برگزاری آزمون نوازندگی برای روشن ماندن چراغ فاخر هنر

کامران علمدهی / ماجرا از برگزاری آزمون نوازندگی ارکستر سمفونیک تهران آغاز شد. آزمونی که برگزاری آن طبق برنامه برای ارتقای سطح کیفی ارکستر سمفونیک تهران صورت می‌گرفت. پس از آن حدود یکصد نفر علاقه‌مند به ارکستر و نوازندگان فعلی ارکستر سمفونیک تهران نام‌نویسی کردند که در نهایت ۸۳ نفر با حضور هیأت ژوری متشکل از اساتید و پیشکسوتان در آزمون شرکت کردند.اما در ادامه اخبار ضد و نقیضی مبنی بر اخراج حدود 40 نفر از نوازندگان فعلی ارکستر سمفونیک تهران منتشر شد و بسیاری هم آن را ناعادلانه خواندند. بی‌تردید نوازنده‌های ارکستر سمفونیک‌ها در بسیاری از کشورهای متمدن باید همیشه در فرم باشند و به هر تمرین و اجرایی به چشم یک آزمون نگاه کنند. اما متأسفانه در برخی از رشته‌های هنری مثل موسیقی در کشور افرادی که عضو کنونی نوازندگان هستند بر این باورند که به سبب داشتن قرارداد نیازی به آزمون و تعیین سطح ندارند.همین موضوع سبب شده که بسیاری از افراد مستعد در عرصه نوازندگی دچار انزوا شوند و به این باور برسند که هیچ‌گاه روی صندلی اصلی نمی‌نشینند و هم اینکه نوازندگان کنونی خود را محق و همه‌چیز تمام می‌پندارند و همین مؤلفه‌ها باعث می‌شود تا در چند سال آینده با کمبودها و درجا زدن‌های متعددی در این حوزه مواجه شویم.با این حال و با شفاف بودن این موضوع بازهم بسیاری با انتشار اخباری نادرست سعی کردند فضا را متشنج کنند و در نهایت بنیاد رودکی با ارائه توضیحاتی تأکید کرد که هیچ نوازنده‌ای از ارکستر سمفونیک تهران اخراج نشده است.در بخشی از توضیح این بنیاد آمده است: بنیاد فرهنگی هنری رودکی به عنوان متولی اداره ارکستر سمفونیک تهران دارای مأموریت‌ها و وظایفی است. این بنیاد باید «زمینه افزایش کیفی تولید و عرضه آثار هنری» را فراهم کند. از سوی دیگر باید به «شناخت و به‌کارگیری استعدادهای درخشان هنری» بپردازد. بر همین مبنا و همچنان که پیش از این به اطلاع رسیده بود، آزمون نوازندگی ارکستر سمفونیک تهران را برگزار کرد. این آزمون به صورت عادلانه امکان رقابتی برابر را برای همه علاقه‌مندان به حضور در ارکستر سمفونیک تهران فراهم کرد که در این میان، برخی نوازندگان ارکستر خود را در معرض این آزمون عادلانه و رقابت با استعدادهای جوان قرار ندادند. خارج از بی‌اخلاقی‌های ذکر شده اما ارکستر سمفونیک تهران با برگزاری موفق آزمون نوازندگی، به کار خود ادامه می‌دهد تا چراغ‌های هنر فاخر، فروزنده و فروزان باقی بماند.»