رئیس جمهور پس از بازگشت از سفر منطقه‌ای به آفریقا:

آفریقا سرزمین فرصت‌هاست و نباید مورد غفلت واقع شود


رئیس جمهور تصریح کرد: گسترش ارتباط با کشورهای قاره آفریقا از اهداف این سفر بود چرا که آفریقا قاره فرصت‌های ارزشمند، منابع سرشار طبیعی، معادن و زمینه‌ها و استعدادهای فراوان است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر آیت الله سید ابراهیم رئیسی بامداد روز گذشته پس از سفر فشرده و پرکار به سه کشور آفریقایی «کنیا، اوگاندا و زیمبابوه» در بدو ورود به کشورمان در تشریح نتایج و دستاوردهای این سفر گفت: ارتباط ما با قاره آفریقا، مثل ارتباط با کشورهای قاره آسیا و دیگر نقاط جهان اهمیت دارد و نباید ارتباط با این قاره که سرزمین فرصت‌هاست، مورد غفلت واقع شود.
دکتر رئیسی با بیان اینکه این ارتباط باید تقویت می‌شد ولی‌ متأسفانه در سال‌های گذشته این ارتباط مورد کم مهری قرار گرفت، افزود: تقویت ارتباطات اقتصادی و تجاری با کشورهای قاره آفریقا از اهداف این سفر بود و دراین سفر ارتقای امنیت غذایی کشور با تسهیل دسترسی به کالاهای اساسی تولیدی در کشورهای آفریقایی و ایجاد بازارهای جدید صادراتی برای تولیدات ایرانی به ویژه محصولات دانش‌بنیان را دنبال کردیم.
رئیس جمهور با اشاره به علاقه مندی این کشورها برای خرید محصولات دانش‌بنیان ایرانی گفت: تسهیل تأمین مواد اولیه و کالاهای اساسی با قیمت مناسب وامکان اجرای طرح کشت فراسرزمینی دراین کشورها از دیگر اهداف این سفر بود که با موفقیت دنبال و توافق شد که به شکل تهاتری و در ازای فروش محصولات و مواد پتروشیمی کالاهای اساسی مورد نیاز ایران از این کشورها وارد شود.
دکتر رئیسی افزود: همچنین در راستای گسترش همکاری‌های علمی و فناورانه، دفاتر علمی و فناوری ایران در هر سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه فعال شد تا گام مؤثری در زمینه تسهیل و تقویت ارتباطات و همکاری‌های ما در این زمینه برداشته شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه قطعاً ارتقای سطح روابط دوجانبه ایران با این کشورها به تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ما خواهد انجامید، تصریح کرد: ایران با این کشورها مواضع مشترکی در زمینه مخالفت و مبارزه با یکجانبه‌گرایی، دفاع از حقوق بشر واقعی، حفظ کیان خانواده و مبارزه با ناهنجاری‌های اخلاقی دارد که امروز از سوی کشورهای غربی مورد تشویق قرار می‌گیرد.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ارتباطات اقتصادی و تجاری فعلی جمهوری اسلامی ایران با این سه کشور و دیگر کشورهای آفریقایی قابل قبول نیست. این سه کشور هر کدام دارای جایگاه مهمی در آفریقا هستند، از جمله کنیا. تقویت ارتباط با این کشورها می‌تواند به تقویت ارتباط با دیگر کشورهای آفریقایی نیز منتج شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی