قشم؛ میزبان « ورزش ماجراجویانه»

رقابت‌های ورزش ماجراجویانه 20 تا 29 تیرماه در جزیره برگزار می‌شود

آذین آقاجانی/ معاون فرهنگی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از برگزاری جشنواره «ورزش ماجراجویانه» خبر داد؛ جشنواره‌ای که گردشگران هم می‌توانند در آن شرکت کنند.
ادریس راموز با اعلام این خبر افزود: این مسابقات در رشته‌های دوچرخه‌سواری، شترسواری، دوبامانع، غواصی، شنا، موتورکراس و قایق کایاک از 20 تا 29 تیرماه و از ساعت 16 برگزار می‌شود.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم تصریح کرد: ما در این مسابقات تلاش می‌کنیم تا جاذبه‌های گردشگری قشم را در حوزه‌های مختلفی همچون ورزشی و فرهنگی و هنری به همه معرفی کنیم. شرکت‌کنندگان بیشتر از استان هرمزگان هستند، اما همه گردشگران می‌توانند برای تماشای رقابت‌ها و حتی شرکت در آن حضور پیدا کنند.
وی با بیان اینکه با برگزاری این رقابت‌ها به دنبال معرفی برخی رشته‌ها در قالب یکسری «رویدادهای ماجراجویانه» هستیم، اظهارداشت: از سوی دیگر هدف این است ورزش‌های ماجراجویانه را در جزیره برندسازی کنیم تا بتوانیم از پتانسیل برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی هم برخوردار شویم.راموز با تاکید بر اینکه جاده‌های زیبای ساحلی و کوهستانی در جزیره قشم وجود دارند که برای برگزاری ورزش دوچرخه‌سواری در لاین جاده، بسیار مناسب هستند، گفت: قطعا این مناطق جاذبه بسیار بالایی برای گردشگران هم خواهند داشت. از سوی دیگر نه تنها این جاذبه می‌تواند در برگزاری رقابت‌های ملی مزیتی مهم برای جزیره تلقی شود، بلکه می‌تواند به عنوان یک مکمل برای عرصه بین‌المللی هم تعریف شود.
به گفته معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم، به این علت که نتوانستیم با جذب سرمایه‌گذار، ظرفیت‌ها و جاذبه‌های جزیره قشم و کیش را به حوزه بین‌الملل معرفی کنیم از این رو در میزبانی مسابقان جهانی موفق نبوده‌ایم؛ این در حالیست که نوع جنس ماسه و ساحلی که جزیره قشم دارد برای بسیاری از ورزش‌ها مانند غواصی، شنا و مسابقات کایاک جذابیت ویژه‌ای دارند. در حدی که می‌توان مدعی شد به جز جزیره قشم و در «حرا» در هیچ جای خلیج‌فارس نمی‌توان مسابقات کایاک را برگزار کرد.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا برگزاری مسابقات بین‌المللی موتورسواری، والیبال ساحلی و تنیس که سال‌های گذشته در قشم برگزار می‌شد و می‌توانست کمک شایانی به رونق صنعت توریسم کند، تداوم پیدا نکرد، بیان کرد: فقدان سند توسعه ورزش در جزیره یکی از دلایل مهم، است که باید مبتنی بر استعدادها و ظرفیت‌ها و مزیت‌های رقابتی طراحی شود.
 از سوی دیگر، تعریف‌نشدنِ ورزش و مسابقات ورزشی به عنوان یک پتانسیل گردشگری و همچنین کم‌توجهی به نقش دیپلماسی ورزش یا اقتصاد ورزش در مناطق آزاد از دیگر دلایل است. البته دبیرخانه مناطق آزاد برای بهره‌مندی از این فرصت تلاش می‌کند.
جستجو
آرشیو تاریخی