چند‌روش‌برای‌مراقبت‌از‌گل‌ها در‌برابر‌موج‌گرما

گیاهانتان را در‌تابستان سرحال و شاد نگه‌دارید

هیدراته نگه داشتن گیاهان شما می‌تواند در طول موج گرما دشوار باشد، اما نکات و ترفندهایی وجود دارد که گرما را قابل کنترل‌تر می‌کند. توصیه می‌شود مواد آلی را به خاک گلدان‌تان اضافه کنید که احتباس آب را بهبود بخشد. با این حال دقت داشته باشید نسبت به افزودن کود در طول کاشت هوشیارانه عمل کنید زیرا می‌تواند رشد بیش از حد سرسبزی را تشویق کند تا بیشتر مستعد آسیب گرما باشد و به آبیاری مکرر وابسته نباشد.

آرزو کیهان
روزنامه‌نگار
آفتاب بیش از حد عوارضی برای باغ و گلدان‌هایمان دارد. با آغاز فصل گرما گل‌ها بیشتر در معرض خشکی قرار دارند. گیاهان گلدانی نسبت به گیاهانی که در زمین خنک کاشته می‌شوند، سریع‌تر خشک می‌شوند. آفتاب بیش از حد و گرمای زیاد، گل‌ها را پژمرده و خشک می‌کند.  در صورت خشک شدن بیش از حد ریشه، ممکن است برگ‌های گلمان بسوزد، پژمرده شود و در نهایت مرگ گل را در پی داشته باشد و می‌دانیم که هیچ کدام از آنها اتفاق خوبی برای نمایش یک پاسیو یا بالکن خانگی زیبا نیست.با این حال، اجازه ندهید هوای گرم شما را از نگهداری گل‌های زیبا منصرف کند. با محافظت از گیاهان خود در برابر موج گرما، می‌توانید ازداشتن باغی با گل‌های زیبا لذت ببرید. با ایده‌های آسان، می‌توانید باغ و پاسیوی خود را در تمام تابستان به بهترین شکل حفظ کنید.

گیاهان مقاوم به خشکی را انتخاب کنید
اولین قدم برای داشتن پاسیویی زیبا، انتخاب گل‌های مناسب و مقاوم است. توجه داشته باشید برخی از گل‌ها به سرعت دچار شکستگی، سوختگی و چروکیدگی می‌شوند و وقتی در معرض دمای بالا قرار می‌گیرند خیلی سریع از بین می‌روند، بنابراین مهم است که برای گلدان‌هایتان گزینه‌های مقاوم‌تر را انتخاب کنید. گیاهان ساحلی اغلب گزینه خوبی برای پاسیو و باغ‌های خانگی هستند، همان‌طور که برای باغ‌های خشک مناسبند. بسیاری از گیاهان برگ نقره‌ای که در آب و هوای گرم‌تر رشد می‌کنند هم به خشکی مقاومند. مثلاً اسطوخودوس و سانتولینا چاماسیپاریسوس - سانتولینا درختچه‌ای همیشه سبز است که خاستگاه آن نواحی معتدل تا گرمسیری است.
علف‌های زینتی و ساکولنت‌ها هم گیاهان مقاوم به خشکی به شمار می‌آیند. ساکولنت  (Succulent plant) به گیاهانی گفته می‌شود که اندام‌های گوشتی و ذخیره‌کننده آب دارند.
اگر می‌‌خواهید گل‌های بیشتری به منظره باغچه‌تان اضافه کنید، گل‌های زیبای زیادی وجود دارند که می‌توانند گرما را شکست دهند، از استئوسپرموم (استئوسپرموم یا مینای آفریقایی در رنگ‌های متنوع و زیبا رشد می‌کند. با کاشت گل استئوسپرموم به‌ صورت گروهی می‌توانید حیاط خود را به زیبایی تزئین کنید) گرفته تا گل آفتابگردان. اسطوخودوس هم درختچه‌ای خوشبو است که خشکی را به خوبی تحمل می‌کند.

ظروف عایق را انتخاب کنید
برای گلدان، ظروف ساخته شده از موادی را انتخاب کنید که عایق هستند، مانند سرامیک یا پلاستیک ضخیم. نوع گلدان به تنظیم دمای خاک و کاهش تأثیر گرمای شدید روی ریشه گیاهان کمک می‌کند. گلدان‌های ضخیم، لعاب‌دار و سرامیکی می‌توانند به خنک نگه داشتن گیاهان کمک کنند. گلدان‌های بزرگ‌تر کمتر مستعد خشک شدن هستند، زیرا خاک زیادی دارند و مقدار بیشتر خاک به حفظ رطوبت کمک می‌کند. انتخاب گلدان‌های رنگ روشن نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد، رنگ‌های روشن گرما را منعکس می‌کنند. اگر قبلاً از گلدان‌های سفالی برای باغچه یا پاسیوی خود استفاده کرده‌اید، در روزهای گرم به گیاهان داخل آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. اگرچه این گلدان‌ها زیبایی بی‌نظیری دارند، اما بسیار متخلخل هستند، یعنی هر آبی که اضافه کنید به سرعت تبخیر می‌شود. به یاد داشته باشید، کاشت در گلدان بدون سوراخ زهکشی یک اشتباه رایج هنگام باغبانی است که قطعاً باید از آن اجتناب کنید. در غیر این صورت، خاک ممکن است غرقاب شود -پر از آب- و به ریشه گیاهان آسیب برساند.
 
گلدان‌ها را در سایه قرار دهید
در گرم‌ترین بخش‌های روزهای تابستانی از گیاهان گلدانی خود در برابر نور مستقیم خورشید محافظت کنید. تلاش کنید تا گلدان‌ها را در سایه قرار دهید این سایه می‌تواند یک سایبان یا سایه درختان و دیگر گیاهان با برگ‌های بزرگ و پهن باشد. در صورت نبود چنین سایه‌ای پیشنهاد می‌شود از پارچه‌ای بزرگ برای ایجاد سایه استفاده کنید. محصول مفیدی که در روزهای گرم تابستان به راحتی روی یک قسمت مشخص از پاسیو یا باغچه آویزان می‌‌شود و مانع تابش مستقیم نورخورشید به گلدان‌ها خواهد شد. دقت داشته باشید تا جریان هوا در اطراف گلدان‌ها وجود داشته باشد تا اکسیژن کافی به گل‌ها برسد و در عین حال زیر سایه قرار بگیرند. گاهی اوقات لازم است هنگام گرم شدن زیاد هوا چتر بزرگی روی گل‌هایتان قراردهید. این چتر حتی می‌تواند یک ملحفه بزرگ باشد تا از گل‌ها در برابر نور مستقیم خورشید محافظت کند.
 
سطح خاک را مالچ کنید
سطح خاک را مالچ کنید یعنی یک لایه سالم از مالچ ارگانیک (مانند خاکی که از پوسته درخت سرو چیپس شده) را به سطح خاک روی یک گیاه اضافه کنید. اصولاً در علوم جنگلداری خاکپوش یا مالچ به معنی پوشش سبک و نرم سطح خاک است که باعث حذف یا کاهش رقابت گیاهان علفی رقیب، مهاجم و ناخواسته می‌‌شود. بهتر است ضخامت مالچ 2الی 5.2 اینچ باشد. این کار کمک می‌کند تا خاک رطوبت را حفظ کند. مالچ علاوه بر آنکه راهی برای مقابله با گرماست در طول ماه‌های زمستانی هم نوعی عایق‌کاری به شمار می‌آید که در سرکوب علف‌های هرز مفید است و مواد مغذی را به خاک اضافه می‌کند.
 
گیاهان خود را هیدراته نگه دارید
هیدراته نگه داشتن گیاهان شما می‌تواند در طول موج گرما دشوار باشد، اما نکات و ترفندهایی وجود دارد که گرما را قابل کنترل‌تر می‌کند. توصیه می‌شود مواد آلی را به خاک گلدان‌تان اضافه کنید که احتباس آب را بهبود بخشد. با این حال دقت داشته باشید نسبت به افزودن کود در طول کاشت هوشیارانه عمل کنید زیرا می‌تواند رشد بیش از حد سرسبزی را تشویق کند تا بیشتر مستعد آسیب گرما باشد و به آبیاری مکرر وابسته نباشد. وقتی زمان آبیاری گیاهان فرا می‌رسد، این کار را با دقت و کامل انجام دهید و مطمئن شوید که خاک به اندازه کافی مرطوب شده است. با این حال از آبیاری بیش از حد خودداری کنید، زیرا می‌تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود. استفاده از رطوبت‌سنج برای نظارت بر سطوح رطوبت خاک هم کارآمد است. آگاه باشید که برخی از گیاهان بیش از یک بار در روز به آب نیاز دارند، بخصوص اگر گیاه بزرگ‌تر در ظرف کوچک‌تر باشد یا میزان باد روزانه شدید باشد. اگر از شلنگ استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که قبل از آبیاری گیاه، آب گرم شلنگ تخلیه شود سپس آب خنک را به گلدان‌هایتان بدهید. آب خنک می‌تواند به تازه کردن ریشه‌ها کمک کند و خاک را خنک نگه دارد. هنگام آبیاری گلدان‌ها از ظروف مخصوص این کار استفاده کنید تا آب به شیوه صحیح به خاک گلدان‌ها وارد شود. این ظروف رطوبت ثابتی را برای گیاهان فراهم می‌کنند تا حتی در شرایط گرم و خشک هم مقاوم باشند. عایق‌بندی ظروف در تابستان برای داشتن ظاهری شاداب و پر از زندگی پاسیو ضروری است. به‌عنوان مثال اگر چمن دارید نکاتی برای پرورش آن در هوای گرم و خشک نیز وجود دارد. با درنظر گرفتن تمام نکات می‌توانید حتی در روزهای گرم و خشک تابستان هم از گل‌های رنگارنگ باغچه‌تان لذت ببرید.

 

جستجو
آرشیو تاریخی