روز ملی ادبیات کودک و نوجوان فرصتی برای پرورش آینده سازان

کامران علمدهی/ فردا ۱۸ تیر؛ سالروز درگذشت «مهدی آذریزدی»، به عنوان روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نامگذاری شده است. آذریزدی از جمله نویسندگان برجسته ادبیات کودک با مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن» و «مجموعه‌ قصه‌های ساده» شناخته می‌شود. نویسنده‌ای که توانست در عرصه خلق آثار برای کودک و نوجوان با توجه به بسیاری از استانداردهای تألیف قدم‌های مثبت و ارزنده‌ای بردارد.به طور کلی همه افرادی که سواد خواندن و نوشتن دارند، می توانند جملاتی را روی کاغذ بیاورند و حتی به آن شاخ و برگ هم بدهند اما زمانی می‌توان به مجموعه جملات مکتوب شده عنوان ادبیات را داد که واژه‌ها از یک معنی عادی فراتر رفته و بتواند روی مخاطبان تأثیربگذارد.البته این تأثیرگزاری در ادبیات بزرگسال تعریف دیگری دارد و در ادبیات کودک و نوجوان شامل تعریف دیگری می‌شود.در ادبیات کودک و نوجوان نویسندگان باید در جهت تأثیرات معرفت شناسی مثبت حرکت کنند و بتوانند به لحاظ روانی سبب رشد فکری کودکان و نوجوانان شوند.از این رو آثار مکتوب در حوزه کودک و نوجوان را باید از 4 وجه مورد بررسی قرار داد؛ نخست وجه محور ساختاری است که مربوط به چارچوب درست و استاندارد ادبی است. دومین وجه ارتباط‌شناسی است. موضوعی که باید برای تألیف یک اثر در حوزه کودک آن را مد نظر قرار داد. بدیهی است هرچقدر در این زمینه نویسنده پررنگ‌تر عمل کند، پیوند مخاطب با اثر تألیفی قوی‌تر خواهد شد. وجه سوم هم زیبایی‌شناسی آثار است. این وجه می‌تواند به برانگیختن احساسات و عواطف کودکان کمک کند. وجه چهارم، موضوع شناخت روانی است که اگر نویسنده به آن توجه نکند، می‌تواند در بروز شادی و غم و احساسات مخاطب اثر تأثیر منفی بگذارد.فراموش نکنیم که آثار کودک تنها نباید برای مخاطبانش پیام داشته باشد و یک نویسنده متبحر می‌تواند با یک ادبیات ساده کودکان را تنها سرگرم کند. کاری که شاید در بسیاری از آثار نویسندگان جوان کمتر به آن توجه می‌شود.
تخفیف به مناسبت روز ملی ادبیات کودک
کانون فکری کودکان و نوجوانان به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان تخفیف 20درصدی کتاب‌های خود را که از 14 تیرماه آغاز کرده تا 23 تیرماه ادامه می‌دهد.
جستجو
آرشیو تاریخی