سفــر به بنــدری ســـبز در‌کــنار دریـــای‌آبی خـــــزر

زهره افشار
روزنامه‌نگار
اینجا همه چیز سبز است آن هم از آن سبزهایی که در ماه‌های نخست سال می‌توان دید. زیبایی و شادابی طبیعت استان گلستان را نمی‌توان با هیچ کلمه‌ای توصیف کرد. گویا فرش سبزرنگی در همه جای این استان پهن شده است. وقتی صحبت از دریا و جنگل می‌شود، بیشتر گردشگران به یاد استان‌های گیلان و مازندران می‌افتند، اما گلستان به تنهایی همه زیبایی‌های نوار ساحلی خزر را یکجا دارد و خبری از شلوغی و ازدحام استان‌های شمالی هم نیست.

مسیر سفر به گلستان
گلستان جاذبه‌های گردشگری طبیعی بسیاری دارد پس بهتر است برای سفر به این استان با خودروی شخصی راهی سفر شوید تا از طبیعت بکر و زیبای آن لذت بیشتری ببرید. اگر از تهران می‌خواهید راهی گلستان شوید، مسیر جاده فیروزکوه را انتخاب کنید و پس از گذر از قائم‌شهر، ساری و بهشهر، به استان گلستان وارد شوید. فاصله تهران تا گرگان حدود ۴۰۰ کیلومتر است.
از جاذبه‌های گردشگری مرکز استان و طبیعت زیبای آن هرچه بگوییم کم است اما این‌بار از شما می‌خواهیم پس از گشت‌و‌گذار در گرگان، راهی بندر ترکمن شوید. «حمید منوچهری» رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بندر ترکمن به «ایران» می‌گوید: بندر ترکمن شهری دریایی و ساحلی است که زیبایی‌های منحصر به فردی دارد. بندر ترکمن دومین نقطه پربازدید استان گلستان است که سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر به آن سفر می‌کنند. بیشتر ساکنین این بندر، ترکمن هستند که بدون شک، فرهنگ اصیل و آداب و رسوم فوق‌العاده‌ای دارند. از آن گذشته موسیقی زیبایی دارند که هر گردشگری را به سوی خود جلب می‌کند. وقتی در بندر گشتی بزنید و یا حتی برای انجام کاری اداری وارد اداره‌ای شوید، می‌بیند که 90 درصد مردم با لباس‌های محلی و رنگارنگ مشغول کار یا تردد هستند و این مسأله جاذبه‌های این شهر ساحلی را دوچندان کرده است. وی می‌افزاید: آب و هوای گلستان به گونه‌ای است که در همه ماه‌های سال می‌توان به آن سفر کرد، ولی اگر در نیمه اول سال به بندر ترکمن سفر کنید، شرایط از همه نظر برای سفر شما ایده‌آل خواهد بود. بندر ترکمن یکی از دو بندر خلیج گرگان است. خلیج گرگان بزرگ‌ترین خلیج در دریای خزر است که بر اثر پیشروی شبه‌جزیره میانکاله در جنوب شرقی دریای خزر تشکیل شده است و به همین دلیل بندر ترکمن ساحل بسیار زیبایی دارد.

دعوت به عروسی را حتماً قبول کنید
اگر در بندر ترکمن به عروسی دعوت شدید حتماً قبول کنید، زیرا هنوز که هنوز است مراسم عروسی ترکمن‌ها از 3 تا 7 روز است و شما با شرکت در عروسی ترکمنی می‌توانید با آداب و رسوم مردم ترکمن از نزدیک آشنا شوید.

مسابقات اسب‌دوانی را از
نزدیک ببینید
به گفته منوچهری، پرورش اسب جزء لاینفک زندگی مردم ترکمن است و اگر شما هم از آن دسته کسانی هستید که از نزدیک یک مسابقه اسب‌دوانی را ندیده‌اید، در سفر به بندر ترکمن حتماً به یکی از این مسابقات بروید. مسابقات اسب‌دوانی در بندر ترکمن به‌صورت فصلی برگزار می‌شود و بیشتر پیست‌های اسب‌دوانی هم در مسیر جاده‌های منتهی به بندر ترکمن قرار گرفته‌اند. این موضوع کار گردشگران را برای سرزدن به یک پیست اسب‌دوانی ساده می‌کند.

بازار سنتی بندر ترکمن سالانه میزبان نیم میلیون گردشگر
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بندر ترکمن، گردشگران را دعوت می‌کند در سفر به بندر ترکمن حتماً سری به بازار سنتی آن بزنند. سالانه حداقل نیم میلیون گردشگر به این بازار می‌آیند. این بازار در غرب بندر قرار گرفته و فاصله‌ آن تا مرکز شهر حدود ۱۵ دقیقه است. در ورودی این بازار فضای مناسبی برای پارک ماشین‌ها در نظر گرفته شده، پس با خیال راحت راهی این بازار شوید. وقتی در بازار گشتی بزنید، انواع روسری‌های ترکمنی با رنگ‌بندی جذاب توجه شما را جلب می‌کند حتماً به عنوان سوغات از این روسری‌ها بخرید. در این بندر یک بازار منحصر به فرد دیگر هم وجود دارد که نام آن بازار پنج پیکر است. در این بازار فقط پارچه خرید و فروش می‌شود و شما هر نوع پارچه‌ای را که بخواهید می‌توانید در آن پیدا کنید.

آشوراده، تنها جزیره مسکونی
خزر را ببینید
 اگر به بندر ترکمن سفر کردید حتماً سری به جزیره آشوراده بزنید. این جزیره رؤیایی تنها جزیره خزر است که مسکونی است. آشوراده به زبان ترکمنی به معنای جزیره آشور است و گفته می‌شود در سال‌های دور برخی از مردم دام‌های خود را برای چریدن به این جزیره می‌بردند. جزیره آشوراده 10 کیلومتر با بندر ترکمن فاصله دارد و برای رسیدن به آنجا باید از قایق موتوری استفاده کنید. این سفر دریایی حدود 10 دقیقه زمان می‌برد. این جزیره از نظر زیست‌محیطی بسیار با‌اهمیت است. با سفر به این جزیره بکر، آرامشی تکرارنشدنی را تجربه خواهید کرد. جالب است بدانید حدود ۴۰ درصد از خاویار کشور در این منطقه تولید می‌شود و خاویار آشوراده شهرت جهانی دارد. البته انواع دیگری از ماهی‌ ازجمله سفید، کپور، کلمه، فیل‌ماهی، تاس‌ماهی و اوزون‌برون هم صید می‌شود که می‌توانید آن را در رستوران‌های محلی نوش‌جان کنید. پیشنهاد می‌کنیم در این جزیره حتماً غذای دریایی بخورید.

گلفشان را از دست ندهید
گلفشان نفتلیجه یکی از جاذبه‌های گردشگری بندر ترکمن است. این گلفشان حدود هشت متر ارتفاع و ۵۰۰ متر قطر دارد و در بالای آن دریاچه کوچکی تشکیل شده که از دهانه‌ آن آب شور به‌همراه گِل رس و گاز با فشار و غلظت زیاد خارج می‌شود. این گلفشان کمی بوی نفت می‌دهد اما اینقدر زیباست که به این مسأله توجه نخواهید کرد. دریاچه کوچک این گلفشان به دلیل وجود ید در محیط اطراف معمولاً به رنگ بنفش یا صورتی است.

سوغاتی هایی ماندگار از قالی ترکمنی تا هنر زیبای سوزن‌دوزی
بیشتر ساکنان بندر ترکمن از قوم ترکمن هستند و صنایع‌دستی‌شان هم نمادی از فرهنگ و رسوم آنها است، به‌همین دلیل تنوع زیادی در صنایع‌دستی دارند. عمده‌ترین صنایع‌دستی در استان گلستان، قالی‌ است که توسط زنان هنرمند ترکمن بافته می‌شود. زنان و دختران ترکمن از دوران قدیم به قالی‌بافی علاقه داشته و این هنر را از نسلی به نسل دیگر انتقال داده‌اند. در حال حاضر هم یکی از عمده‌ترین راه‌های معیشت در میان ترکمنان، قالی‌بافی است. اگر به بندر ترکمن سفر می‌کنید حتما از فرش‌های ترکمنی با نقش‌های زیبا دیدن کنید و در حد توان خود از آنها خرید کنید و با خود سوغات بیاورید. تار و کمانچه، پارچه‌های دستبافت ترکمنی، گلیم، نمد، پارچه‌ها و رومیزی‌های زیبای  سوزن‌دوزی شده و زیور‌آلات دست‌ساز ترکمنی از دیگر صنایع‌دستی این استان بویژه بندر ترکمن هستند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی