طراحی‌ماکــــــــــــــــسیمالــــیستی سبک حداکثری و زیبایی‌افراطی

این شیوه جدید،‌مورد علاقه برخی طراحان داخلی است

آرزوکیهان در هنر ماکسیمالیسم، زیبایی در افراط و افزونگی معنی می‌شود. این فلسفه می‌تواند در عبارت «بیشترو بیشتر» خلاصه شود و در تقابل با مینیمالیسم که می‌گوید «کمتر و کوچکتر». به تازگی، طراحی داخلی منازل نیز تحت تأثیر این هنر قرار گرفته است و طراحان داخلی به این سبک از دیزاین رو آورده‌اند. در این نوع از دیزاین، طراحان از افراط‌ گرایی برای نشان دادن زیبایی استفاده می‌کنند و از ترکیب و در کنار هم قرار دادن رنگ‌ها در مبلمان، میز و حتی کاغذ دیواری ترسی ندارند. به اعتقاد طرفداران این نوع طراحی، رنگ بیشتر، الگوی بیشتر، بافت بیشتر، ترکیبی از الگوها، چاپ‌ها، بافت‌ها، گل‌ها، طرح‌های راه ‌راه، هندسی و نقوش گیاهی، بخوبی در کنار یکدیگر عمل می‌‌کنند تا فضای داخلی واقعاً جذاب و غنی از طرح و رنگ و لایه ‌لایه ایجاد کنند که درنهایت عامل شگفت‌انگیزی را ارائه می‌دهد.

هدف سبک ماکسیمالیسم به‌کارگیری بیش از اندازه رنگ‌ها، طرح‌ها و تکثرگرایی است. در سبک ماکسیمالیسم، استفاده از وسایل دکوری که هیچ تناسبی با یکدیگر ندارند، بسیار مرسوم است و هیچ مانعی ندارد. برای خرید لوازم منزل و دکوری‌ها در این سبک، نیازی به هماهنگ کردن لوازم با یکدیگر ندارید. دیوارها در سبک ماکسیمالیسم می‌توانند بسیار رنگین و طرح دار انتخاب شوند و پر نقش و نگار باشند. این سبک از طراحی مورد علاقه افراد زیادی نیست و شما باید به این شکل از شلوغی درون خانه علاقه‌مند باشید تا بتوانید از این سبک طراحی در دیزاین داخلی خانه‌تان استفاده کنید. تزئین با این الگو می‌تواند ترسناک باشد، اما به جای توسل به پیروی از روندهای فعلی طراحی داخلی، به دنبال الگوی برجسته‌ای باشید که شخصاً می‌پسندید و طرح دیگری با مرکزیت آن طرح بسازید. نقطه شروع شما می‌تواند یک گلدان، کوسن، فرش یا یک مبل باشد. با ساختن طرحی پیرامون آیتمی که دوست دارید، زیبایی شناسی حداکثری شخصی خود را پیدا خواهید کرد.

شجاع باشید
دراین سبک از دکوراسیون شجاعت و جسارت داشته باشید و از قرار دادن رنگ‌های مختلف در کنار هم نگران نباشید. طرح‌ها و رنگ‌های متنوع را حتی در راهرو، راه پله‌ها و همه جای خانه از دیوار حمام و سرویس بهداشتی گرفته تا دیوار نشیمن و اتاق خواب، به‌کار ببرید. فقط دقت داشته باشید که زیادی شلوغش نکنید.

با کاغذ دیواری شروع کنید
یک نقطه شروع عالی برای دگرگونی حداکثری، افزودن کاغذ دیواری است. کاغذ دیواری بیشترین تأثیر را در هر فضای داخلی خواهد داشت. با استفاده از کاغذ دیواری مورد علاقه‌تان به عنوان پایه طرح و افزودن لایه‌های دیگر مثل استفاده از پارچه‌هایی با چاپ‌های گل و گیاه در لوازم جانبی، می‌توانید طراحی‌تان را تکمیل کنید. لایه بعدی، رنگ و طرح اکسسوری‌ها و اشیا خواهد بود. لذت بردن از فضای داخلی ماکسیمالیستی، اغلب مربوط به هنر ترکیب کردن الگوها، مانند ترکیب طرح‌های راه راه یا هندسی با طرح‌های گل و گیاه است.
 
ایجاد لایه‌بندی در مجموعه‌ها
فقط منسوجات و اثاثیه نرم نیستند که حس حداکثری را به فضا می‌‌آورند. چیزهایی را که دوست دارید، در نظر بگیرید. لایه‌بندی در مجموعه‌ای از اشیا، مانند سرامیک و آثار هنری یا ظروف شیشه‌ای، حس حداکثری را به فضای داخلی می‌بخشد. در عین حال، هماهنگی را هنگام کنار هم قرار دادن اشیا در نظر بگیرید، زیرا ساختار هماهنگ، تضمین می‌کند که مجموعه شما به جای درهم و برهم دیده شدن، تماشایی به نظر برسد.
 
ایجاد انسجام و هماهنگی
با خانه خود به عنوان یک کل رفتار کنید و یک رشته مشترک از الگوها در سراسر خانه‌تان ایجاد کنید. انتخاب طرح‌های راه راه یا گلدار و تزریق الگوها یا منسوجات از همان خانواده انتخابی در سراسر فضا، هماهنگی را ایجاد می‌کند.

 پالت رنگ را محدود کنید
وقتی الگوهای مختلف را با هم ترکیب می‌کنید، مهم است که طراحی شما بیش از حد شلوغ یا درهم‌ تنیده به نظر نرسد. با رعایت یک پالت رنگ محدود، انتخاب رنگ‌های خود را به سطح خاصی از اشباع، تناژهای میانی، روشن یا پاستلی محدود کنید، اما توجه داشته باشید که ترکیب نکردن این تن رنگ‌ها، تضمین می‌کند که فضای داخلی حداکثری شما، هم شیک و هم منسجم خواهد بود، تا فضای داخلی پیچیده و در عین حال، ظریف به نظر برسد.

الگوی جدید را در فضاهای انتقالی امتحان کنید
اگر برای اولین بار است که به خانه خود الگویی اضافه می‌کنید، از فضاهای انتقالی شروع کنید. راهروها فضاهای خارق ‌العاده‌ای هستند که در آن می‌توان الگوی جدید را اجرا کرد. مناطقی که از آنها عبور می‌کنیم یا زمان کمی را در آنها صرف می‌کنیم، کمتر مورد توجه است و امکان اجرای طراحی جسورانه‌تر و شجاعانه‌تر را فراهم می‌کنند.

سبک حداکثری چیست
سبک ماکسیمالیسم، یک سبک تزئین جسورانه است که برعکس مینیمالیسم عمل می‌کند؛ هرچه بیشتر، بهتر است. با این حال، لزوماً درباره تضاد الگوها، رنگ‌ها و بافت‌ها نیست، بلکه ترکیبی هوشمندانه، متعادل و رنگ ‌دهنده است که ست کردن با آن چندان آسان نیست. شکی نیست که ماکسیمالیسم روشی فوق‌العاده برای استفاده از انواع الگو، طرح و رنگ است. انواع طرح، رنگ، جنس و بافت کنار هم قرار می‌گیرند. این لایه‌ها از مجموعه‌های مورد علاقه شما تشکیل می‌شود تا فضای شما واقعاً منحصر به فرد باشد. آزاد بودن این سبک تا زمانی زیبایی‌اش را حفظ خواهد کرد که تناسب و همخوانی بین کل اجزا وجود داشته باشد، هرچند ایجاد انسجام و ست کردن تمام رنگ‌های مختلف هم در مبلمان، هم دیوار و هم دیگر وسایل و اکسسوری‌ها کار آسانی نیست. سبک رنگ‌ها معمولاً در این نوع از طراحی شاد است و بنا به سلیقه صاحبخانه می‌تواند هم به صورت کلاسیک و هم مدرن انتخاب شود. توجه داشته باشید برای طراحی نباید از کاغذ دیواری‌های رنگین و طرح دار برای همه دیوارها استفاده کنید زیرا با گذر زمان چشم را خسته و فضا را بسیار شلوغ نشان خواهد داد و تغییرشان کار آسانی نیست، اما می‌توانید یک یا دو دیوار را در مکان‌های مختلف با کاغذ دیواری‌های طرح دار و رنگین زیباتر نشان دهید.

 

جستجو
آرشیو تاریخی