه ـ دهدشت با انتقاد ‌از تأخیر فراوان در افتتاح جاده پاتاوه ـ دهدشت گفت: جا داشت این طرح زودتر تکمیل شده و در اختیار مردم قرار داده ‌شود.
آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی با اشاره به خروج دهدشت از بن‌بست، یادآورشد: این جاده، دسترسی مرکز به جنوب کشور و دریا را میسر می‌کند و کندی اجرای این طرح هم به دلیل بافت جغرافیایی و کوهستانی بودن منطقه بوده است. این راه ارتباطی 10 کیلومتر تونل دارد و احداث پل‌ها و تونل‌های زیاد در این مسیر، نشان از سخت بودن فعالیت‌ها دارد.
رئیس جمهور اظهار داشت:‌ بدون شک با راه‌اندازی این طرح، اقتصاد روستا‌های کنار و حاشیه این جاده متحول می‌شود. این جاده راهبردی مزیت‌های زیادی برای منطقه دارد و ارتباط با مرکز کشور و اتصال به دریا، از ویژگی‌های آن محسوب می‌شود.
تسریع در عملیات اجرایی این پروژه، جزو مصوبات سفر اول رئیس جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد بود که بیش از 400میلیارد تومان اعتبار برای آن پیش‌بینی شد و با تزریق این میزان اعتبار، سرانجام به پایان رسید.
با افتتاح این جاده ملی علاوه بر کوتاه‌تر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور، بیش از 400 روستای محروم در دو شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر 100هزار نفر، از راه مناسب برخوردار خواهند شد.
 جاده پاتاوه به دهدشت، مرکز کشور را به خوزستان متصل می‌کند و دیگر نیازی به دور زدن کوه نیست و مدت زمان سفر از اصفهان تا بنادر جنوبی هم 4 ساعت کاهش می‌یابد.

تشدید نظارت بر بازار مسکن
وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاح جاده پاتاوه به دهدشت از تشدید نظارت بر بازار مسکن خبر داد و با بیان اینکه برخی مشاورین املاک به سوداگری روی آورده‌اند، ابراز کرد: در بازرسی‌ها بیش از هزار واحد مشاور املاک پلمب شد و همچنان برخورد با متخلفان ادامه دارد و در این مسیر ذره‌ای کوتاه نخواهیم آمد.
مهرداد بذرپاش از مالیات بر خانه‌ها و زمین‌های خالی خبر داد و خاطرنشان کرد: بخش دیگر اقدامات راه و شهرسازی برای کنترل قیمت مسکن و زمین، مالیات بر خانه‌های خالی و احتکارشده است. بذرپاش بیان کرد: اگر حدود 10سال از زمان اعلام کاربری مسکونی زمین‌های خالی گذشته باشد ولی درخواستی برای صدور پروانه ارائه نشود، شورای عالی راه و شهرسازی می‌تواند به منظور مقابله با احتکار زمین، آن را تغییرکاربری دهد.
در دومین روز از سفر رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد، بیمارستان 32 تختخوابی شهید سلیمانی شهرستان محروم بهمئی هم با اعتباری بالغ بر 135 میلیارد تومان به صورت رسمی افتتاح شد.

جستجو
آرشیو تاریخی