یک گوشی با هزار رنگ

گوشی هوشمند با ویژگی‌های آفتاب‌پرست

راضیه خوئینی/ آیا تمایل دارید رنگ‌های بیشتری به زندگی روزمره خود وارد کنید و با هر دست لباس خود یک گوشی همرنگ در دست بگیرید یا متناسب با هر مناسبت، گوشی متفاوتی داشته باشید؟ اصلاً دوست دارید گوشی هوشمندتان به هر رنگی که دلتان می‌خواهد دربیاید؟ در حال حاضر گوشی‌های هوشمندی که تغییر رنگ می‌دهند، وجود دارد؛ اما معمولاً به دو رنگ محدود شده و فقط با قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید رنگ عوض می‌کنند. «تکنو» تولیدکننده گوشی موبایل، اخیراً فناوری‌ای راه‌اندازی کرده است که می‌تواند یکی از انقلاب‌ها در زمینه تکنولوژی‌های آینده باشد. این فناوری می‌تواند رنگ موبایل را تغییر دهد؛ قابلیتی که در مدت زمانی طولانی یکی از جاه‌طلبی‌های اصلی هر برندی به شمار می‌آمد. به همین دلیل، گوشی‌هایی با قسمت‌های عقبی در رنگ‌های رنگین کمانی تولید شد و برندها با پیشنهادات جدید خود ریسک کردند. اما گوشی مفهومی ارائه شده از سوی تکنو، بسیار جاه‌طلبانه‌تر از این طرح‌هاست. «تکنو» سازنده گوشی‌های هوشمند چینی تصمیم گرفته است اولین «گوشی آفتاب‌پرست» را با استفاده از نانوذرات میکروسکوپی بسازد. بدنه این گوشی مانند آفتاب‌پرست قابلیت تغییر رنگ به بیش از هزار رنگ دارد. رنگ‌ها با توجه به خلق و خوی شما انتخاب می‌شوند و تغییراتی سریع و به صرفه از نظر انرژی خواهند داشت.

گوشی آفتاب‌پرست
در واقع برند «تکنو» از سال 2006 وجود داشت؛ ولی در درازمدت، این گروه به سختی در خارج از آسیا و آفریقا شناخته می‌شد تا اینکه در سال 2023 در نمایشگاه ارتباطات سیار MWC در بارسلون ورق برگشت؛ جایی که Tecno برای اولین بار از طرح Cameleon Coloring- به مفهوم رنگ‌آمیزی آفتاب‌پرست- رونمایی کرد. فناوری خاصی که در پشت بدنه گوشی‌های هوشمند امکان تغییرات گسترده در رنگ‌های بدنه را فراهم می‌آورد. منشورهای پشت دستگاه که کوچکتر از یک میکرومتر (0.001 میلی متر) هستند، بسته به تابش الکترومغناطیسی می‌توانند نور را به طرق مختلف بشکنند. آنچه امکان انتخاب از میان 1600 رنگ مختلف را فقط در عرض 0.03 ثانیه فراهم آورد.

2 میلیون بار تغییر رنگ
به نظر می‌رسد طول عمر یک ویژگی مهم در گوشی‌هاست. به گفته تکنو، این منشورهای تغییر رنگ را 2 میلیون بار می‌توان بازآرایی کرد و به این زودی‌ها کارآیی خود را از دست نخواهند داد؛ این یعنی امکان 100 بار تغییر در روز. با در نظر گرفتن طول عمر مفید 55 سال برای یک گوشی باید گفت که این یک جهش قابل توجه و پیشرفتی رو به جلو است. برای مقایسه در نظر بگیرید که شرکتOppo تنها 30 هزار بار تغییر رنگ را در مدل اوپو رینو 5 پرو تضمین کرده است.

اما قابلیت تغییر رنگ در گوشی‌ها چه کاربردی دارد؟
قطعاً دلایل زیبایی شناختی اولین نقش را دارد. با این حال، ملاحظات عملی نیز وجود دارد. به عنوان مثال، اگر تلفن همراه به صورت وارونه قرار داده شود، پیام‌های دریافتی می‌توانند بدون نور LED به طور کامل نمایش داده شوند. حتی رنگ‌های مختلف برای برنامه‌ها یا هنگام پخش موسیقی قابل تغییر است.
اما این فناوری بر باتری چگونه تأثیر می‌گذارد؟ تکنو در این زمینه می‌گوید: 100 بار تغییر رنگ نباید بیشتر از یک ویدیوی پنج دقیقه‌ای یوتیوب باتری مصرف کند. نکته اساسی اینکه در حال حاضر بجز یک طرح مفهومی، اطلاعاتی انگشت شمار و یک ویدیوی 12 ثانیه‌ای، چیز بیشتری از این گوشی‌ها در دسترس نیست. بنابراین نمی‌دانیم که فناوری آفتاب‌پرست قرار است چه زمانی برای اولین بار راهی بازارها شود.

جستجو
آرشیو تاریخی