روایت رنگ و رنج در تار و پود هنر دست زنان سیستان و بلوچستان

هندوستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس متقاضی حضور هنرمندان سیستان و بلوچستان در نمایشگاه‌های صنایع‌دستی‌شان هستند

صنایع ‌دستی سیستان و بلوچستان از اصیل‌ترین و شاخص‌ترین صنایع‌دستی ایران و جهان است. قدمت
صنایع ‌دستی این استان به درازای تاریخ است و از این حیث همیشه مورد توجه مردم ایران و جهان بوده است. در این بین سوزن‌دوزی، سفالگری، حصیربافی، سکه دوزی، زرگری و قالی و گلیم‌بافی از مهم‌ترین صنایع‌دستی زنان این استان به‌شمار می‌آید. سوزن‌دوزی هنری ارزنده و یکی از اصیل‌ترین صنایع‌دستی کشور و خاستگاه آن شهرستان ایرانشهر است. این مهم باعث شد این شهرستان به‌عنوان شهر ملی سوزن‌دوزی ثبت شود. هنری که روزگاری تنها کاربردش زینت‌بخشی به تن‌پوش سنتی زنان بلوچ بود، امروزه مهر اصالت یونسکو را دریافت کرده است. با ثبت جهانی هنر سوزن‌دوزی در ایرانشهر فرصت‌های شغلی فراوانی برای مردم این شهرستان فراهم شد. وجود مکان‌های دیدنی بسیار در این شهر مانند قلعه ناصریه، آبگرم بزمان و مجتمع نخلستان، ایرانشهر را در شمار نواحی پراهمیت استان به‌لحاظ شاخص‌های گردشگری هم قرار داده است.
توسعه صنایع‌دستی
با حمایت مسئولان
فریبا خوبانی یکی از بانوان کارآفرین زاهدانی که برای قشر زیادی در این حوزه اشتغا‌لزایی کرده، در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهارداشت: ازآنجا که علاقه بسیاری به فعالیت‌های هنری داشتم به هنر صنایع‌دستی سوزن‌دوزی، مکرومه‌بافی، سکه‌دوزی، خامه‌دوزی روی آوردم و تصمیم گرفتم نوع فعالیتم را به گونه‌ای انتخاب کنم که درآمدزایی داشته باشد.
این بانوی کارآفرین افزود: در این عرصه با آموزش به بیش از ۱۰۰ بانوی سرپرست خانوار و بانوان علاقه‌مند به این هنرهای فاخر، زمینه اشتغال برایشان مهیا شد و هم‌اکنون حدود ۱۳ سال است که در حاشیه شهر زاهدان و در قالب گروه‎های جهادی این فعالیت را ادامه می‌دهم.
فاطمه لطفی، کارآفرین برتر اظهار داشت: هم‌اکنون کارآفرین روستایی و پشتیبان صنایع‌دستی در زاهدان هستم و یک کارگاه در روستای منزلاب دارم که بیش از ۲۵ نفر در آن مشغول به کار هستند. بیشترین زحمت را دوزندگانی برعهده دارند که با جان و دل کار می‌کنند و ساعت‌ها زحمت می‌کشند تا هنری زیبا خلق کنند، اما متأسفانه بیشترین سود نصیب دلالان می‌شود. چنانچه سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی و خصوصی مستقیماً از خود ما خرید کنند کمتر دچار مشکل خواهیم شد و دست دلالان از این بازار کوتاه می‌شود.
حمایت از صنعتگران
با برپایی نمایشگاه‌ها
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه صنایع‌دستی استان در دنیا شناخته شده و مشتریان پروپاقرص خود را دارد، گفت: به دنبال آن هستیم تا با برگزاری جشنواره و نمایشگاه‌های مختلف و حضور صنعتگران در نمایشگاه‌ها علاوه‌بر کمک به درآمدزایی و معیشت مالی آنان این هنرهای فاخر را به همگان معرفی کنیم. علیرضا جلال‌زایی با بیان اینکه صنایع‌دستی مانند سکه‌دوزی، خامه‌دوزی و سوزن‌دوزی در اقصی نقاط دنیا مشتریان خاص خود را دارد، تصریح کرد: کشورهایی مانند هندوستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و خاور‌دور متقاضی حضور هنرمندان و صنعتگران سیستان و بلوچستان در نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌کنند، هستند. از این رو به دنبال آن هستیم تا با همکاری برخی از سازمان‌های مردم‌نهاد مانند یونیدو ظرفیتی را فراهم کنیم که صنعتگران پس از آموزش و ارتقای سطح آگاهی طرح‌های جدید و خلاقانه‌تری ایجاد و با حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، هنر این خطه از کشورمان را به جهانیان معرفی کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی